Google инвестира 22 млн. долара в софтуер като за баба ти

Google прави крачка напред в достигането до още повече потребители и то чрез платформа, която на пръв поглед изглежда необичайна.

В момента около 83% от над четирите милиарда смартфони по света работят с операционната система Android, която я прави едно от най-масовите технологични явления на нашето поколение.

За първи път от десетилетие насам обаче търсенето на смартфони намалява. За последната година пазарът на "умните телефони" е отбелязал само 2% ръст.

По тази причина от компанията се прицелват в друг сегмент на пазара - така наречените "feature phones". Това са телефони, които в България на шега наричаме "бабешки" или "тухли". Те нямат тъчскрийн, многопикселова камера или цяла "екосистема" от приложения, но са в пъти по-евтини от смарт-устройствата. Голямо удобство е, че повечето от тях вече използват свързване към 4G мрежа.

За миналата година техният пазар е нараснал с 5% с продадени над 450 млн. бройки. От Nokia например са успели да продадат повече от 70 млн. телефони от сериите на обновената 3310 и 8110. За да придобиете представа колко по-бюджетни са тези устройства, Nokia 3310 може да бъде намерен на българския пазар за под 90 лева.

Затова и не е чак толкова учудващо, че Google се обръщат към пазара на "бабешки телефони". Компанията реши да инвестира 22 млн. долара в KaiOS и да работи съвместно с тях за интегрирането на продуктите си в тяхната операционна система.

Самата KaiOS е създадена през 2017-а година от Mozilla.

Първоначално имат амбицията да създадат feature phone за 25 долара, но бързо осъзнават, че не могат да я реализират на тази цена. Така се насочват към разработването на операционна система, която няма да затруднява работата и ще върви гладко на бюджетни устройства.

С KaiOS вече работят част от телефоните на Nokia и Alcatel. В Индия например тяхната операционна система е по-разпространена от iOS. Изпреварва я само Android. Редицата полезни и не толкова приложения отстъпват пред издръжливостта на батерията и опростения софтуер.

Така пред Google има нова задача - да предложи на този сегмент потребители почти пълния пакет от приложения на Google - карти, пространство за съхранение на данни, YouTube и други, които от своя страна се явяват за канал за реклама и бизнес с "облачни" услуги.

Едно от най-големите предизвикателства към технологичния гигант обаче е решаващо - това да адаптира Google асистента - виртуалния помощник, вграден във флагманите от серията Pixel - за работа на "обикновен" телефон.

По принцип Google Assistant би представлявал предизвикателство за по-слабите им процесори.

Но изкуственият интелект на виртуалния помощник има една много ценна функция - той може да преобразува звук в букви и текст и по този начин работата му би улеснила използването на тези по-елементарни устройства, които нямат удобните големи клавиатури на смартфоните или QWERTY.

Писането дори и на по-дълги текстове вече няма да е затруднение, независимо, че сте с "тухла".

Може би опитите "бабешките" телефони да станат по-удобни и "по-умни" ще престанат в момента, в който смартфоните станат наистина общодостъпни. Но дотогава с инвестициите и партньорството си с KaiOS от Google предпочитат да си подсигурят още една пазарна ниша, която никой конкурент все още не експлоатира пълноценно.

От една страна това е капиталовложение в потребители, които могат да се преориентират към покупката на пълноценен смартфон, а както се видя, вероятността той да е с Android е огромна.

Във време, в което устройството не е само слушалка за говорене, не е ясно дали търсенето на feature phone-и ще съхрани ръста си и докога.

Но дори и тенденцията да се запази, приложенията на Google ще постигат целта си - да са достъпни на устройствата на максимален брой потребители, независимо дали са пред компютъра или с (евтин) телефон в ръка.

Новините

Най-четените