Сега вероятно е последният ви шанс да гласувате за това дали ви харесват най-новите промени в политиката за неприкосновеност на Facebook. В случай че гласувате, ще дадете своя вот дори за правото си на бъдещ вот, както и за някои други важни предложения за промени, които казано съвсем просто, няма да се отразят никак добре върху неприкосновеността ви.
Ако и вие сте от онези хора, които са си публикували статуса, с който обявявате, че "всичките ви лични данни са обвързани с авторско право" или познавате хора, които са публикували това съобщение на стената си, ето това е шансът ви да направите нещо, което действително би защитило правата ви във Facebook. И не, оплакването чрез статус, че не упълномощавате Facebook да използва данните ви, въобще няма да ви защити.
Резултатите от това гласуване няма да бъдат задължаващи, освен ако поне 30% от всички потребители на Facebook (над 1 милиард) вземат участие във вота.
Това означава, че над 300 милиона души трябва да гласуват, а ситуацията става още по-проблемна, когато вземем предвид всички хора, които са си направили профил в социалната мрежа и никога не са го използвали, или пък спамърите, които си правят десетки фалшиви профили, за да извършват измами и кражби на личността.
Освен това, Facebook с нищо не допринася за публичността на гласуването, тъй като не го публикува в таймлайна на всеки потребител, а вместо това опцията е забутана на затънтена страница, наречена Facebook Site Governance.
Организирането на 300 милиона вота във Facebook може да се окаже трудна задача, особено при липсата на вирусна популярност на каузата, каквато има например един фалшив билет от лотарията (който тези дни се превърна в най-споделяното изображение в социалната мрежа, публикувано от над 2 милиона души). Ако се събере по-малко от необходимия процент гласове, компанията ще вземе "за сведение" резултатите от гласуването единствено като "препоръчителни".
Гласуването е отворено до понеделник, 10 декември, 22:00 часа българско време
Facebook са създали специално приложение за това гласуване, разработено със съдействието на външна компания, а резултатите от него ще бъдат изчислени от независим одитор.
"Тази обратна връзка ни дава възможност да отговорим на въпросите ви и да направим съществени промени на нашите предложения, преди те да бъдат приложени на практика," заяви Елиът Шраг, вицепрезидентът по комуникациите и връзките с обществеността на Facebook в блогпоста, обявяващ старта на гласуването.
Facebook предложи последните промени в политиките за използване на данни и правата и отговорностите на потребителите на 21 ноември
Потребителите и редица организации за защита на личните данни веднага изразиха притеснения по предложените промени. Освен плановете за край на публичното гласуване за този тип въпроси, Facebook има намерение да промени начина, по който потребителите могат да контролират кой им изпраща съобщения. Освен това, обновените политики за използване на данните биха позволили на социалната мрежа да споделя данни с компаниите, които притежава, като например Instagram.
Миналия петък две организации за защита на личните данни - Electronic Frontier Foundation (Фондацията "Електронна граница") и Центърът за дигитална демокрация, изпратиха отворено писмо до изпълнителния директор на Facebook Марк Зукърбърг, в което се противопоставят на направените предложения.
"Тъй като предложените промени повдигат значителни рискове за неприкосновеността на потребителите, могат да противоречат на съществуващите закони и нарушават предишните обещания към потребителите ви за управлението на социалната мрежа, ви приканваме да ги оттеглите," пише в писмото.
Освен това, двете организации твърдят, че тези промени могат да нарушат споразумението на Facebook с Федералната търговска комисия на САЩ, според което социалната мрежа изрично ще иска съгласието на потребителите, преди да споделя техните лични данни с трети страни и ще предоставя на потребителите ясно и недвусмислено известие всеки път, в който се споделя подобна информация.
Facebook има проблемно минало с промените на поверителността и последвалото от тях потребителско недоволство
През 2009 година, сайтът превърна изцяло личните някога данни като списъци с приятели и профилни снимки в публични по подразбиране. Следващата година, потребителите бяха автоматично прехвърлени към функцията "Незабавна персонализация", която споделя личната им информация с външни компании като Pandora.
Негативните коментари под публикацията на Facebook, обявяваща най-новите промени в политиките са огромен брой. Повече от 20 000 души са коментирали този пост, изразявайки своите притеснения по направените от социалната мрежа предложения.
"Не искам рекламодателите да разполагат с информацията ми. Направих си този профил още през 2005 г., за да мога да поддържам контакт с приятелите си, а не за да бъда бомбардиран от все повече реклами," коментира потребителят Ник Рейнс.
Именно в тази последна публикация Facebook предлага край на публичното гласуване при промени в управлението на сайта
Тази възможност е въведена за първи път през 2009 година в отговор на оплакванията за неприкосновеността на потребителите, възникнали по повод условията за използване на сайта. По това време, Facebook има едва 175 милиона потребители.
Новото приложение за гласуване е значително подобрение спрямо предишната система. Миналите гласувания изискваха само 7000 потребителя да коментират официална публикация от Facebook.
От социалната мрежа обясниха, че причината, поради която искат да махнат опцията за гласуване е, че системата на коментирането цени "количеството над качеството" - проблем, който все пак изглежда решен благодарение на новата система.