Защо хората не искат да си платят за торта - това е въпрос, който професионалния шеф-готвач и пекар Решми Бенет често си задава.
Тя е удивена колко много напълно непознати хора се обръщат към нея и я молят за безплатни сладкиши, които да изглеждат достатъчно добре, че да бъдат публикувани в социалните мрежи.
Бенет притежава сладкарница в Лондон, наречена Angels de Sucre - "Ангели от захар" и предизвиква мини буря в интернет, когато пише свой пост, в който приканва инфлуенсърите да спрат да ѝ искат безплатни неща.
Решми споделя, че непрекъснато ѝ пишат с молба за сладкиши без пари, но след пандемията нещата са се влошили.
Както в повечето бизнеси след COVID-19, Бенет също вижда промяна в своите клиенти. Въпреки че хората се въздържат от покупки на стоки от първостепенно значение, нейната сладкарница е доста заета, защото потребителите не спират да поръчват торти за тържества.
В същото време инфлуенсърите започват все по-често да питат за безплатни комплименти.
Решми е работила с такъв тип личности в миналото, като е разглеждала внимателно профилите им и начина, по който контактуват с последователите си, и след това е изпращала свои сладкарски творения. Категорична е, че този тип реклама не работи за нея.
Бенет казва, че никога не е имала поръчка за торта, която някой е видял в социалните мрежи, почти винаги клиентите идват при нея, след като са чули от свои приятели за сладкарницата.
Пазарът на инфлуенсърите е огромен и крайно разнообразен. Бизнесите просто трябва да си изберат някого, с когото искат да работят съвместно, като вземат предвид какво той/тя публикува в профилите си, какво носи или как комуникира с последователите си.
Karishuma е блогърка, която пише за лайфстайл и козметика, и се отказва от кариерата си на лекарка, за да стане инфлуенсърка.
Тя има 180 хил. последователи в Instagram и около 70 хил. - в TikTok, и това я прави примамлива опция за реклама от страна на брандовете. Karishuma обаче подчертава, че всичко това е на цената на много и упорит труд върху начина, по който се представя в социалните платформи.
За един-единствен пост в Instagram тя получава между 200 и 600 паунда, в зависимост от това колко време е прекарала в работа по него.
Ако козметичен бранд иска да създаде например упътване как се използват продуктите му, Karishuma знае, че може да докара хиляди, дори милиони гледания на въпросния клип. Инфлуенсърката е убедена, че оттам нататък са възможни продажби на стойност хиляди паундове.
Списание Forbes предвижда голям растеж в пазара на инфлуенсъри до 2022 г. Заедно с това нараства и пазарът на микро-блогърите - хора с малки, но много лоялни групи последователи и с по-обрано интернет съдържание.
Точно с това се занимава Риз Каял, която има фирма за тематични мюсюлмански декорации.
Тя работи с 350 инфлуенсъри и микро-блогъри, на които предоставя безплатни стоки на стойност около 15-20 хил. паунда. Интернет знаменитостите, с които Каял работи, от своя страна осигуряват максимално добро представяне на продуктите ѝ по начина, по който на Риз ѝ допада.
Допълва, че най-лесно се работи с инфлуенсърите, които предоставят точно разписан план какво и как ще публикуват. Те ѝ предоставят подробно описание какво ще представляват постовете им в социалните мрежи, колко поста планират да пуснат и как ще демонстрират продуктите, както и точната сума, която това ще струва.
А на пазара вече има и специалисти, които помагат на инфлуенсърите да подобрят профилите си и да стегнат редиците си от последователи, за да могат да работят с брандове за реклама.
Именно с това се занимава Ашанти Акабуси, която има клиенти от целия спектър на корпоративния свят и често ѝ се налага да работи с инфлуенсъри.
Акабуси отбелязва, че ако компанията уцели правилния инфлуенсър, той може да свърши невероятно много за фирмата.
Наясно е обаче, че в много случаи тези онлайн популярни личности не правят толкова много, колкото твърдят. Голяма част от скептицизма към бранша се дължи точно на хора, които твърдят, че са влиятелни и известни в социалните платформи, докато всъщност не са.
Редица бизнеси все още не искат да се откажат от рекламирането чрез билбордове и клипове, макар че полето за дигитална изява става все по-голямо. Това означава и повече място за обикновени хора, които да се превърнат в инфлуенсъри, като Айша Шабан, която се възприема за популярна блогърка на тема красота.
Айша има 17 хил. верни последователи в Instagram, но по-важното е, че никога, ама никога не моли за безплатни стоки и подаръци.
Ако дадена компания се свърже с нея с молба за сътрудничество, тя е достатъчно доволна, че ще помогне на конкретния бизнес като го рекламира в платформите си. Шабан обаче никога не си позволява да злоупотребява с фирмите, с които работи, защото според нея това е обидно за тежкия им труд.
"Смятам, че е унизително за инфлуенсърите да просят подаръци", убедена е Айша.
Тя е получавала оферти за скъпо платени кампании с големи модни брандове, но отказва заради религиозни съображения.
Така по нейно мнение остава автентична и последователите оценяват тази откровеност. Ако голям бранд направи нещо, което Шабан не одобрява, тя избира да не работи с него. Без финансови взаимоотношения е по-лесно да поддържаш тези принципи.
Какво да кажем за Решми Бенет, която просто иска инфлуенсърите да спрат да ѝ искат безплатни торти? Освен че отговаря с "Не" на тези искания, тя приканва и други сладкари да не изпращат сладкиши без пари.
"Обичам инфлуенсърите... като мои клиенти", казва в заключение Бенет.