Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Изповедта на стюардесите от суперяхтите

Две стюардеси разказват какво е да си сред свръх богатите Снимка: Instagram @ TheYachtCrew
Две стюардеси разказват какво е да си сред свръх богатите

Когато настъпи лятото, заливите по бреговете на Далмация, Френската Ривиера и Амалфи се изпълват с луксозни суперяхти. Тези невероятни плавателни съдове се притежават и използват от знаменитости, кралски особи и бизнес-титани.

Безупречното функциониране на тези огромни лодки зависи от многобройни отдадени служители. Сред най-усърдните са стюардесите.

Те се самоопределят като "по-лъскава версия на икономки", но са много повече от това.

Те са и хора, забавляващи домакините, чистачи, майстори на коктейли, сервитьори и дори учители по йога. Една главна стюардеса - Джема Хълбърт, работи като такава вече седем години.

Според Хълбърт стюардесите се грижат за гостите - всичко, което им е нужно, се прави, преди дори да са го поискали. Хълбърт е на 25 години, но вече е виждала някои доста странни искания на гости.

Веднъж по нейни думи един от тях е искал да се къпе само във вана, пълна наполовина с гореща вода, която след това е била допълнена с половин бутилка вода Fiji и половин чаша бебешко олио. Джема подмята ехидно, че чистенето после от мрамора хич не е било толкова забавно.

Има гостенка-наемателка, която купила винтидж чанта на Hermes в САЩ. Домакинът (човекът на борда, който се грижи за финансите) трябвало да организира частен самолет за пътуване до САЩ от Монако, за да се вземе чантата, и после да я донесе на яхтата, така че тя да я вземе със себе си на гала-вечеря на следващия ден.

Челси Нилсен работи също като стюардеса на суперяхта и учител по йога на борда - нещо, което по нейни думи е и изтощително, и носещо голямо удовлетворение. Гостите са свикнали с лукс и за тях е нещо обичайно да имат денонощно обслужване и прислужници. Нилсен е на 33 години и рядко има почивни дни.

За нея е естествено богатите да имат очаквания. Казва още, че винаги можеш да определиш кой произхожда от семейства, богати от поколения - те просто се държат с известно достойнство и класа, сравнени с такива, които току-що са придобили пари и малко са вирнали нос, и демонстрират определено високомерие и пренебрежително отношение.

Не че ги съди, просто е интересно.

"Знаменитостите не са норма"

Нилсен е работила и на частни, и на чартърни наемани яхти - включително на награждаваната 95-метрова моторна яхта Kismet, притежавана от милиардера Шахид Хан, собственик на Jacksonville Jaguars и футболния отбор "Фулъм". Сред гостите на нея през юли се твърди, че са били Бионсе и Джей Зи.

Хората редовно питат кои знаменитости е срещала. Има късмета да е попадала на някои, но това не е нормата. Естествено, има знаменитости, които притежават яхти, но това не е така разпространено, както е сред богатите предприемачи, които са инвестирали умно и могат да си позволят да хвърлят пари в голямо корито на водата.

"Това може да е човек, който притежава конкретен бранд или продукт, който е набрал експлозивна популярност, или човек, който произвежда специализиран продукт за коли. Един от предишните ми шефове е внесъл концепцията на наградите за лоялни клиенти в страната си, така че всички магазини за хранителни стоки в неговата държава сега имат програми за възнаграждаване на лоялността".

Разпространена практика за стюардесите е да подписват споразумения за неразгласяване, за да се защити самоличността на гостите. Това е нещо, което според Нилсен се прави от уважение към личното им пространство.

Преоткриване на гостите чрез йога

Нилсен сравнява работното си време с това на лекарите. Общо взето са денонощно на разположение. Обикновено тя работи 13 часа на ден - с двучасова почивка през деня, и 9-часова почивка през нощта. Прави какво ли не - от поддръжка на лодката, сервиране на закуска, обяд и вечеря до забавляване на гостите чрез провеждане на курсове по йога.

Яхтената индустрия е много материалистична и много луксозна и за нея могат да се кажат много хубави неща, но можете да изгубите сърцето и душата си и нещата, които наистина имат значение в живота. Тя се чувства привилегирована да помогне на хората да преоткриват тази част от себе си.

Четки за зъби, клечки за зъби и клечки за уши

Нилсен и Хълбърт, подобно на много други, документират живота си като стюардеси в Instagram. Въпреки че той изглежда лъскав, докато те прекарват годината в преследване на слънцето от Мексико до Карибите и Европа, понякога виждат само за миг света наоколо през отворите в бордовете на яхтата, докато чистят кабините на гостите с четки за зъби, клечки за зъби и клечки за уши.

"На моменти е безумно", разказва Хълбърт. "Когато влизаме във всяка кабина на гост ежедневно, отваряме всеки продукт, всеки грим, всеки продукт, или козметика за почистване на лицето и проверяваме капачката. Тя трябва да бъде почиствана така, че да изглежда сякаш току-що е дошла от магазина. Ако има фон дьо тен, всичко трябва да бъде избърсано до перфектна чистота".

Човек неизбежно става перфекционист и постоянно забелязва несъвършенствата.

Когато бършат стъкла или огледала, изключват всичкото осветление и използват фенерчетата и светкавиците на телефоните, за да проверяват за каквито и да е размазвания, пръстови отпечатъци или следи от вода, които да са пропуснали - това е най-добрият възможен начин да постигнем почти максимално съвършенство.

Винаги имат кърпи в джобовете си, с които избърсват всеки пръстов отпечатък. Ако гост докосне осветително тяло, отиват и избърсват ключа на лампата, ако влязат в кабината и седнат на леглото, оправят леглото, така че да изглежда сякаш никога не е било докосвано, и в секундата след като използва банята, си там и я почистваш.

Атрактивни заплати без разходи

Въпреки дългото работно време, това е бранш, който предлага атрактивно заплащане - заплатите на стюардесите варират от €2700 до над €9000 месечно, в зависимост от опита и размерите на яхтата, и това не включва бакшишите.

Традиция е да се оставя бакшиш на екипажа поне 10% от цената на наемане на яхтата, който после се разделя между членовете на екипажа. Доколкото повечето чартърно наемани яхти струват между €300 000 и над €1 млн. на седмица (без разходите за гориво, вода или храна) - екипажът може да очаква да получи над €2000 допълнително под формата на бакшиши. Също така няма разходи - престоят на борда, храната и тоалетните принадлежности се покриват от работодателите.

"Преди да се усетиш, получаваш тройно повече от месечната си заплата след две седмици - в пари в брой на ръка", споделя Нилсен.

"Помня първия път, когато ми се случи, как гледах плика с тези пари и дори не знаех какво да правя с тях. Доколкото бях американка и виждах евро за първи път, почти ми изглеждаха като пари от "Монополи". Не осъзнавах какво държа в ръцете си, дори не ми изглеждаха истински'."

Да изглеждаш добре

Нилсен си спомня как е чувала за друга яхта, чиито собственици са давали на стюардесите допълнителни пари за фризьор, защото са наредили всички да имат руси коси. "Това беше първият път в живота ми, в който съм чувала за нещо такова", казва тя. "Даваха им допълнително по €100 месечно, за да са сигурни, че те ще отиват да си правят и поддържат косата".

Някои собственици, които са чувствителни към миризми, нареждат никой да не носи парфюми, разказва Нилсен, докато други държат на точно обратното.

"Един от шефовете ми работеше за компания за аромати, така си беше спечелил голямото състояние - с ароматизатори и пречистватели на въздуха - и обичаше хубавите аромати, така че всички ние носехме парфюми", казва тя. Външният вид е много важен, споделят и Нилсен, и Хълбърт, и това на моменти е проблем.

"Много е трудно да си намериш работа, ако си имала проблеми с теглото", разказва Нилсен. "Това е работа с много физически труд и външният вид е важен. Ако имаш проблеми с това, е сериозно предизвикателство."

Извън това, татуировките често са табу - дори и да не са видими.

"На някои яхти има само мъже, на някои яхти няма почти никакви цветнокожи служители, някои не наемат жена просто защото собственикът не харесва начина, по който изглежда снимката й на автобиографията при кандидатстване", обяснява Нилсен.

Като главна стюардеса, по думите на Хълбърт, тя е смятана за лицето на целия интериор. "В крайна сметка правим каквото можем, за да остава доволен собственикът," допълва тя.

Откриване на любов на борда

Въпреки дългото работно време, и двете жени са открили любовта на борда, между чистенето и исканията на гостите. "Видях го през отвора в борда на лодката, на съседна яхта, и най-накрая го срещнах", разказва Хълбърт за човека, който сега е неин съпруг и с когото работят вече на една и съща яхта.

Нилсен също е срещнала партньора си на борда.

"Изключително трудно е да поддържаш връзка с някой, който не разбира през какво преминаваш - аз мога да пиша съобщения по телефона само по определено време на деня, вероятно не мога изобщо да се обаждам, защото мобилната ми мрежа не работи насред океана, изпращам съобщение пет минути преди да си легна, и после трябва да отивам да си лягам".

"Да имаш партньора си на борда, особено ако имате късмета да споделяте една кабина, е страхотна привилегия - прекрасно е да се прибереш и да се оплачете взаимно един на друг от проблемите, да се прегърнете и да си напомните един на друг, че всичко ще е наред".

 

Най-четените