Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Греховно сладки и зовящи на ум - смокини, смокини, смокини

И няколко предложения, с които по разнообразен начин да ги включите в дневното си меню Снимка: iStock
И няколко предложения, с които по разнообразен начин да ги включите в дневното си меню

Смокините - тези сладки, топчести плодове, вещаещи края на лятото, са истински дар от природата, чиито полезни свойства са меко казано неоспорими.

Всъщност може да се каже, че смокините са познати на човека още от самото зараждане на цивилизацията, тъй като за първи път се появяват в Стария завет на Библията - смокиновото дърво е едно от първите в Райската градина и именно с неговите листа се покриват Адам и Ева, след като отхапват от забранения плод и биват изгонени от Рая.

Отвъд легендите обаче днес знаем много повече за безценните качества на този плод и можем спокойно да се възползваме от тях, за да подобрим по естествен начин функциите на организма, особено когато есента е по-близо от всякога.

Хранителният състав на смокините е много богат, тъй като в плодовете се съдържат витамините B1, B6 и K, а също така и минерали като манган, калций, фосфор, желязо и други. Често биват препоръчвани и на хора, страдащи от анемия, заболявания на черни дроб и далака.

Сред всички останали представители от своя род, както и сред зеленчуците, смокините имат най-високо ниво на хранителни влакнини (фибри), а за да осигурим на тялото си 20% от препоръчителната дневна доза, е нужно да изядем една-единствена свежа смокиня.

Освен, че помагат за превенцията на диабета, сърдечно-съдовата система и неблагоприятните влияния на стреса, топчестите плодчета са добър приятел на имунната система и ѝ помагат да бъде здрава и готова да се изправи срещу всеки нежелан нашественик.

Когато смокините бъдат изсушени, някои от хранителните им вещества дори се увеличават.

Нивата на минералите и фибрите също се покачват, но е важно да се отбележи, че това важи и за калориите - от 74 на 100 гр. пресни плодове, те скачат на 249, затова ако спазвате режим за понижаване на теглото, трябва да внимавате какво количество консумирате.

Интересен факт за смокиновото дърво е, че то не цъфти. Плодът се развива в съцветие, което е съставено от множество цветове, където се съхранява и цветният прашец.

Но как тогава става опрашването, без което е невъзможно да се родят плодове?

Истината е, че във всяка смокиня има по една умряла оса (да, понякога природните закони могат да бъдат истински жестоки). Женската се промъква през тесния отвор на цвета и докато го прави, губи антенките и крилата си. Но вече влязла вътре, тя успява да изпълни мисията си - да снесе яйца и едновременно с това да опраши плода. Когато яйцата се излюпят, малките ѝ сами намират начин и проправят път навън, за да продължат делото на майка си.

След като вече не може да лети обаче, осата-майка умира в смокинята, където специален ензим я разгражда на протеин. Биолозите наричат този процес "задължителен мутализъм", без който на практика не могат да съществуват нито дървото, нито насекомото, специално предназначено да направи тази саможертва.

Това никак не означава, че, хапвайки пресни смокини, ядем трупове на оси. Макар и смъртоносен, цикълът е неизбежен, а природата е направила така, че добре да прикрие следите.

И тъй като сме в сезона на тези толкова сладки плодове, няма как да не дадем и няколко предложения, с които по разнообразен начин да ги включите в дневното си меню.

Все пак ще е жалко да изпуснем да им се насладим, нали?

На салата

Снимка: Pixabay

Свежестта на зеленолистните като рукола, спанак, валериана и всички останали салати вървят перфектно със сладкия вкус на смокините.

Към тях може да добавите различни зеленчуци - краставици, лук, чери домат, но ако сте почитател на сирената, те се превръщат в задължителен елемент със своята нотка кремообразност. Подобен тип салата със смокини се съчетава добре с по-солени и мазни сирена, като например синьо, козе или бри.

Сипете шепа от любимите си семена и ядки, а един хубав дресинг от зехтин, лимон и сол ще направи завършека неустоим.

На смути

Снимка: iStock

Някои хора имат проблем с това да ядат пресни смокини. Или не им или допада вкусът, или самата им консистенция. Ако сте от тях, защо да се лишавате от полезните им свойства, след като има елементарен начин да се възползвате максимално от тях - направете си смути!

В блендер сложете половин банан, 4 разполовени смокини, 1 лъжица мед, чаша кисело и половин прясно мляко. Блендирайте добре и консумирайте с удоволствие.

С месо

Тук идва ред на любителите на сладко-соления вкус. Комбинацията от смокини и месо звучи някак не особено съвместима, но това е само на пръв поглед.

На по-изискани места като предястие може да срещнете тези плодове, пълнени с прошуто, което по свой начин е истински деликатес, предизвикващ игра на сетивата.

Снимка: iStock

Но преминавайки към основното, някои готвачи съчетават смокините с пилешко, свинско и агнешко месо, затова не се притеснявайте да експериментирате. Сладкият им сок е идеална основа за сосове и карамелизиране на меса, а съчетани с добра реколта вино, тези ястия ще впечатлите и най-капризните чревоугодници.

В сладкиши

Снимка: iStock

Идваме на най-коварната, но и най-сладка част - десертите. И не, тук не говорим за неустоимото сладко от зелени смокини, а за кексове, бисквити, пайове, мъфини. Защо не и чийзкейк?

Вече лесно може да намерите рецепти за всякакви подобни изкушения и да се възползвате от момента, когато тумбестите плодове са все още на пазаря пресни.

Наистина това не е особено здравословен начин да се сдобиете с хранителните вещества на смокините (е, какво пък - понякога е позволено), затова ако ви стане гузно, винаги може да сложите няколко смокини в сутрешното мюсли или да си ги хапнете така. Това е гаранция, че организмът ви ще е получил всичко нужно, което тези плодове му предоставят.

Най-четените