От Ню Йорк до Лондон за час

Вероятно Хан Соло го е казал най-добре в Междузвездни войни, когато описвайки свръхбързия си контрабанден космически кораб "Хилядолетният сокол", той казва: "Не изглежда като нещо особено, обаче си върши работата както трябва".

Въпреки че американските военновъздушни сили може да допуснат по изключение да бъдат сравнявани с Хилядолетния сокол, свръхзвуковият тестов самолет с плосък нос X-51A Waverider наистина не прилича на нещо особено.

Ала определено си върши работата перфектно


На 21 август автоматизираният самолет с дължина от 7.6 метра ще бъде спуснат от крилото на пригоден за целта бомбардировач B-25 в близост до калифорнийския бряг и ще се опита да лети в продължение на 300 секунди на разстояние, достойно за някой научно-фантастичен роман, със скорост над 2000 метра в секунда - достатъчно бързо, за да се стигне от Ню Йорк до Лондон за по-малко от час.

Това е последният тест на Пентагона в рамките на изследванията на възможностите на свръхзвуковия полет, който се движи със скоростта на Mach 5 (около 1500 м/сек) и отгоре, без да напуска атмосферата. Като резултат от това, технологията ще бъде способна да придвижва самолети и снаряд на другия край на планетата само за минути, а не за часове.

Пентагонът не разкрива много за самите тестови полети, ала армията би могла да използва подобна технология за разработването на разузнавателни самолети, летателни снарядни оръжия или превозни средства за пренасяне на товари и хора толкова бързо, че вражеските сили да нямат време да реагират, коментират военните анализатори.

Огромни инвестиции - основно с цел американско военно превъзходство

Американските ВВС стартираха програмата X-51A през 2004-а и се предполага, че са похарчили 140 милиона долара при разработването на системата Waverider. ВВС обаче отказват да разкрият истинската стойност на програмата.

Дълъг като снаряд, само с няколко перки отзад, построеният от Boeing самолет не е създаден за пренос и изстрелване на оръжия, ала ВВС изпробват технологията за изграждане на бъдещи оръжия.  

Предишните полети на Waverider дадоха смесени резултати. През май 2010 Waverider осъществи първия си полет на скорост от 3500 мили в час за 143 секунди, преди повреда да прекрати тестването преждевременно. Полетът от юни 2011 също беше спрян по-рано, но все пак набра част от необходимите данни за военните.

Ако всичко върви по план, тестът, насрочен след броени дни, ще завърши с потапяне в Тихия океан; няма планове за възстановяване на тестовия самолет. Американските ВВС разкриват, че програмата е замислена така че всеки летателен апарат да бъде разрушаван в края на тестовия си полет, защото разходите за прибирането и доставката му до сушата биха били много големи. Данните от тестовия полет се записват чрез специални изчислителни уреди.

Пентагонът смята свръхзвуковите полети за новия еквивалент на стелтовете. Технологията би могла да пренася разузнавателни самолети или бомбардировачи на големи височини и скорости, които ги извеждат далеч извън обхвата на наземните снаряди или други самолети-бомбардировачи. Скоростите, на които е способен  X-51A, не могат да бъдат постигнати с настоящата технология за изграждане на самолети.  

X-51A използва технологията "scramjet" - двигател, който на практика няма движещи се части


В двигателя се употребява кислород от атмосферата, за разлика от големите горивни резервоари, от които се нуждаят ракетите, което го прави по-ефикасно средство за военни или търговски цели. Освен това - заради високите скорости, самолетът е способен да се движи върху ударната вълна, която създава със скор,ост шест пъти по-бърза от тази на звука, което допълнително повишава неговата ефикасност. Всъщност оттам произлиза и името на летателния апарат - Waverider (от англ. каращ по вълните).

Изследователският екип на Пентагона DARPA споделя, че постигането на скоростите на Mach 20, които ще правят възможно пътуванията до всяка точка на света да се осъществяват за по-малко от час, е област на изследвания, в която значителните научни постижения са убягвали на учените с десетилетия.

ВВС коментират, че до 2016 г. биха искали да разработят работещо оръжие, летящо със свръхзвукова технология. Но с бюджет на програмата, предвиден само до изпитанията във вторник, не е ясно кога летателен апарат с ултразвукова технология би могъл да постигне успешно приземяване.

#1 Aaauaa 20.08.2012 в 15:07:47

Свръхзвуковите самолети не са никаква новост. Американците си тестват ракетните двигатели - хубаво! И руснаците и те тестват. Че и иранците и те, ако щете.

#2 boris 20.08.2012 в 18:22:08

Както винаги става от Ню Йорк до Лондон за час и после пет часа до хотела.

#3 pepe 21.08.2012 в 04:59:19

Този експеримент се проведе миналата седмица и се провали, защото правоточния двигател не стартира.

#5 post deluvian 21.08.2012 в 08:25:35

явно не е пилотиран полет - пише че ще завърши с потапяне в тихия океан и че нямат планове да го търсят

#7 fALLEN 21.08.2012 в 20:47:38

е бая големи самолети трябва да използват, за да могат да изстрелят такава пътническа ракета... а кацането май още не са го и сънували, кво остава за тестване. на балъците само да им кажа - тия тестове с по много Мах ги има от поне 40 години... последно бяха достигнали 4-5 мах, сега 6. брао, мноу голем напредък. нищо, че пак е неуспешен опит. с малката разлика че предния път беше с пилот, сега пилот няма. само пътници. в главите на дебилите

#8 Лудколю Деликолев 25.08.2012 в 12:19:50

Раничко е още за сериен хиперплан с правопоточен реактивен двигател (скрамджет - по-здраФ за преводача). Десетина години трябват още (поне) - ново поколение материали за корпуса и много нови знания в областта на аеродинамиката - този самолет на практика няма да може да се управлява с класическият набор - елерони, елевони, предкрилки и задкрилки. Но пък като го направят, преди да почнат да летят бизнесмените за един час от Ню Йорк до Лондон, куриерската служба Justice Delivery Service на USAF ще доставя експресно мир, справедливост и демокрация във вид на авиобомби на разни брадати диктатори и прочия екстремистки елементи, извън обсега на ПВО-то им.

Новините

Най-четените