Опасната ера на онлайн медицината вече е тук

Събуждате се с неприятна кашлица или настинка. Обаждате се на доставчик на здравни услуги и молите да изпрати лекар до дома ви.

Вместо това за ваша изненада той ви предлага да пробвате новата му услуга за онлайн консултации. Любопитните сте, защото звучи бързо, лесно и модерно.

Така че приемате и на екрана на смартфона ви се появява лекар.

По един или друг начин това се превръща във все по-честа практика за аржентинците, докато предплатените здравни услуги използват технологии за допълване или заместване на традиционните визити по домовете с "видеокосултации", поне за по-простите заболявания.

На пациента се дава алтернативата да бъде посетен у дома, както е било преди, или да разговаря с лекар онлайн през компютър, таблет или телефон. Практиката е относително нова, но бележи ръст от 40-50 на сто годишно, казва Габриел Барбагало, президент на ACTRA - Аржентинската гражданска асоциация по телемедицина, която насърчава употребата на дистанционно лечение.

Сред членовете на асоциацията са платформите за здравни услуги OSDE, Medifé и Omint, както и други. Барбагало, който е и шеф по връзките с институции на OSDE, казва, че всички тези фирми сега предлагат някаква форма на онлайн консултации, независимо дали това са видеоконсултации, второ мнение, насочване към специалист или дистанционна помощ. Телемедицината е много повече от просто видеоконсултации, коментира той.

OSDE регистрира 20 000 онлайн консултации годишно в Буенос Айрес и предградията му.

В процентен дял това е малко, като се има предвид, че фирмата извършва от 8 до 14 хил. консултации дневно. Причината е, че дистанционните консултации изключват комплексен медицински преглед или спешни ситуации. Дистанционните консултации се използват за леки случаи като настинка или оплаквания за лошо храносмилане.

За тях, както посочва Барбагало, първо се урежда видеоконсултация, така че лекарят да започне да разпитва обаждащия се за симптомите му. Едва след това се прибягва до визита у дома, която винаги изисква 2-3-часов период. Той е категоричен, че резултатите от тази практика са добри.

Президентът на ACTRA обяснява, че в около 80 на сто от случаите проблемът се решава само чрез видеоконсултация.

Друга компания, Galeno Group, има приложение, наречено Llamando al Doctor ("обаждане на лекар"). Фирмата казва, че услугата започва през ноември 2018 г. с 200 обаждания в първия месец, които постепенно са нараснали до повече от 5000 обаждания месечно в последно време, тъй като пациентите вече се чувстват по-комфортно да я използват. Galeno Group я намират за "много полезен инструмент."

Фирмата Swiss Medical съчетава два типа докторска намеса, като позволява на пациентите да контактуват с един и същ лекар лично или онлайн. Те проучват вариантите и откриват, че хората се консултират по-уверено с лекаря си, ако са го срещали поне веднъж лично. Много е различно, когато става дума за непознат лекар от колцентър.

Swiss Medical заявяват, че видеоконсултациите регистрират сериозен ръст, но като цяло дистанционните решения все още са незначителна част от всички медицински консултации.

Някои лекари и медицински асоциации обаче се съмняват в ефикасността на дистанционните консултации.

Те са на мнение, че лекарите правят всичко по силите си да избягват тази практика. Смятаме, че медицинските грижи са нещо свещено, коментира един аржентински медик и допълва, че това е нещо, което трябва да се случва само лично - между лекар и пациент. В телеконсултациите се избягва личния контакт и отношението лекар-пациент не се изгражда по подходящия начин.

Липсва физически преглед, няма изслушване и допир, няма начин да се изгради връзка. Асоциацията на частните практикуващи лекари (AMAP) се оплаква, че дистанционната медицина прави медицинската работа несигурна. Генералният секретар на асоциацията Хектор Гарин, коментира, че лекарите, работещи като дистанционни консултанти, са самонаети и данъчното им облагане е по опростената схема за независими работници, като те "печелят по-малко, отколкото ако бяха официално наети, с почивни дни, заплата и отпуск по болест."

Единствената полза от телеконсултациите според него е за частните здравно-осигурителни фирми, които пестят пари. Те са комерсиални организации и имат за цел единствено печалба. С други думи - просто бизнес, нищо повече.

От своя страна Барбагало отбелязва, че таксите на лекарите са еднакви, независимо дали консултацията се извършва лично или виртуално. Това, което може да намалее, са транспортните и трансферните разходи. По отношение на достъп, допълва шефът на ACTRA, телекомуникациите всъщност могат да подобрят нещата, защото пациентът има по-бърз достъп до здравни услуги, ако живее в отдалечен район.

А самите пациенти? Какво смятат те?

Лорена Гутиерес, която живее в района Ретиро в Буенос Айрес и се обажда за проблем със стомаха, определено изтъква удобството като фактор. Изпратиха ми линк и изтеглих приложение, казва тя. "Почаках няколко минути и се появи жена лекар. Тя беше приятелски настроена и обясни, че трябва да продължавам да си почивам, да пия вода и изотонична напитка. Нейната диагноза беше гастроентерит. Приключих разговора и две минути по-късно получих имейл със сертификат и инструкции за възстановяване на разходите, ако си купя лекарство срещу киселини."

Тя обаче споделя, че впоследствие се е почувствала неудобно от ситуацията, защото лекарят нормално преслушва стомаха за звуци, преглежда лицето и очите. Затова не смята да използва услугата повече.

Дистанционните консултации са относителна новост в Аржентина в сравнение с други държави.

Изданието Annals of Internal Medicine наскоро публикува изследване сред 1274 нуждаещи се от първични грижи пациенти в Калифорния.

Приблизително 90% от респондентите са заявили, че телеконсултациите са удовлетворили техните нужди, че въпросният лекар е знаел медицинската им история и че медицинският специалист им е отделил сериозно внимание.

И все пак, 41% от участвалите в изследването казват, че предпочитат пълноценна визита от лекар.

Новините

Най-четените