Далеч не всеки може да оцени вкуса на класическия чай от матча, ако ще и да е поднесен при традиционна чаена церемония в Япония.
Описва се като горчиво-умами, землист и тревист и е точно толкова неприятен, колкото звучи. Или поне за част от западняците, които не са изкушени от зеления чай или от безкрайните ползи за здравето, които крие този зелен прах.
Доста обаче са заитгригувани, и манията по матча в световен мащаб расте. В резултат Япония не може да насмогне на търсенето и се стигна до недостиг на скъпоценния чай.
Матча е зелен, фино смлян прах, който се прави от листа на специален сорт зелен чай.
От столетия е част от ритуала на чаената церемония в Япония, при която прахът се разбърква със специална четчица с гореща вода, за да стане кремообразен.
••• Не е само чаят - целият начин на хранене в страната е здравословен:
Извън това прахът има още куп приложения - от лате и сладолед до различни сладкиши и в козметика.
Има стимулиращ ефект и съдържа кофеин. Силен антиоксидант е и помага за регулиране на кръвното налягане, повишава концентрацията и има противовъзпалителни и имуностимулиращи свойства.
Да не забравяме и яркия зелен цвят, който изглежда много добре в постове в социалните мрежи - и на напитки, и на храни.
Доскоро интересът към матча е бил ограничен, но за няколко години японският чай-чудо прави световен фурор.
@gemma.dehaan The best matcha I have ever tasted! 🍵 A must visit in Kyoto! #japan #matcha #kyoto #fyp ♬ original sound - aliyahsinterlude
Данните на японското Министерство на земеделието сочат, че производството на матча е скочило от 1471 тона през 2010 г. на 4176 тона през 2023 г. Над половината от праха се изнася, а търсенето в световен мащаб е нараснало почти тройно за 13 години.
Световният пазар на зеления прах пък се очаква да скочи от 2,8 млрд. долара през 2023-та на около 5 млрд. долара през 2028 г. - според пазарно проучване, цитирано от "Гардиън".
В самата Япония консумацията на зеления прах намалява, но все по-голямото търсене в Европа, САЩ и Австралия компенсират до степен, че в Страната на изгряващото слънце регистрираха недостиг. Той започна около средата на миналата година и през есента се стигна до това компании за чай в Киото да наложат ограничения за количествата, които може да се купуват.
Някои продукти напълно липсваха от магазините.
От тогава доставките на места закъсняват, а цените растат. Леко подобрение се очаква в началото на лятото, когато на пазара ще е новата реколта, но при високото търсене тя трудно ще покрие нуждите на целия пазар.
Консумацията в чужбина стигна рекордни нива през 2024 г., поясни пред Japan Times Фуми Юеки от Ito En - една от най-големите фирми за чай в Япония. Очакванията на производители са поръчките през тази година да са с 20-30% по-големи.
Според едни интересът на света към матча може да се обясни с влиянието на социалните медии, които преливат от латета с матча, чайове, домашни напитки и какво ли още не.
@insasya Sc : Insasya <3 #cleangirl #pyjama #aesthetic #matcha #matchaandco @Matcha & CO ♬ som original - rh love
Някои обясняват повишения апетит за матча с ръста на интереса към грижата за себе си след пандемията, включително и с различни движения в социалните медии като това на "Естетиката на чистото момиче". Идеята му е за елегантност без усилия, чист и минималистичен подход към живота, а матчата е кажи-речи задължителен атрибут към постигането на въпросната естетика. Както и от постовете в социалните медии на последователките на идеята.
Според други фактор е ефектът на този прах. Приготвен като чай той има свойството както да отпуска и релаксира, така и да помага за концентрацията и вниманието. Затова е бил приеман от монасите преди медитация, за да ги успокоява, и от самураите преди битка - да ги държи нащрек.
Феновете на матча твърдят, че чаят превъзхожда кафето с това, че осигурява кофеин, но без резкия спад в енергията, след като ефектът му отмине, и без характерната нервност.
Други се уповават на здравословните му свойства на антиоксидант, който помага и за храносмилане, забавя стареенето, помага за изгаряне на мазнините и какво ли не още.

Към това може да се добави и по-голямата консумация на матча в самата Япония от чужденци. Туризмът в страната изживява бум покрай ниската цена на йената, а сериозна част от посетителите консумират и купуват матча.
Проблемът е, че Япония не може лесно да увеличи производството на търсения зелен прах.
Нужни са няколко години, за да пораснат достатъчно новозасадените храсти от Camellia sinensis - растението, чиито листа се ползват за този чай. Тоест, на настоящото търсене може да се отговори след години.
Освен това намалява броят на хората, които се занимават с отглеждане на чай. От над 53 000 в началото на века през 2020 г. те вече са под 13 000, като проблемът е обичайният за страната - застаряващото население и липсата на млади хора, които искат да се занимават със земеделие.
Правителството дори може да подпомогне със субсидии фермерите на други видове чай, които решат да произвеждат матча, за да се отговори на голямото търсене. Ход, който може да се окаже рискован, защото всяко чудо в TikTok не трае и три дни.
••• Още един символ на Япония: