Само на 18, а вече гигант

Интернет гигантът, който направи възможно търсенето на какво ли не в нета - от рецепта за лютеница, до билети за светлинно шоу в Абу Даби - навърши 18 години.

С навлизането си в зряла възраст Google е вече повече от мега-компания - той е символ на това какво всъщност означава успех в дигиталната епоха.

Започнал като университетски изследователски проект в края на 90-те години, Google сега е глобална компания, оценявана на 82.5 млрд. долара и заемаща второ място в класацията на най-ценните брандове в света.

Как обаче стигнахме дотам? Как една компания изпревари конкуренцията и се превърна в империя? Британският сайт iNews припомня историята на марката, без която не можем да си представим съвременния живот онлайн.

Скромното начало

Началото на Google е положено от двама докторанти по компютърни науки през 1996 - Лари Пейдж и Сергей Брин. Докато се опитват да създадат нещо ново от програмите на други търсачки, се ражда Google.

Лари Пейдж, 2015

Докато другите класират резултатите си по броя упоменавания на търсените думи, Пейдж и Брин изобретяват системата PageRank, която се опитва да оценява сайтовете "чрез преброяване на броя и качеството на връзките към страницата, за да определи приблизително колко важен е уеб сайтът".

Според собствената дефиниция на мега-търсачката, основната концепция е, че по-важните уеб сайтове е по-вероятно да получават повече връзки от другите уеб сайтове.

На база това се ражда Google - първоначално като функция на сайта на Станфордския университет, преди домейнът да бъде регистриран през 1997 и да стане регистрирана компания през 1998-ма.

В началото сайтът действа от гараж в Калифорния, но скоро започва да се разраства... И разраства... И разраства...

Изпреварване на конкуренцията

Въпреки че са на косъм от продажба на компанията през 1999, защото тя пречи на академичните им занимания, Пейдж и Брин успяват да си осигурят мащабно финансиране от 25 млн. долара в края на същата година.

През следващите няколко години Google постепенно дръпва сериозно пред конкуренцията и създава неофициалния фирмен слоган: "Не бъдете лоши".

Технологичният журналист на свободна практика Чарлз Артър, автор на "Дигиталните войни: Apple, Google, Microsoft и борбата за интернет", приписва преодоляването на конкуренцията на стратегията им за осигуряване на приходи:

"Другите търсачки или бяха публично листвани на борсата, или част от рисково финансирани компании, и получаваха приходите си реклама. Дот-ком сривът на 2000-2001 уби доста от тях, защото рекламните им приходи изчезнаха.

А Google започна да експериментира с текстови реклами, базирани на търсените ключови думи - идея, която за първи път хрумва на Бил Грос в друга търсачка, която той продава на Yahoo. Google платиха на Yahoo с акции, за да уредят патентния спор за употребата на тази техника. Грос никога не е работил за Google, но е обсъждал идеите си с Пейдж и Брин.

Google привлече потребителите, защото беше в пъти по-добра от всичко друго на пазара. Тя също така поглъщаше другия източник на приходи за конкуренцията - импресиите".

Към 2004, Google вече е публична компания с капитализация 23 млрд. долара.

Разширяването

След като излиза начело на надпреварата за търсачки, Google започва да разширява интересите си и в други ниши - като стартира Gmail през 2004-та и Maps през 2005-та.

Ясно е още тогава, че Google вижда бъдещето си другаде, но идеята, че търсенето е станало вторично, според Артър е силно преувеличена:

"Бизнес-моделът не се е променил. Google печелят огромната част от приходите си от реклами в резултатите от търсене. Някои хора решават, след като чуят за разни оригинални и странни проекти и бизнеси като Nest, че е настъпила диверсификация. Не е така. Nest е незначителен в сравнение с останалия бизнес на Google. Fiber е миниатюрен. Телефоните Nexus са минимални източници на доходи.

Всичко все още е търсене".

Много компании са изкупени от Google, но нито една не е по-успешна от калифорнийската Android - продадена за 50 млн. долара през 2005 година. Транзакцията е описана от мениджъра в Google Дейвид Лоуи като "най-добрата сделка в историята".

Не всички компании обаче имат полза от това да са под крилото на Google. Или поне не толкова, колкото Android, обяснява Артър.

"Някои покупки не се получаваха особено добре, други бяха доста успешни. В Wikipedia има дълъг списък с компании, закупени от Google (поне тези, които са известни - със сигурност има и още). Бих казал, че процентът успех/провал е около 50-50, но успехите се оказаха много големи в ключови моменти. В последно време няма чак толкова големи успехи обаче".

През 2004-та Google се преместват в специално построените си офиси в Googleplex в Сан Франциско. Те се утвърждават като една от водещите компании в света.

Google днес

Повратен момент бе достигнат от компанията през 2011-та, когато Google надмина 1 млрд. уникални посетители през месец май. Това беше първият път, в който изобщо уеб сайт е достигал такива стойности.

Някои критици обаче имат съмнения дали първоначалното мото на компанията "Не бъдете лоши" не се е изгубило в стремежа към власт и сила, като сочат като пример следенето на потребителите във всички платформи и записването на огромни количества публични данни, както и опитите на Google да избягва корпоративното данъчно облагане в многобройни държави.

Към 2015-та Google стана основна част от новосъздадената компания-майка Alphabet Inc. (с Пейдж и Брин все още начело), която сега е смятана за втората най-скъпа компания в света след Apple.

Можеше ли някой да предскаже този възход?

"Надали", обяснява Артър. "Дори и Пейдж и Брин не знаеха какво ще се случи. Дори първоначално те се опитаха да продадат изгряващата компания на Джери Янг от Yahoo. Те му демонстрираха колко по-добро е търсенето от това на Yahoo. Янг им отговори, че доходите на Yahoo идват от хора, които кликат, за да отидат на следващата страница с резултати от търсенето, така че да могат да им се показват повече реклами - така че той не прояви интерес".

Бъдещето

Що се отнася до това какво предстои, новонаречената компания-майка Alphabet (с новото фирмено мото "Да постъпваме правилно") все още е изправена пред предизвикателства, твърди Артър.

"Докато употребата на интернет продължава да нараства, фирмата ще може да продължава да показва реклами при търсене. Но дотук тя не е показала, че е особено добра в диверсифицирането от този високодоходен източник на средства. Както е с всяка узряваща компания, въпросът е дали тя ще успее да се възползва от следващата голяма идея".

 

Новините

Най-четените