Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

По-бърз и по-евтин от F-35 - корейският изтребител KF-21 е вече тук

Сеул планира не само да обнови въоръжението си, но и да разшири търговията си Снимка: YouTube
Сеул планира не само да обнови въоръжението си, но и да разшири търговията си

Докато големите играчи в глобален план представят своите оръжия на бъдещето, опитвайки с тях да пренесат научната фантастика в реалността, други по-малки играчи се опитват да ги догонят в световната надпревара по превъоръжаване.

Именно такъв играч е и Южна Корея - страна с малко територия и естествени ресурси, но с изключително развит технологичен сектор и силна икономика. Също не за подценяване - страна с ядосан враг на северната си граница, експанзивен Китай съвсем наблизо и не съвсем добри отношения с Япония.

Да, за Сеул е важно да поддържа отбраната си в кондиция. Затова и правителството влага сериозни средства в разработването на нови оръжия. Така сега тя се оказва вече част от малък, но много елитен клуб на военни авиационни гиганти, които вече притежават свои собствени свръхзвукови реактивни изтребители.

В петък правителството на Южна Корея представи своя модел на свръхзвуков боен самолет и обяви програма на стойност 5,2 милиарда долара, която се надява да бъде водещ двигател за износ и създаване на работни места.

Моделът изтребители KF-21 ще носи името "Борамае" - "млад ястреб, обучен за лов". Машината от следващо поколение има за цел да се превърне в по-евтина алтернатива на американските F-35, които в момента са на въоръжение в корейските военновъздушни сили.

Тя ще има две версии - с едно и с две места за пилоти, в зависимост от мисиите, на които ще бъде изпращана.

Очаква се Южна Корея да произведе шест прототипа на KF-21 за тестване и разработка, като първите три ще бъдат завършени до края на тази година, а следващите три през първата половина на 2022 г., според корейското министерство на отбраната.

Прототипите ще бъдат тествани във всякакви ситуации, включително наземни и полетни тестове, след което вече ще започне масово производство. Засега целта на корейските власти е до 2028 г. да разполагат с 40 самолета от този модел, а до 2032 г. броят им да се увеличи до 120.

Веднъж въведен в експлоатация в редиците на корейските военновъздушни сили, реактивният самолет KF-21 се очаква да бъде въоръжен с редица ракети въздух-въздух и въздух-земя, както и дори крилати ракети с въздушно изстрелване.

"Започна нова ера на независима отбрана и това е исторически крайъгълен камък в развитието на южнокорейската авиационна индустрия", заяви президентът Мун Дже-Ин по време на представянето на KF-21.

По думите на корейския премиер производството на машините ще се осъществява от завода на Korea Aerospace Industries в Сачон, провинция Южен Кьонсан. Плановете на правителството са с масовото производство на изтребителите да бъдат създадени 100 000 допълнителни работни места, а с това да се влеят и 5,9 трилиона корейски вона в икономиката на страната.

От министерството на отбраната на страната виждат факта, че това е изтребител, разработен по тяхна собствена технология, като начална стъпка за развитието на оръжейната индустрия на страната до ниво, в което Южна Корея сама ще разработва както изтребители от ново поколение, така и по-добри оръжия за тях.

Макар страната да има основна роля за създаването на KF-21, моделът е съвместен проект между Южна Корея и Индонезия, в който Сеул държи 80% от акциите, докато Джакарта има 20%.

Според корейските власти Индонезия до момента изостава с плащанията по проекта, но преговорите продължават и министърът на отбраната на Джакарта присъстваше при представянето на изтребителя в петък.

Нещо повече - президентът Мун Дже-Ин поздрави Индонезия за нейната роля в проекта.

"По-специално, благодаря на правителството на Индонезия, че стана партньор, който вярва в потенциала на Южна Корея," каза той.

Въпреки че само част от KF-21 да е с южнокорейски произход, вкарването на машините в действие ще е значително постижение за държава, която няма дълга история на производството на самолети и оръжия като цяло.

"Когато финалните тестове приключат в бъдеще, Южна Корея ще стане осмата държава в света, която е разработила усъвършенстван свръхзвуков изтребител", се казва в изявление на правителството.

Снимка: YouTube

До момента в този елитен клуб членуват само САЩ, Русия, Китай, Япония, Франция, Швеция и общия европейски консорциум от Великобритания, Германия, Италия и Испания.

От тях до момента единствено САЩ и Китай произвеждат изтребители от пето поколение - самолети, които разполагат със стелт технологии, възможности за заглушаване на радарите и усъвършенствана авионика, които интегрират бордови и дистанционни данни, за да дадат на пилотите пълна картина в реално време, според информация от Съвместния център за компетентност на въздушните сили на НАТО.

Според корейското военно министерство KF-21 ще бъде изтребител от 4,5-о поколение, тъй като той няма да разполага с вътрешен отсек за оръжия, който повишава нивото на "невидимост" за радарите.

Въпреки това обаче анализаторите коментират, че машината може да е способна да лети по-високо и по-бързо от най-новия американски изтребител от пето поколение - F-35, като същевременно с това все още ще може да носи достатъчно количество оръжия.

Очакванията са, че новият изтребител ще замени бойните машини от трето поколение модел F-4 и F-5 на Южна Корея, проектирани от САЩ. Това са реактивни самолети, представени за първи път през 60-те години. Тъй като производствените цикли се увеличават, KF-21 може да замести и изтребителите от четвъртото поколение F-16 и F-15K, които са на въоръжение във ВВС на Южна Корея.

Страната разполага още и със стелт изтребители F-35, като първата си партида от 40 машини Сеул получи през 2018 г.

Плановете за обновяване на въоръжението на въздушните сили на страната са само част от потенциала на KF-21, като властите виждат значителен потенциал за износ. На практика корейският изтребител ще притежава много от плюсовете на F-35 на една значително по-ниска цена.

Като потенциални клиенти анализаторите посочват както страни от региона като Тайланд и Филипините, така и по-отдалечени държави като Ирак. Всички тези държави в момента разполагат с един и същ тип самолети като тези, които Южна Корея възнамерява да подмени с KF-21. Те досега са били клиенти и на предишния южнокорейски изтребител - FA-50.

Снимка: YouTube

Ако Сеул успее да пусне на пазара KF-21 като продукт за износ, това ще продължи тенденцията за разширяване на търговския дял на Южна Корея на световния оръжеен пазар. 

Според статистиката на Международния институт за изследване на мира в Стокхолм, Сеул отчита 210% ръст в износа си на оръжия за периода 2016-2020 г. спрямо предходните пет години. Оттам оценяват дела на Южна Корея на световния оръжеен пазар на 2,7%.

Всичко това утвърждава Сеул като изгряваща звезда в този сектор, но страната няма намерение да спира дотук. Според говорителя на правителството Лим Сеун тепърва страната ще разработва свои самолети за наблюдение и разузнаване.

Усилия ще бъдат насочени и към подобряването на противовъздушната отбрана, осигуряването на независима система за сателитна навигация и повишаване на способностите си за електронна и кибер война.

Целта на всичко това е една - Южна Корея да бъде в топ 7 на най-силните държави в света до 2030 г.

 

Най-четените