Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Ван, ама "еко", транспорт, ама "зелен"

Green Point и Цветанка Фратева доказват, че е възможно Снимка: Ангел Генков
Green Point и Цветанка Фратева доказват, че е възможно

Има компании, които в своите еко-инициативи мислят единствено за публичния си облик, но има и такива, които освен това искат да са истински полезни на потребителите си, но и на околната среда.

Компаниите от втория тип не се страхуват да крачат смело напред, независимо че все още трудностите пред тях са много и че немалко хора са скептични към фрази като "зелено бъдеще", "екологичен транспорт", "електрически превозни средства".

Подобна смелост е напълно в духа на т.нар. Зелена сделка на Европейския съюз (ЕС), чиято цел е до 2030 г. емисиите на въглероден диоксид да бъдат намалени с 55% спрямо 1999 г. и постигане на въглеродна неутралност на европейската икономика до 2050 г.

Подобна рамка, ангажирана с борбата с климатичните промени, изисква ангажираност от бизнеса. И тъй като много от законовите промени в страните членки на ЕС ще се фокусират именно върху въглеродния отпечатък на автомобилния транспорт, ключов става въпросът с транспорта на ресурси и стоки от един бизнес към друг.

Отговорът е в товарните електрически автомобили.

Интересното е, че пример за компания, която отговорно гледа на този въпрос и наистина се опитва да доведе до промяна, има и у нас.

Това е българската транспортна компания Green Point, която няма никакво колебание да се ориентира както към бизнес, така и към екология.

Основана е през 2007 г. и целта ѝ е не само да предоставя надежден транспорт от точка А до точка Б, но и да го осъществява с мисъл за природата и нейното опазване.

Защото, нека си го признаем, търговските транспортни средства могат да са шумни и много, ама много замърсяващи. На всеки му се е случвало да се задъха след някой обикновен бус и да се опита да си поеме въздух насред отровните изпарения.

По тази причина в края на 2021 г. Green Point сключва сделка за първите си лекотоварни електромобили и то с вярата, че прави нещо полезно не само в настоящето, но и с мисъл за следващите поколения.

Цветанка Фратева, изпълнителен директор на Green Point, от 25 години е в логистичния бизнес. Идеята за зелен транспорт се зародила едва ли не от само себе си и то по време на пандемията.

"Видяхме свободна ниша, а и вече имаше автомобилите, които да ни позволят да я запълним", разказва ни тя.

"Зелени заедно"...

...е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

"За нас това беше и е идея и кауза, която решихме да обърнем в бизнес", казва още Фратева, която се оказва и пионер в екологичния транспорт на стоки от фирми към техните бизнес партньори.

За да бъде реализирана идеята, Green Point правят детайлно проучване на пазара и се обръщат към Volkswagen и към техния електрически e-Crafter. Volkswagen, както знаем, има дълга традиция в производството на ванове, но именно Crafter е олицетворение на немския работохолизъм и педантичност, а неговата електрическа версия e-Crafter - на движението към по-зелен транспорт.

Снимка: Ангел Генков

Под добре познатата солидна външност започва да "бие" сърце на батерия и заедно с това идва и онази тишина от шофирането на електрическо превозно средство, която за мнозина дори е леко плашеща.

Тишината обаче е още по-голям плюс с оглед на иначе шумните товарни ванове с двигател с вътрешно горене.

Да, бъдещето на товарния транспорт е тихо, екологично и, не на последно място - практично, и Green Point дават шанса на всеки, който има нужда от транспорт за бизнес цели, да навлезе в това бъдеще.

Компанията отива дори крачка по-далеч, защото всеки неин партньор може да се възползва от възможността да брандира наетия от него ван и да се възползва от възможността за безплатна зарядна станция в базата си. Така ванът, също позициониран в базата, може да започва всеки работен ден напълно зареден и да извършва разносите на фирмата без загуба на никакво време.

Това осигурява на бизнеса още повече гъвкавост и оптимизация.

Всъщност притесненията около заряда на Volkswagen e-Crafter са по-скоро излишни, защото вановете във флота на Green Point - общо 28 на брой - при запълнен товарен капацитет от 1000 кг. спокойно изминават 150 километра градско каране при благоприятни условия. Необходимото време за пълно презареждане пък е едва 40 минути и така електрическият ван може да измине над 250 километра за един работен ден.

Ползите на електрическия транспорт, не само за лични, но и за работни цели, вече са неоспорими. Освен вече посочените екологичност, тишина и изпълнителност, електрическите ванове като e-Crafter предоставят и несравнимо по-комфортно шофиране, което само електрическите превозни средства могат да предложат.

"Тези бусове са предвидени изцяло за градска логистика и служат на идеята да се изчисти въздуха най-вече в урбанизираната градска среда", подчертава изпълнителният директор на Green Point.

Снимка: Ангел Генков

"Именно в градовете, където е най-натоварено и където са съсредоточени индустрията и бизнеса, има най-голяма нужда от екологични превозни средства", добавя тя. За нея капацитетът на Volkswagen e-Crafter не е минус, а напротив - неоспорим плюс при изминаването на по-кратките градски разстояния.

"Всичко друго - шофирането, пробега и зареждането например - смятахме за предизвикателство, но се оказа, че се справяме идеално с добра организация и добро планиране, а между шофьорите се зароди безкористна надпревара за още по-нисък и по-нисък разход", уточнява още Фратева. Според нея няма нищо непостижимо в стремежа да се осигури по-зелен транспорт.

Тя не говори само за логистиката, но и за личния транспорт. По нейно мнение бъдещето и на двете е изцяло екологично. На първо място, всички бизнеси се стремят да намалят въглеродния си отпечатък. На второ, зареждането става все по-достъпно и "чисто", когато става дума за използване на соларна енергия по метода, реализиран от Green Point.

"Независимо дали говорим за електрически превозни средства, или за следващото поколение, което на водород, промяната е въпрос на време", категорична е Фратева.

Именно заради това са се заели с Green Point - защото "всичко се движи по-зелена посока". А с компания, която осигурява зелен товарен транспорт, българските бизнеси също могат да поемат натам.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените