Вече ви представихме Пламен Шапкаров - главен експерт Управление на кредитен портфейл в ПроКредит Банк.
Както стана ясно, за Пламен електромобилите са не просто начин на придвижване и крачка към едно зелено бъдеще с нулеви въглеродни емисии.
За него те са страст, от която вече няма отказване. Шапкаров кара електрически коли от 2015 г. и за това време се е превърнал в истински специалист.
Именно поради тази причина се обърнахме точно към него и му зададохме най-важните въпроси около електромобилите, които вълнуват вас - нашите читатели. В профилите на Webcafe.bg и ПроКредит Банк в социалните мрежи ви поканихме да питате и вие го направихте.
Дойде време и за отговорите на Пламен.
Съвсем логично първо възникват въпросите около зареждането:
- Колко километра средно могат да се изминат с едно зареждане на електромобил?
Това зависи изключително много от пътя, от скоростта на шофиране, от капацитета на батерията и, не на последно място, от температурата, обяснява Пламен.
"При малките електромобили от зората на този сегмент средният капацитет на батерията беше около 30 киловатчаса. Сега вече при по-големите електромобили има и 100-киловатчасови батерии", допълва той. Това означава, че пробегът с едно зареждане вече е далеч по-голям, отколкото е бил преди едва няколко години.
Средният разход на един електрически автомобил можем да пресметнем точно така, както се пресмята и разходът на конвенционален автомобил - X на 100 км. В случая с електромобилите средният разход е 18 на сто, като става въпрос за 18 киловатчаса, а не литра бензин.
"Този разход варира и може да падне на 15 на сто, но може да стигне и до 30-35 киловатчаса на сто в зависимост от условията", уточнява Шапкаров.
- Трябва ли винаги да зареждам батерията на 100%?
"Зелени заедно"...
...е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg
Категорично не.
Когато електромобилът се зарежда на бързозарядна DC станция - публичните междуградски зарядни станции - софтуерът му ограничава заряда до 80 процента. "Добре е да се знае, че една батерия - била тя на телефон, на лаптоп или на електромобил - е най-производителна, когато поддържа интервала между 20 и 80 процента заряд", припомня Пламен.
И, да, това важи и за смартфоните ни, така че зареждайте разумно.
- Какви са начините да се максимизира пробегът на един електромобил?
Най-важен фактор тук е шофирането, припомня отново Шапкаров.
Когато човек си купи електромобил и започне да го кара ежедневно, се самообучава и се научава как и кога колата е най-ефективна. Постепенно разбира кога електрическият автомобил използва най-много енергия и, съответно, се учи как да я пести.
По-агресивното и рязко шофиране изтощава батерията по-бързо, докато умереното шофиране с разумна скорост пести капацитета ѝ.
- Нужна ли е допълнителна техника за зареждане на електромобила вкъщи?
В повечето случаи допълнителна техника не е необходима, защото електромобилите идват с така наречената мобилна зарядна станция, която е с контакт тип шуко.
Това означава, че ако имате гараж или живеете в къща, чрез тази станция ще можете да зареждате електромобила си със средна скорост от около 2 киловата на час. За 10 часа електрическият автомобил ще се зареди с пробег от около 120-130 километра.
Пламен припомня, че със своя електромобил на ден изминава средно около 50 километра, които си набавя точно от шуко зарядно.
Той добавя, че за 700-800 лева потребителят може да си закупи лична зарядна станция, която предоставя 7 киловата на час. Така за 10 часа дори батерията на един по-голям електромобил ще се зареди от нула до 100 процента.
А какво можем да кажем за закупуването на електромобил и неговата поддръжка?
- Има ли държавна субсидия за закупуване на електромобил?
Не, в момента държавата не предоставя такава субсидия. Не е изключено обаче в близко или по-далечно бъдеще да бъде въведена подобна държавна помощ по образец на Германия и Франция например.
- Възможно ли да получа кредит специално за закупуването на електромобил?
Да.
ПроКредит Банк предлага кредит "ЕкоМобилност", който предоставя ниска фиксирана лихва от 1,99%, дългосрочно погасяване и изцяло онлайн процес по кандидатстване. Дигиталната процедура по кандидатстване и подписване на кредита гарантира, че електромобилът, който ще бъде закупен, е напълно "зелен".
Пламен споделя, че именно благодарение на ПроКредит Банк шофира електромобили от 2015 г. и оттогава насам кара само електрически коли.
"Този кредит е поредният знак, че трябва да си вземете електромобил", уверен е той.
- Възможно ли е да закупя електромобил втора ръка чрез кредитиране от ПроКредит Банк?
Да. Единствените условия са електромобилът да е на не повече от 3 години и на не повече от 50 хиляди изминати километра.
- Може ли едно семейство да има два електромобила, или е по-добре основният автомобил да бъде с двигател с вътрешно горене?
Пробегът, който вече предоставят електромобилите в един умерен режим на каране, е 400-500 километра. Това означава, че електрическата кола е един прекрасен и екологичен основен автомобил.
Пламен посочва, че в България изминаването на над 500 километра на ден е по-скоро рядкост и обикновено се случва при пътуване за почивка, при което пробегът и спирането за зареждане могат да бъдат внимателно планирани.
- Защо някои казват, че електромобилите не се нуждаят от поддръжка?
"Това е твърде силно казано", бърза да подчертае Шапкаров.
Електромобилът, както всяка друга машина, има нужда от поддръжка. За разлика обаче от автомобилите с двигатели с вътрешно горене електромобилите са с доста по-евтина поддръжка.
Пламен дава пример със собствения си електромобил, при който е направил първите разходи по поддръжка при 15 хил. изминати километра за смяна на филтър на климатик. Вторите такива разходи са били при 30 хил. изминати километра. Това са поддръжки, които често са дори под 100 лева.
- И все пак - кой електромобил успява да измине пътя от София до Пловдив и обратно?
Както казахме, пробегът зависи много от стила на шофиране, температурата и денивелацията и ключът към дългия пробег е разумното шофиране.
В момента всеки електромобил от среден клас предлага такъв пробег с едно зареждане, а електрическите автомобили от високия и луксозния клас предлагат възможността за изминаване на дори повече километри.
---
"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg.