Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Икономиката на инфлуенсърите върви към първата си рецесия

...а след нея нищо вече няма да е същото. Снимка: iStock
...а след нея нищо вече няма да е същото.

Първият знак, че нещо не е наред, дойде не с вълна от паника, а с такава от позитивизъм. "Надявам се, че всички сте добре и се чувствате в мир, докато сте у дома със семейството си", пише инфлуенсърка на име Рейчъл Парсъл.

Посланието ѝ е придружено от селфи с двете ѝ деца, издържано в пастелни розови тонове. Целият профил на Рейч, както я наричат близките ѝ, е пълен с кадри на перфектния ѝ дом и безупречно облечените ѝ деца.

Нейна колежка по влияние в социалните мрежи пък пуска снимка на домашните си цветя и ги нарича "моят малък оазис". Разбира се, постът ѝ е придружен от дежурния хаштаг #ОстанетеСиВкъщи.

Новият щам на коронавируса ви позволява да останете у дома, да размишлявате... и да използвате промокод #Рейчъл за 30 процента отстъпка от фитнес класовете на Парсъл.

Да, инфлуенсърите се надпреварват да се снимат по пижами, как отпиват от кафето и чая си и така вдъхват усещане за спокойствие, релакс и дзен. Вътрешно обаче повечето от тях гледат какво се случва по света с нарастващ страх, тъй като източниците им на доходи изчезват един по един.

Договорите с различни брандове отпадат, а спонсорираното съдържание става все по-малко. Голямата промяна, която ще донесе след себе си пандемията, няма да срине напълно света на интернет инфлуенсърите, който се е превърнал в отделна вселена, но със сигурност ще го префасонира.

Ако мислим в насоката, в която рецесията действа на обикновените фирми - някои оцеляват, а други не. Според специалистите същото ще се случи и с индустрията на инфлуенсърите - някои ще преминат през бурята, макар и трудно, други ще трябва да си търсят нова работа.

Нека си припомним, че години наред този странен бранш процъфтяваше.

Бюджетите за реклама на редица компании отиваха, за да изплащат гардеробите, пълни с маркови дрехи, и луксозните почивки на въпросните инфлуенсъри. Колкото повече хора се насочваха към интернет за съвети какво да си купят, толкова повече брандовете се обръщаха за помощ към влиятелните на деня онлайн.

Проучване на агенцията Mediakix установява, че през 2019 г. 17 на сто от компаниите са похарчили повече от половината си бюджет за реклама за инфлуенсъри. Допреди едва шест седмици се смяташе, че тази индустрия ще нарасне с 9,7 млрд. долара през 2020 г.

И този успех не се дължи само на мега-инфлуенсърите като семейство Кардашиян-Дженър. Микро-инфлуенсърите, които се целят в малки аудитории от по около 100 хил. човека, съставляват гръбнака на този бранш. Дори и хора с няколко десетки последователи могат да печелят хиляди долари само с един спонсориран пост.

Не е трудно да печелиш пари така - доказват го осемгодишни деца с хиляди последователи.

Сега обаче светът се е запътил към финансова криза, а бляскавият свят на инфлуенсърите може би върви към своя край. Платените пътешествия нямат място в свят, който живее под карантина. Фотосесиите с дрехи "улична мода" също са прекратени, както и голяма част от постингите с хаштаг #СпонсорираноСъдържание.

Не е ясно кога и дали въобще подобни рекламни дейности ще бъдат възобновени - пандемията има огромен ефект върху индустрията и очевидно този ефект ще е доста продължителен.

Първо на първо, вече има далеч по-малко пари, които да циркулират. Още в началото на март около една трета от инфлуенсърите споделят, че имат по-малко колаборации. Някои ще си върнат договорите с брандове, след като икономиката тръгне да се възстановява, но други ще бъдат изхвърлени от този бизнес, тъй като не гарантират достатъчно продажби.

Дори и преди коронавируса фирмите предпочитат да залагат на дълготрайни партньорства, а не на спорадични спонсорирани постове. Сега тази тенденция само ще се засили.

Освен че нишата на инфлуенсърите се свива, времето не е особено подходящо за реклама.

Не е особено тактично да рекламираш продукти за стотици долари, докато все повече и повече хора губят работата си и спестяванията си и в същото време са изправени пред животозастрашаваща болест. Затова и повечето рекламодатели не искат да рискуват доброто име на брандовете си.

Тенденцията се потвърждава от инфлуенсърка на име Лаура Елис, която има около 32 хил. последователи. Тя е имала доста кампании, насрочени за края на март и началото на април, но повечето от тях са прекратени. Една от рекламите е била на определена марка бира, която категорично е отказала да се рекламира в сегашната ситуация.

Елис със сигурност отчита спад в приходите си, макар че все пак успява да припечели нещо. Подобно на много инфлуенсъри в момента, тя отбелязва с какви марки дрехи е облечена, каква козметика ползва и откъде си е поръчала тези стоки. Ако някой от почитателите ѝ си купи определен предмет, Елис печели малка комисионна.

Освен това Лаура прави малко упражнения вкъщи, които снима и на които отбелязва марки спортни дрехи и добавки. Стратегията ѝ за момента работи, макар да не ѝ носи колосални печалби.

Подобни комисионни помагат на хора като нея да предлагат продукти по по-естествен начин, отколкото ако съдържанието е отбелязано като спонсорирано.

Като цяло обаче Елис се старае нещата, които показва и рекламира в профилите си, да са достъпни и отбягва луксозните стоки по разбираеми причини. Категории като модата, козметичната индустрия и бижутерията страдат най-много от създалата се ситуация. Заедно с това все повече отмират и посланията "Купувайте, купувайте, купувайте!".

Според Лаура, но и според редица други инфлуенсъри, едва ли скоро ще се завърнем към подобна консуматорска култура, а оттук нататък компаниите ще са много по-внимателни в посланията, с които се представят пред потребителите.

Очаква се и бюджетите за реклама да бъдат рационализирани, а най-парадоксалното е, че инфлуенсърите губят именно във време, в което целият свят е пред екраните на устройствата си. И това е чистото доказателство, че колкото и хиляди последователи да имаш, те не ти гарантират сигурен доход.

А дали все пак се вижда светлина в тунела за този бранш? Според Лаура със сигурност ситуацията ще се подобри в някакъв момент, но бизнесът с инфлуенсърите, както тя посочва, никога вече няма да бъде същият.

Най-четените