Забелязвате ли, че щом започнете да обмисляте някоя предстояща покупка, някакъв интересуващ ви продукт или цялостни ваши планове, започвате да виждате свързани с тях реклами в уеб браузъра си?
Добре де, може би не само сте ги обмисляли, но сте ги потърсили в някоя търсачка, или сте ги споменали в мейл - и така да е, пак си е зловещо.
Може просто да ви е трябвал нов ръчен часовник, да сте отворили няколко сайта, да сте разгледали оферти, да сте направили избор и да сте си купили. Само че рекламите на часовници (и то всякакви, стенни, будилници, смарт часовници) няма да престанат да ви преследват с месеци - и тогава става не просто зловещо, но и досадно.
Причината е, че компаниите вече имат възможността да следят вашата браузинг история и други ваши онлайн дейности и чрез тези данни да набелязват потребителските ви намерения и навици. Естествено, те не пропускат да се възползват от сведенията като ви заливат с таргетирани реклами.
Така например Facebook е известен с това, че на наскоро оженили се двойки пробутва реклами, свързани с бременност и бебешки принадлежности. Някои хора се радват на такъв тип реклама и твърдят, че щом така или иначе нещо ще им се рекламира, по-добре това да е нещо, от което наистина имат нужда в момента. Други приемат практиката с безпокойство, а трети са направо разгневени и я намират за откровена злоупотреба с личните им данни.
Полезната страна на нещата
По правило най-скъпите реклами са тези, които изникват щом сте готови да направите покупка. Затова рекламите, появяващи се в Google докато търсите нова кола или просто майстор, който да ви оправи покрива, могат да се продават за по няколко долара на всеки клик - просто рекламодателите знаят, че вече се интересувате от предлаганата услуга и има вероятност да направите скъпа покупка.
Но за да извършват ефективно своето таргетиране, тези рекламодатели трябва да следят къде сърфират потребителите и какво точно правят онлайн. Днес това се прави най-често чрез „бисквитките" (cookies), малките файлове, които се запазват в компютъра ви и го свързват с даден уебсайт. Когато се върнете във вече посещаван сайт, неговият софтуер търси конкретна „бисквитка" в компютъра ви и щом я намери, вече знае кой сте. Впоследствие той може да свърже тази информация с други сведения, колекционирани за вас от бази данни и странични източници.
Дори това да звучи плашещо, в много случаи то е доста полезно. Ако например сте закупили нещо през съответния уебсайт, той може да ви улесни като съхрани поръчката и ви даде възможност да поръчате още от същото или да върнете закупеното. Естествено, повечето потребители нямат нищо против ползите от „бисквитките", но като започнат да виждат таргетирани реклами, им се струва, че с тях вече се прекрачва границата.
Противодействията
Какви мерки могат да вземат тези, които не искат да приемат такава злоупотреба с личните данни? Ad-blocker програми, блокиращи рекламните прозорци, вече ползва почти всеки, тъй като те са внедрени в повечето браузъри. Всеки може да блокира и генерирането на всякакви „бисквитки" от настройките на своя браузър, но това възпира и техните полезни функции.
Тези опции обаче не са достатъчни на потребителите, които наистина се интересуват от своята сигурност в мрежата, и те продължават да търсят нови варианти. Това обяснява интереса към Ello, социалната мрежа, определяна като антипод на Facebook и афиширала мисия да бъде печеливша, без показва никакви реклами и без да продава никакви потребителски данни.
Появяват се и инструменти като Opt-Out tool - той ще ви извади списък с всички компании, които понастоящем използват „бисквитки", за да изпращат таргетирани реклами конкретно към вас. Бройката им най-вероятно ще ви изплаши (може да клони към 80-100), а за повечето от изредените компании едва ли ще сте чували преди.
С този инструмент имате възможността да се „откачите" от изброените компании, което няма да спре появяването на различни реклами, но те поне вече няма да са базирани на вашите онлайн дейности.
За използващите браузъра Google Chrome има и опция за „инкогнито" режим, който изтрива браузинг историята и „бисквитките" ви и така би трябвало да елиминира голяма част от следенето ви в мрежата.
Борбата за чист интернет
Вероятно си мислим, че в един идеален свят и в един идеален интернет, такъв тип мерки няма да са необходими, а онлайн проследяване и таргетирани реклами изобщо няма да съществуват. Но възможно ли е наистина това?
Рекламирането без осъществяване на надзор върху потребителя си е напълно възможно - то си беше и единственият тип рекламиране през по-голямата част от миналия век - но е твърде трудно да си представим онлайн реклама без абсолютно никакъв надзор. Защото все пак голямото предимство на онлайн рекламата е възможността да видиш кой я гледа. Самият разход за онлайн реклама предполага и някакъв надзор, дори да е само за да се избегне измамата с фалшиви кликове.
Но въпреки това все още повечето реклами в интернет не следват нашите интереси, а единствено се борят за вниманието ни. Те са бариера, която трябва да преодоляваме (като минимизираме прозорци, кликаме встрани или просто я игнорираме), за да стигнем до желаната страница.
За добро или зло, този традиционен тип рекламиране едва ли скоро ще изчезне. Но с навлизането на таргетираните реклами, вероятно ще трябва да полагаме все повече усилия, за да чистим своите онлайн следи.