Краят на Facebook такъв, какъвто го познаваме

Facebook, компанията, която печели милиони, свързвайки хората едни с други, възнамерява да направи по-трудно провеждането на разговори. В следващите седмици мобилното приложение на Facebook ще изгуби чат-функцията си - ход, който без съмнение ще вбеси много от редовните му потребители.

Нещата обаче няма да спрат дотам. Според много наблюдатели и анализатори, това е само първото орязване на функции, което в крайна сметка цели да доведе до края на Facebook като единно, цялостно приложение.

Facebook разделя услугите си в съзвездие от мобилни приложения

Facebook вече известиха потребителите си, че функционалността за незабавни съобщения изчезва от iOS и Android приложенията им в близко бъдеще. Ако хората желаят да продължават да чатят, е се наложи да изтеглят отделното приложение Messenger на Facebook. Въпросът е, че е едно да въвеждаш специализирани приложения като Messenger, Paper и Camera като опционални алтернативи на употребата на Facebook, а съвсем друго да се вземат драстични решения и да се рискува реална загуба на потребителско ангажиране.

Някои хора веднага ще направят ъпгрейд към Messenger; много други няма да го сторят. Чистият резултат, поне в краткосрочен план, означава по-малко хора, с които да чатите.

Защо Facebook е готов да направи подобна жертва?

Всеобщият консенсус сред експертите по Facebook е, че компанията най-накрая прави стъпката към мислене и действие като разработчик на приложения - софтуерна фирма, която поддържа функционалността ограничена и строго таргетирана.

Въпреки че потребителите се привързват към услуги, които работят по начина, по който са работили някога, като пълнофункционалното Facebook приложение, консенсусът в Силициевата долина е, че хората искат по-раздробено бъдеще.

"В мобилните приложения виждаме прости, ясни, преглъщаеми преживявания да печелят," казва Мат Мърфи, ръководител на фокусирания върху приложения iFund към фонда за рисково финансиране Kleiner Perkins. "Когато се добавя сложност, се размива цялостното преживяване."

Facebook като второкласно преживяване

Самите Facebook коментират, че флагманското им приложение размива преживяването при обмен на бързи съобщения, ето защо според компанията потребителите отговарят на съобщения с 20% повече в приложението Messenger, отколкото в главното Facebook приложение. Марк Зукърбърг лично се е оплаквал, че чатът вътре във Facebook приложението "не е на нужното ниво".

Като се замислим, всъщност всичко във Facebook приложението не е на нужното ниво. Ето защо компанията стабилно изнася големи компоненти от функционалността в отделни приложения в последните две години.

"Facebook дава три неща като преживяване, интегрирани в едно," коментира Саймън Халаф, изпълнителен директор на фирмата за следене на приложения Flurry. "Едното е споделяне на снимки; стената, която е вид новини; и третото е комуникацията. И те разделят нещата в три отделни приложения."

За споделяне на снимки Facebook имат Instagram и приложението Facebook Photos . За новините вече имат Paper. А за комуникацията - Messenger.

Спасителната лодка на Facebook в случай на потъване на кораба майка

Няма как да не се запитаме каква функционалност ще остане в ядрото на Facebook приложенията в следващите години, след като компанията отдели всичко и го изнесе в отделни продукти. В зрели пазари като САЩ, основната потребителска база на Facebook на практика вече е спряла да се разраства.

Междувременно, тъй като потребителите преминават от десктоп Facebook към мобилен Facebook, те не използват непременно продукта в същата степен. Вместо това те понякога се обръщат към конкуренти като SnapChat, или към някогашни конкуренти като сега притежавания от Facebook WhatsApp.

"Скептичният поглед към сегашните решения на Facebook е, че компанията се опитва да строи спасителни лодки, с които да бяга към по-добри води, когато корабът-майка започне да затъва," казва Ерик Олдън, съосновател на Inside Facebook, бивш главен редактор на TechCrunch и дългогодишен технологичен журналист.

"По-сдържаното мнение е, че те просто се опитват да заздравят употребата на част от Facebook, която има много нереализиран потенциал... Според мен те се притесняват за дългосрочните тенденции около основната функционалност на Facebook и виждат популярността на конкурентните приложения за кратки съобщения да влияе на Facebook по донякъде гибелен начин."

Във всеки случай, настоящата стъпка е ясен показател, Facebook сериозно са решени да разделят услугите си в съзвездие от мобилни приложения. Няма съмнения, че решението на Facebook да спре чата във флагманското си приложение ще нанесе сериозен краткосрочен удар на активността в тяхната чат мрежа.

Facebook приложението е се инсталира масово, почти на всеки смартфон, като е сред най-изтегляните в магазините за приложения и на Apple, и на Google. И всеки път, когато някой го отваря, той влиза във Facebook - но вече няма да е така.

Естествено, след като си купиха WhatsApp, Facebook могат да си позволят да понесат краткосрочни щети на пазара на незабавни съобщения. Не на последно място, те получиха накуп над 500 милиона потребители на съобщения. По всичко изглежда, че е дошло времето Facebook да направи прехода от универсален сайт за социални мрежи към фабрика, бълваща привлекателни социални приложения, обединени като бекенд от една и съща интегрирана бекенд платформа.

Отказвайки се поне засега от тези потребители на чата, които няма да мигрират към Messenger, компанията декларира, че няма да допусне текущите приоритети да пречат на иновациите в бъдеще. Ако Facebook продължи да прави смели ходове като този, може и да подкопае убеждението в технологичните среди, че доминиращите иноватори в една компютърна ера почти неизбежно биват прегазени и изместени в следващата.

Новините

Най-четените