Цифрова Индия

Повечето родители биха направили всичко, за да не стоят децата им тийнейджъри на компютъра. Но не така мислят родителите в едно от бедните предградия на Делхи, където младежите отиват да учат.

Споделяйки няколко общи лаптопа, те овладяват някои основни онлайн умения - как да търсят информация, как да изпращат пари на семействата в родните си села и как да купуват билети за влак.

Нито едно от децата няма достъп до компютри в училище. Нито пък притежава свой собствен лаптоп.

Те са деца на емигранти от Бихар и учат в държавно училище в квартала.

16-годишната Приянка Сингх споделя, че достъпът до интернет е променил живота й.

"Преди трябваше да плащаме на агенти много пари, за да си вземаме билети за влакове, или да се доверяваме на непознати да пренасят парите ни до дома. Сега мога да помогна на баща ми да прави всичко онлайн", казва тя.

Свързване на милиони хора, които са "офлайн"

В Индия над един милиард души - еквивалентът на населението на Европа и САЩ взето заедно - все още е без връзка с глобалната мрежа.

В опит да осигурят Интернет достъп на хора като Приянка, група глобални компании се съюзяват, за да понижат разходите за Интернет достъп.

Те се обединяват в Internet.org - консорциум, който има за цел да свърже "следващите пет милиарда".

Вероятно най-нашумелият партньор в консорциума е Facebook. Неговият основател Марк Зукърбърг определя свързаността като "фундаментално право".

И този месец той лично посети Индия във връзка със старта на дейността на Internet.org там.

Броят индийци, използващи мрежата, се е увеличил с около 25% през миналата година в сравнение с 2012-та, но все пак те са сравнително малко, съпоставени с реалния брой на населението на страната.

И най-голямата пречка за промяната на тази ситуация е цената на интернет услугите.

Следващата вълна от потенциални потребители на интернет са служителите с по-ниска квалификация, като помощници в магазини или улични продавачи.

Те обаче често печелят под 200 долара месечно и имат затруднения да свързват двата края, така че повечето от тях се съмняват, че биха могли реално да си позволят интернет достъп.

"Интернет е нещо, за разпространението на което сме в изключителната позиция да помогнем", коментира Зукърбърг.

"Ние сме компания за информационни технологии и уеб компания. Разбираме добре динамиката на пазара", добавя той.

Смарт телефония

Над 80% от достъпа до мрежата в Индия се случва чрез мобилни телефони. Връзката обаче често е крайно бавна, особено в гъсто населените райони. Това не спомага особено за насърчаването на нови потребители да използват интернет.

Шведският производител на телеком оборудване Ericsson работи по начини за подобряване на свързаността, без да е необходима мащабна инфраструктура - например по технология за усилване на съществуващия мобилен сигнал на закрито.

Наричани Radio Dot System и RBS6402 "пико-клетки", това са устройства, които могат да бъдат поставяни на места като молове, спортни зали и дори големи офис сгради.

Кристиан Хеделин, ръководещ отдела по радиокомуникации в Ericsson, казва, че с понижаването на цените на смартфоните нараства броят потребители на мрежата.

"Пренасянето на големи количества гласов трафик е едно, но когато хората започнат да използват смартфони, всички започват да се стремят към добра мобилна високоскоростна връзка", коментира той.

"И точно в такива ситуации е нужно специализирано покритие с "горещи точки" чрез малки клетки, за да може да се оптимизира и капацитетът, и производителността".

Според Ericsson, цените на смартфоните се очаква да паднат с 40-50% през следващите три години.

Това означава, че броят потребители, които могат да си позволят смартфон услуги, се очаква да се увеличи с над 700 млн. души до 2020 година - спрямо 110 млн. през 2013-та.

Телеком операторите в Индия обаче в момента са в крайно затруднено положение, като прекалено натоварените мрежи изнемогват заради високото търсене на трафик на данни от абонатите им.

Въпреки че е сред най-големите телеком пазари в света, с над 900 млн. потребители на мобилни телефони, на операторите в Индия е отпусната много по-малко свобода, отколкото на глобалните компании.

Ericsson твърдят, че в комбинация от малки клетки като техните, Wi-Fi - точките биха могли да допълват мрежите, за да подобряват качеството на услугите за потребителите.

Огромни количества данни

В момента Индия е все още предимно пазар за гласови услуги, а данните носят само около 10-12% от доходите. Дялът им обаче се очаква да се увеличи до 35-40% към 2020 година.

Ericsson предсказват, че броят на потребителите на мобилни високоскоростни мрежи в Индия би могъл да достигне 600 млн. души към 2020 година, в сравнение с около 100 млн. сега.

Телекомите изглежда са съгласни с тези прогнози.

Това с особена сила важи за норвежката компания Telenor, която в момента държи дял от индийския оператор Uninor, но има намерението да изкупи изцяло фирмата, след като индийското правителство миналия юли реши да премахне ограниченията върху чуждестранната собственост на местни телекомуникационни компании.

Това ще направи Telenor втората фирма след Vodafone, която да притежава 100% притежаван от чужда компания телеком в Индия.

Глобалният изпълнителен директор на Telenor Йон Фредрик Баксас коментира, че компанията има планове да инвестира близо 13 млн. долара в Индия.

Uninor засега все още е малък играч, със само 40 млн. абонати, като действа само в шест от 22-те региона на страната с телекомуникационни мрежи.

Тази година обаче компанията е разширила обхвата си, изграждайки 5000 станции и е регистрирала растеж от 40%.

Баксас твърди, че индийското правителство трябва да се опитва да подпомогне още сектора, ако желае да реализира визията си за "цифрова Индия".

"Властите имат сериозни планове за развитие на икономиката с визия за "цифрова Индия". Телекомите дават силен тласък за икономически растеж", казва той.

Амбициоцните планове на ръководената от Нарендра Моди индийска администрация са да предложат онлайн правителствени услуги на цялото население, включително и чрез смартфони - и то още през 2019 година.

А в предградията, без значение дали промените ще дойдат по волята на правителството или от страна на бизнеса, усвоилите основни уеб-умения ясно съзнават, че колкото по-скоро получат редовен интернет достъп, толкова по-рано ще могат да приложат на практика новонаученото.

Новаците в онлайн света казват, че притежаването на смартфон някой ден изглежда много по-вероятна амбиция от притежаването на компютър.

Същевременно обаче те се оплакват и от редовния проблем - този с електричеството.

Затова преди да се цифровизира, Индия трябва да намерия решения за някои от най-основните си проблеми. В противен случай, независимо от правителствените програми и опита на глобаните интернет-играчи на индийска територия, надеждният и евтин уеб-достъп ще си остане недостижима мечта.

Новините

Най-четените