Модната индустрия вече е изпробвала всякакви иновации и провокации, не може да й се отрече. На моменти сякаш изглежда, че нищо ново не може да се измисли, но това изобщо не е така. Има дизайнери, които са готови за следващата модна революция - дигиталната, за да променят изцяло ежедневното ви облекло, като го направят „умно" и ви дадат възможност да го персонализирате по свой вкус.
Ако очаквате в близко бъдеще четката ви за зъби да отчита достатъчно дълго време ли се грижите за устната хигиена, а чашата за кафе да пищи, когато предозирате с кофеин, тогава защо тениската или якето ви да не изписват, да речем, последния ви tweet или активностите под любимия хаштаг?
Доскоро подобни „интерактивни дрехи" бяха рядкост, ако не и лукс - виждали сме само знаменитости да се обличат със светлодиоди, за да изпращат телата им съвсем буквално различни послания.
Когато Кейти Пери се появи с подобна LED-рокля на Met Gala през 2010-та година, тя предизвика и учудване, и смях. Пет години по-късно компанията CuteCircuit, която облече певицата, създаде нов модел за колежката й Никол Шерцингер, замислен като истинско произведение на изкуството - с 2000 светлодиоди и 3000 кристали.
Самата Шерцингер се похвали, че носи първата в света Twitter рокля, която изписва постовете на нейни фенове от социалната мрежа. С електронно яке се появи и Боно от U2 по време на турнето 360°.
Дигиталната технология, вградена в дрехите и дори обувките, се превръща в масово явление и тенденцията да се рекламира за ежедневно носене предстои да се засили.
Върху това работи и Google - проектът Jacquard съвместно с Levi's, чиято цел е да вгради водоустойчиви електронни елементи и тачпад в денима, с които например да сменяте музиката на вашия смартфон. Целта е платът да стане интерактивна повърхност, която да улеснява потребителите във всекидневното им боравене с мобилни устройства.
CuteCircuit на свой ред разработва рокля, която изцяло сменя цвета си по желание на притежателката й. Нюйоркските дизайнери от Switch Embassy предлагаг лесен начин да променяте посланието върху гърба или гърдите си - като изпратите съобщение до себе си.
Идеята е дрехите да се адаптират към изискванията на потребителите, тоест да се превърнат в още едно поле, при доста доста видимо, където те да изразяват емоции и предпочитания.
Това ли ще е следващата голяма промяната в модата?
Защо да нямаме „умни" дрехи, след като имаме „умни" часовници, очила, автомобили - с този аргумент пионерите на LED-модата защитават своята на пръв поглед налудничава идея.
Все повече компании приемат идеята за LED-дрехи и цели тематични модни линии. Сред тях е Electric Styles, която твърди, че това е „културна промяна" в модната индустрия, вдъхновена от нужните на младото поколение.
„Доскоро беше странно да носиш такива дрехи, но хората днес искат да бъдат различни, екстравагантни. Това е тяхната форма на изразяване", коментират от компанията.
We added a new video to the Pink & Black Collection page :) http://t.co/OKI5eYfTxc pic.twitter.com/QQRbqQPrYF
— CuteCircuit (@CuteCircuit) May 1, 2015
До сега, по дрехите посрещаха, а по ума изпращаха. Ами сега?