Всяка година по същото време

От средата на 2010 г. в България трябваше да има абсолютна забрана за пушене на обществени места, гласувана от предишното правителство. Управляващите от ГРЕБ я отмениха.

С промени в Закона за здравето беше въведен по-либерален режим, а в началото на 2011 г. премиерът Бойко Борисов приятно изненада хотелиерите и ресторантьорите, договаряйки се с тях за отлагане на пълната забрана за пушенето в заведенията за след три години, т. е. за 2014-а.

"И една година от мене...", каза им тогава щедро Борисов, който всъщност увърта по темата с пушенето, като с тази за АЕЦ "Белене". Иначе са негови думите, че "от Америка през Бразилия до Европа все повече тютюнопушенето е признак на лошо възпитание, на недобросъвестно отношение към здравето и неуважение към околните".

Изглежда обаче, че за ГЕРБ е изключително важно да завърши мандата си сред тютюнев дим и евентуално сред такъв да започне нов.

Междувременно данни от статистиката на Националния раков регистър показаха, че над 2/3 от случаите на рак в България са свързани с пушенето, заради което лекарите от Националната онкологична болница в София връчиха през февруари подписка в подкрепа на забраната за пушене на обществени места на тогавашния здравен министър Стефан Константинов.

Точно той внесе предложението от 1 юни тази година забраната да влезе в сила и парламентарната здравна комисия прие единодушно промените в Закона за здравето. Проектът обаче все още не е минал през пленарна зала. Вероятно ще мине по-лек от марлборо лайт...

Една пролет време остава забраната да се случи, но новият здравен министър Десислава Атанасова - за която - освен че обича миш-маш, знаем и че е пушач - днес казва, че ако има предложения за облекчаване на забраната, ще ги обмисли. Явно невъзможността за пушене в заведенията все още изглежда голяма драма. Нищо, че е факт не само в страните от ЕС, но и в Турция (че и братска Македония). Хората по заведенията там не изглеждат като да са им дръпнали шалтера на правото за забавление.

Повод за евентуалните облекчения (чудесна дума, когато става въпрос за опасна зависимост) отново са преекспонираните притеснения на ресторантьори, собственици на барове и хотелиери, според които ще има отдръпване на клиентелата. Това съсловие само дето още не е обявило непушачите за новите преносители на чума... Вместо наистина да се поинтересува дали потребителите на услугата "бар" наистина биха се лишили от нея, ако върви без пушене.

Непрекъснатото мрънкане, че забраната ще предизвика фалит на заведения, а това пък ще доведе до вълна от съкращения, която ще помете хиляди служители, е тотално подценяване на културата на българите, които пък може вече да не са точно ония диваци, свикнали да не им дреме, че си държат цигарата под носа на съседа по маса, докато той си опитва от супата.

Откакто започнаха споровете "за" или "против" пушенето на закрити обществени места има само едно изследване по въпроса дали самите пушачи имат готовност да спазват мерките при евентуална забрана. То е от 2010 г. и според него 60% от пушачите са съгласни с нея. Може пък да са станали и повече. Или черният PR на влачещата се забрана да е провокирал не толкова толерантни размисли у тях?

Няма обаче проучвания колко от непушачите - и каква част от тях платежоспособни и водещи нощен живот - не ходят по заведения, в които няма обособени отделни зони. Такива клубове все още има доста.

На кого се опитва да угоди ГЕРБ с нежната си позиция по проблема, след като става въпрос човек да се научи да цени здравето си (и приятната си  миризма) - и това на обществото, в което живее. Достатъчно страни в Европа показаха, че забраната на пушенето в заведенията няма нищо общо със забрана на удоволствието. Но, да, все пак говорим за страни, в които не те наричат "някакъв там шантав антиглобалист", ако се придвижваш с колело.

Първи юни освен това беше идеално време да започне тестването на забраната, която едва ли би могла да се отрази на бизнеса, при условие, че клиентите сядат навън. Ако и сега тя бъде отложена (или смекчена), мерките едва ли ще бъдат предприети по-рано от следващата година по същото време.

Колко пушачи вдигат ръка това да не се случи - без цигара между пръстите?

#1 Borracho 27.03.2012 в 16:50:07

На хората, които пушат устите им миришат на обгорени фекалии!

#2 nakadetaka 27.03.2012 в 16:54:22

Айде пак се почна! Какво ви пречи да има места за пушачи, като навсякъде има такива за непушачи? Нямало да пострада бизнеса - да бе, сигърно няма - тия дето набиха сума ти пари, за да си разделят заведенията на две и да спазат куп изисквания изобщо не са засегнати, нали? И то в България целогодишно е лято и всички заведения имат и навън. При условие, че е пълно вече със заведения само за непушачи, а другите са разделени - какъв ви е проблема на вас изобщо не схващам! Егати и загрижените за чуждото здраве!

#6 Vortep 27.03.2012 в 18:16:52

След 33 години тренинг и звание "Майстор на спорта по пушене" ги спрях, но не съм съгласен някой да решава това вместо мен! Цигарения дим е част от кръчмарския бизнес и на нашите ширини ще бъде ограничен много трудно! Фиктивното в повечето случай разделяне на заведенията на зони за пушачи и непушачи, е като разделяне на басейна на зони за пик@ещи и непик@ещи, но това си е отделна тема... По повод разните измислени статистики ще це опитам да цитирам един наш социолог К. Колев, който каза приблизително следното: "95 % от заболелите от рак са работили, означава ли това, че трябва да забраним работата?" Почти съм убеден, че лутането за/против пълната забрана на тютюнопушенето ( като много други решения в този кабинет ) ще продължи дълго! Това е само един от многото фишеци хвърлени в публичното пространство като "тест" и ... ще отложат вземането на решението "на по-късен етап". Все пак идва лято - започва сезона и да се разваля бизнеса на "наш'ти хора" е неприятно упражнение!

#7 garo 27.03.2012 в 20:23:48

Стефан червенков "В доста страни в същия този лелеян, непрестанно дъвкан Европейски Съюз, пушене по заведенията все още има" Кои са тия страни бе човек, че аз доста походих последно време и навсякъде срещнах непушене... Айде изброй ми ги да знам да ги посетя, че кату ида у ивропата ноу ми съ пуши шъ знайш

#8 za6totaka 27.03.2012 в 20:32:26

Съгласна съм с умерения коментар на уебкафе. Най-малкото защото засяга точно проблема, че никой не пита хората какво мислят. Всичко се обсъжда между правителството и ресторантьорите. Имам адски много познати, които започнаха да се срамуват, че пушат. Напоследък все по-често чувам "Егати само аз останах пушач". И на никой от тях не му пречи, когато попадне в компания на непушачи да се съобразява - сигурна съм, че го прави повече заради себе си, отколкото заради другите. Колкото до ЕС и аз имам наблюдения, че пушенето на обществени места е забранено. Франция, Испания, Италия... Любими страни, които всъщност ме отучиха първата ми работа като сляза от метрото е да пална...

#9 pier 27.03.2012 в 20:41:29

Стефане, пиле шарено, къде пише, че непушачите били по-платежоспособни? Пише, че и те са. Къде ходи ти в Европа стефанаки, че даваш авторски статистики, че пушенето било в реда на нещата. Къде, хората верно се интересуват къде да си планират ваканцийката, така че никой да не им пречи на пушенето. Казвам ти, аз като ида в Рим и най ми е важно да се напафкам едно хубаво в някое барче, вместо да поразгледам наоколо.

#11 MacAllister 27.03.2012 в 22:41:40

И както много пъти вече казвах - най-непристойното в цялата работа с тоя спор е не желанието на едни хора с едни навици или липса на такива да добият нещо, а желанието им да го добият точно по определен начин - отнемайки нещо на други хора с други навици. Това е позора на нашето време - говорим за свобода, но не сме способни да уважим чуждата, но сме готови да се насъскаме едни срещу други, когато някой подкладе огъня, а какви са неговите причини и въобще кой е дори забравяме не просто да питаме, а и да си спомним, че тоя гняв не се е родил просто ей така. Непушачите можеха да поискат стимули за заведения за непушачи - те обаче поискаха закриване или наказания и глоби. Непушачите можеха да поискат строгост към малолетните - те обаче не поискаха младите да се научат да устояват на изкушението, а да се унищожи самото изкушение. ... Непушачите, не всички разбира се, а войнствените, не погледнаха себе си, но искат на мен да ми забранят да пия сутрешно кафе на приятно място. Аз не ходя на ресторанти често, но като ходя ям и не пуша, но те решиха да ми вземат сутрешното удоволствие, аз се дразня от миризмата на алкохол, но никога не съм и помислил, нито ще поискам някога да се забрани, дразня се от парфюми, но няма да поискам да се забранят (дори повръщам от такова нещо - повече от 10 минути в мол и ми става зле, не се майтапя), но няма да влизам, където не е за мен. Те обаче сложиха всичко под един знаменател - някой им намери кауза и те я прегърнаха ... Впрочем има доста доводи и дори плахи изследвания в полза на едно странно твърдение - че хората, които никога не са били пристрастени пушачи поне за няколко години са значително по-податливи към присаждане на "каузи" и по-инертни в емоционалната си настройка. В тоя смисъл Борчето работи против себе си, но ирониите са част от живота ...

#13 imperiall 28.03.2012 в 00:13:57

Без малко одобриха добива на шистов газ, обаче: "от Америка през Бразилия до Европа все повече тютюнопушенето е признак на лошо възпитание, на недобросъвестно отношение към здравето и неуважение към околните" абе я..

#14 astor 28.03.2012 в 08:59:12

Навсякъде в Западна Европа тютюнопушенето на обществени места и на закрито е забранено! За Америка, който е бил да каже.

#15 nakadetaka 28.03.2012 в 09:32:42

Astor, това са пълни глупости! В Германия се пуши първо. В Белгия също. И освен това да ви попитам с тоя пример за "навсякъде в Западна Европа" - вас като малки родителите ви не са ли ви питали : "Ако всички скочат от покрива и ти ли ще скочиш?" Нямате какво да кажете,което да е аргументирано какво ви пречи да има заведения и за пушачи и за непушачи и да си ходите в непушачите и за това сте заблеяли всички в хор с Западна Европа. Ай сектир!

#16 Bobby_gBG 28.03.2012 в 10:01:33

15 nakadetaka | 28.03.201209:32 Нямате какво да кажете,което да е аргументирано какво ви пречи да има заведения и за пушачи и за непушачи и да си ходите в непушачите и за това сте заблеяли всички в хор с Западна Европа. Ай сектир! ---------------------------------- Нямаме аргументи? Явно си нещо недоскиф, или четеш по диагонал. Та за теб ще повторя: Само че ако оставим това настрана - ти къде точно си видял компания от само непушачи? Винаги е смесено, и почти винаги пушачите, дори да са малцинство, си налагат мнението да се отиде където се пуши. Видя се че прекалено малко пушачи имат толерантността да не карат приятелите си непушачи да се тровят за да могат те самите да "пият бира в приятна обстановка..." Пушачите са тези които активно си търсят "правата", и искат да пушат вътре, докато доказалите се многократно по-толерантни непушачи все са се примирявали "абе той сега като пуши малко какво толкова ще стане", ама по едно време като половината заведение се оказало че пуши (едновременно), и станало димна завеса. Ама толерантността на повечето ни свърши. Стига толкова сте ни тровили. Прекалено много хора се отказаха да ходят на заведения заради димната завеса. И това са обикновено по-културните и толерантни хора.

#17 nakadetaka 28.03.2012 в 10:19:32

Боби, явно ти четеш пак по диагонал . Къде ме видя да казвам да се пуши на работното място?? Искам просто да ми отговори някой в свободното ми време на свободен човек какво му пречи аз да си вляза в заведение за пушачи, а той в такова за непушачи?

#18 nakadetaka 28.03.2012 в 10:20:52

"Прекалено много хора се отказаха да ходят на заведения заради димната завеса. И това са обикновено по-културните и толерантни хора." Вече навсякъде има зала за пушачи и непушачи, така че тая толерантност и култура, която изисква за мен да няма място при условие, че за теб има и сега - извинявай

#19 Реалист-2 28.03.2012 в 11:18:58

Мен пък изключително много ме дразни НЕТОЛЕРАНТНОСТТА на пушачите към непушачите. В крайна сметка пушачите сами са си избрали тази "съдба", никой не ги е карал насила и не разбирам защо винаги очакват другите да се съобразяват с тях? Дори и тук в по-долните коментари го забелязах.. Пушачи, никой не ви е крив, нито пък са ви навирали цигарите в устите насила, затова без излишни протести и оплаквания! И да, в Берлин, Париж и дори Истанбул не се пуши в забведенията, хората си излизат навън посред зима в студа. Това лично съм го видял с очите си, така че не ми давайте примери наизуст, само в БГ все още хората не могат да се научат да не пушат по заведенията

#20 imperiall 28.03.2012 в 11:57:19

А аз не знам защо пушачите превръщат това под път и над път в повод за гордост и превъзходство. Да не би някой да си умира да демонстрира "културно" надмощие в смесени компании? Защото и тях никой не ги кара насила да се смесват. А сега нещо потресаващо-> Ние ДЪЛЖИМ добросъвестност към ВАШИЯ комфорт, точно колкото вие сте загрижени за НАШИЯ. И въпреки това НЕ пушим където ни падне. Достатъчно ли е това да има място за всички? Не е. Ами ако притрябва да се поцелуваме?

Новините

Най-четените