Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как батериите на електромобилите получават втори живот със слънчева енергия

Те могат да се използват да съхранение на ток от соларни панели Снимка: iStock
Те могат да се използват да съхранение на ток от соларни панели

Стотици компании и развойни организации търсят това, което може да се нарече свещения Граал на съвременната енергетика - начин за съхранение на енергията, произведена от възобновяеми източници.

Или с други думи - как свръхпроизведеният през деня и лятото от слънцето ток да се складира евтино и ефективно за през нощта и зимата. Без отговора на този въпрос "чистата" енергия трудно може да бъде пълноценна алтернатива.

Универсален отговор още не е измислен, макар че потенциални решения се намират по цял свят. Най-новото е от Калифорния и има и бонус - удължава живота на батериите на електромобилите - замърсяващата част на иначе екологичната технология.

Стартъп от Лос Анджелис използва употребяваните литиево-йонни батерии от електромобили на "Хонда" и "Нисан", за да складира в тях слънчева енергия. Нещо повече - съоръжението е свързано с електропреносната мрежа на щата Калифорния.

Компанията на име B2U Storage Solutions твърди, че технологията ѝ намалява значително цената на складирането на въглеродно неутралния ток.

Съоръжението представлява 1300 използвани батерии от електрически коли, свързани към соларни панели. То има капацитет за съхранение на 25 мегаватчаса енергия.

Идеята е проста - произведената от панелите енергия постъпва в батериите, откъдето отива в електропреносната мрежа.

Компанията "събира" тока през деня - когато има слънце, и го акумулира в батериите. След това го продава през нощта, когато цената на соларната енергия е по-висока.

В допълнение технологията е така направена, че батериите се ползват в оригиналния си вид и не се налагат разходи за преработка.

Така миналата година приходите от съоръжението са стигнали 1 млн. долара, обяснява изпълнителният директор Фриман Хол, цитиран от медиите в Калифорния. Според него с подобна технология могат да се намалят разходите за съхранение на енергия с до 40 на сто.

"Зелени заедно"......е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

Иновацията би могла да се окаже доста полезна в близко бъдеще. В последните години има бум при продажбите на електрически автомобили, но индустрията и властите още нямат пълноценно решение какво да се прави с използваните им батерии.

Някои изчисления сочат, че към 2030 г. на света ще има над 12 милиона тона излезли от употреба литиево-йонни батерии.

Нещо повече - добивът на литий и останалите метали за тези устройства е скъп и не особено екологичен, затова и се търсят варианти за максималното удължаване на живота им.

За момента рециклирането е също така сложно и още по-скъпо, отколкото добиването на нови метали за нови батерии, и затова се смята, че едва около 10 на сто от негодните устройства се рециклират.

Средно животът на една такава батерия за електромобил е 8-10 г. След това тя трябва да бъде сменена, но все още има достатъчно капацитет, с който може да съхранява енергия - до цели две трети от първоначалния.

Затова и евентуални големи заводи за производство и складиране на слънчева или вятърна енергия биха могли да служат като място за втора употреба на милиони употребявани батерии от колите.

"Работата при съхранение на слънчева енергия е много по-малко натоварваща за батериите, отколкото в захранването на кола", казва Фриман Хол.

"Токът, който подаваме към тях, не е дори и една десета от това, за което батериите са били предназначени, и не използваме от край до край възможния им волтаж", допълва той. Това пък означава, че животът им като втора ръка може да бъде доста дълъг.

Постигнатият от B2U капацитет за съхранение - 25 мегаватчаса, изобщо не е впечатляващ, особено на фона на други съоръжения за складиране на соларна енергия, но ефективността на технологията е, и дава добро решение на цели два проблема.

Както и много възможности - използвани батерии могат да се ползват както в собствения гараж, така и от всякакви бизнеси - от самите производители на коли до търговски центрове и летища, които да складират собствената си енергия.

---

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg.

 

Най-четените