Да изгубиш 13 млн. долара за година, но да спасиш бизнеса си

Новата колекция "pret-a-porter" на Виктория Бекъм е еманация на фемнистичния стил. Но не онзи прилепнал по тялото, щампован с леопардов принт, феминистичен стил, който владееше сцената на "Спайс гърлс" в младежките й години. Днес модният вкус на "Пош Спайс" е много по-изчистен и минималистичен, наподобяващ естетиката на костюмите от сако и панталон на Хилари Клинтън, които се превърнаха в символ за нейните симпатизанти под надслова "Pantsuit Nation".

Но докато Виктория Бекъм се справя чудесно с личния си живот, луксозният й моден бранд определено има нужда от помощ. Преди дни стана ясно, че нейната едноименна линия за дрехи, аксесоари и козметика е изгубила 12,9 милиона долара за една година.

Новината дойде малко след като компанията й отбеляза 10 години от създаването си, а самата Виктория отдавна е любимка на модната индустрия. Брандът й разполага с два самостоятелни фирмени бутика, като се продава в общо 400 обекта в 50 държави. Прочути търговски вериги като Neiman Marcus, Barney и Moda Operandi предлагат артикули на VB.

През 2017 г. модната линия на Бекъм получи инвестиция в размер на 40 милиона долара от страна на фонда Neo Investment Partners. Част от тези средства бяха предназначени за откриването на нови физически магазини наред с тези, които вече съществуват в Лондон и Хонконг.

Този ход се оценяваше като разумно решение, защото гарантира по-силен контрол над бранда и е своеобразна защита срещу рисковете и неизвестността на каналите за търговия на едро.

Разбира се, поддръжката на тези пространства също не е евтина.

През март Виктория Бекъм назначи Ралф Толедано за ръководител на бранда си. Толедано, който има опит с работата си в компании като Chloe и Nina Ricci, трябваше да помогне на компанията й да разшири присъствието си във все по-атрактивния луксозен азиатски пазар.

Въпреки че настоящите финансови резултати на Бекъм изглеждат притеснително, тя има повод за оптимизъм. Загубата й е значителна, но приходите й са нараснали със 17% за последната година.

Линията VB всъщност е направила съвсем малко грешни стъпки през годината. При пренаситения пазар, на който всички звезди и техните майки сякаш се чувстват длъжни да пуснат своя собствена линия (като Кейт Хъдзън и Голди Хоун), името "Бекъм" все още се ползва с тежест.

Последната й колекция е очевидно въплъщение на стила на модерната овластена жена. Деколтетата са високи, панталоните са с широки крачоли, а декоративните им подгъви падат до земята. Мотиви с камуфлажен принт са ползвани както при асимтричните поли тип "молив", така и при свръхголемите връхни дрехи. Има само няколко тренди-изключения, като яркочервения ластичен клин или синята впита рокля, но в по-голямата си част колекцията й съдържа множество задължителни облекла, които често биват подценявани.

Внимателно подбраният й асортимент се различава значително от дизайните на Бекъм от годините, в които тя тепърва навлизаше в индустрията.

През 2009 г. в пика на таблоидната култура Виктория Бекъм беше едно от най-често сниманите лица на Великобритания (макар че често лицето й беше закривано наполовина от огромни слънчеви очила, и винаги обърнато с дясната страна към обективите).

Първите й стъпки в модния свят бяха посрещнати с известно колебание от традиционните критици, които бяха готови да отхвърлят Бекъм като поредния пример за аматьорски провал от страна на знаменитост с високи амбиции. Дебютът й обаче постепенно успя да разубеди и критиците, и клиентите, че не им продава просто името си, а интелигентен дизайн и удобство.

Премиерната й колекция включваше предимно впити по тялото еластични рокли, които бяха достатъчно секси по същия резервиран британски стил, който стана запазена марка за Виктория още от първите й появи в малки черни рокли с изрязани презрамки през 90-те години.

Оттогава се промениха доста неща. Бляскавите модели от началото на XXI век и манията по всичко, което се лепи по формите на женското тяло, се преобразуваха в модна линия, изпълнена с по-отпуснати силуети.

Когато критиците обвиниха Виктория Бекъм за това, че използва "твърде мършави" манекенки в ревютата си, брандът й започна да внедрява бавно и постепенно по-разнообразен набор от лица и модели, за да популяризира още повече дрехите си.

Ето един пример: Последната колекция на Бекъм беше представена от екип от манекенки, в който влезе и 48-годишната британка Стела Тенант. Дизайните са все по-далеч от тези на Ролан Муре, и по-близки до стила на майките - поне на онези работещи майки на високи позиции, които могат да си позволят сатенени панталони за 945 долара и успяват да не се препънат в опасно дългите им подгъви.

Виктория Бекъм, разбира се, е именно такава майка. За да преуспява в среда на културни промени и финансови сътресения, Бекъм трябва да продължава да черпи от фантазията на колекцията си.

Брандовете, които продават своята собствена традиция, се справят добре. Но дизайнерът винаги трябва да преоткрива и предефинира естетиката пред клиентите си, за да бъде актуален.

Загубите на Бекъм без съмнение са неприятни новини за края на годината. Това обаче по никакъв начин няма да сложи край на модната й кариера.

Един от начините, по които Бекъм продължава да я поддържа, е като носи своите собствени модели на големи публични събития, с което вдига стойността им при всеки удобен случай. Два месеца след като се появи с моряшко-синята си рокля с дълбоко остро деколте и дължина под коляното, тя пусна нови бройки за продажба през сайта си. Моделът беше разпродаден незабавно.

Новините

Най-четените