Ем Шелдън изглежда като типичната инфлуенсърка. Тя е руса, слаба и привлекателна. Профилът ѝ в Instagram прелива от снимки по бански на екзотични дестинации и изглежда така, сякаш Ем живее съвършен живот.
Шелдън обаче се оплаква, че е жертва на "непрестанен тормоз".
Тя допълва пред "Би Би Си", че и други инфлуенсъри се оплакват от подобни негативни преживявания. "Има мрачно място в интернет, където тролове по цял ден пишат лоши неща за нас", казва Ем. Блондинката допълва, че тези хора обичат да обиждат инфлуенсърите, защото последните са новите онлайн знаменитости.
Те обикновено биват приемани за потребители, които нямат други занимания, освен да рекламират продукти и дестинации, че дори и услуги. Според някои обаче инфлуенсърите са безделници, които не заслужават нищо друго, освен унижение, особено жените сред тях.
Д-р Франческа Собанде от Университета в Кардиф подчертава, че дейността на влиятелните онлайн личности често се изчерпва само с реклама, но инфлуенсърът за едни може да се окаже истинско вдъхновение за други. Едни инфлуенсъри имат за цел само да правят пари, други обаче влагат цялото си старание при създаването на интернет съдържание.
Според Ем Шелдън обаче инфлуенсърите си навличат хорската омраза, защото изкарват нелоши суми от дейността си.
Тя заявява, че хората ще бъдат истински отвратени, ако разкрие какви точно обиди получава в личната си кореспонденция. Ем уточнява още, че основната част от грозните нападки идват от жени на средна възраст.
Шелдън, която има навика да споделя почти всеки аспект от живота си онлайн, обяснява, че някои заплахи са толкова ожесточени, че започва да се притеснява за сигурността си. След като е толкова открита и искрена с последователите си, някои от тях започват да си въобразяват, че имат правото да знаят всичко - къде живее, с кого излиза, кои са приятелите и семейството ѝ.
"Тези мрачни места из интернет трябва да бъдат забранени", убедена е блондинката. По нейно мнение трябва да се изисква някакво количество лична информация, дори и човек да иска да публикува коментари анонимно.
А футболистите от английския национален отбор по футбол само могат да потвърдят думите на Ем.
Няколко от спортистите признават, че са обект на непрекъснати онлайн атаки, предимно с расистка насоченост. Джейдън Санчо и Маркус Рашфорд посочват, че след финала на Европейското първенство, по време на който паднаха от Италия, личните съобщения с обиди и грубости са станали още по-често явление.
По тази причина британското правителство обмисля проектозакон, който да гарантира сигурността онлайн. Дори и британската кралица подчертава в своя реч колко е важно наличието на подобен закон, който да се грижи за интересите на потребителите.
Ако бъде прокаран, законопроектът ще принуждава социалните платформи да премахват определен тип съдържание, а при няколко нарушения извършителят ще бъде напълно изтриван от сайтовете, без възможност да си направи нов акаунт с различно име.
Според певицата Никола Робъртс от Girls Aloud дори и това не би било достатъчно.
Тя е сигурна, че социалните мрежи нямат достатъчно ефикасни начини да забраняват на грубияните да си правят нови профили, а прокарването на такъв закон ще се бори само със симптомите, но не и с причинителя.
Робъртс също е страдала от онлайн тормоз, когато нейно бивше гадже ѝ изпраща над 3000 лични съобщения от поне 35 отделни акаунта в Twitter. Когато успява да блокира мъжа, изведнъж се появяват десет нови негови профила, от които той продължава да разпраща директни съобщения.
Като евентуално решение тя посочва всеки сайт да изисква верификация с лични данни, дори и потребителят след това да използва псевдоним. Д-р Собанде също е съгласна, че само с изтриване на неподходящо съдържание няма да бъде постигнато нищо и че най-големият проблем е, че насилниците остават анонимни.
Шелдън от своя страна сравнява инфлуенсърството с това да си хамстер във въртележка.
Да си инфлуенсър е занимание 24 часа в денонощието, казва тя, но от друга страна инфлуенсърите нямат собствени синдикати или контролен орган, който да следи за интересите им. А да си инфлуенсър не е работа, от която просто можеш да превключиш към по-обикновена професия, допълва Ем.
Отговорът на социалните платформи пред "Би Би Си" е уклончив. Snapchat е сред компаниите, които се хвалят със собствени политики против онлайн тормоза.
Далеч по-известните Facebook, Instagram и Twitter обаче засега отказват да заемат категорична позиция по тази тема.