Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

С електромобил от Пловдив до София и обратно - без зареждане

Един огромен фен на колите разказва за най-новата си страст Снимка: Пламен Шапкаров
Един огромен фен на колите разказва за най-новата си страст

Пламен Шапкаров е Главен експерт Управление на кредитен портфейл в ПроКредит Банк. Живее и работи в Пловдив. Описва се като голям автомобилен фен, което е меко казано, предвид страстта, с която говори за коли.

Първото нещо, което Пламен прави, когато наскоро си купува електромобил, е тестът, който изкушава всеки нов собственик на подобна кола - на батерията. Ще издържи ли тя без зареждане от Пловдив до София и обратно?

Колата е с голям капацитет на батерията и той е напълно уверен, че това е изцяло по силите ѝ. Сверява и с приложение, което изчислява дали ще се наложи зареждане според зададените маршрут и данни на колата. Софтуерът също го уверява, че ще стигне от Пловдив до Зоологическата градина в София и обратно, без да спира на зарядна станция, и ще му останат 10% батерия.

Дестинацията е зоопаркът, защото Пламен тръгва със семейството си.

"Това беше пътуване на ръба на нервна криза", разказва Шапкаров. Той има огромен опит не само с колите, но и с електромобилите в частност, но това все пак е първото им пътуване с тази кола. А никой не иска да остане насред пътя с малко дете.

При подобен маршрут има един основен фактор - денивелацията, обяснява Пламен.

От Пловдив до София тя е положителна и има изкачване, а по обратния път е отрицателна. Това влияе на разхода на енергия - както се случва и при конвенционалните коли.

"Зелени заедно"...

...е общ проект на Money.bg и Webcafe.bg, който обръща внимание на екологичните тенденции - както в ежедневието на всеки от нас, така и в бизнеса. Научете повече тук: zelenizaedno.bg

Другият фактор е околната температура. При по- старите поколения електромобили ниските температури имаха отрицателно влияние върху батерията. Новите обаче - като този на Шапкаров - имат термопомпа, подобна на тези, които все повече навлизат и при отоплението на домовете.

"Тя поддържа температурата и в купето, и на батерията, и така консумацията на енергия през зимата намалява. Разликата между студено и топло време вече не е толкова фрапантна, както преди 10 години", обяснява Пламен.

А той знае какво е било и преди години, защото кара служебен електромобил от дълго време - още от 2015 г. ПроКредит Банк започва да обновява автопарка си. Започват с 10 електромобила, а днес повече от 60% от колите на банката са електромобили или плъг-ин хибриди.

Пламен има опит и от другата кола на семейството - малък електромобил с по-ограничен пробег.

Но е дошло време за "голям" семеен електромобил. Първият му тест стига критичния момент, когато паркират до Зоологическата градина в столицата. Батерията е на 49%.

"Бях сигурен, че ще се върнем без презареждане, защото денивелацията по обратния път е отрицателна и разходът е по-малък", разказва Пламен. Жена му обаче изобщо не е толкова уверена. "Ще ни оставиш на пътя, дай да заредим", умолява го тя.

Снимка: Пламен Шапкаров

Пламен обаче е уверен и не зарежда. Има защо - прибират се в Пловдив с остатък от 7% батерия.

И все пак, ако се наложи, има ли достатъчно места по този ключов маршрут, където човек може да зареди батерията на колата си?

"От Пловдив до София има няколко такива места и те са отбелязани по всички видове навигационни системи. Това са т.нар. бързи колонки, от които колите могат да вземат от 50 до 150 киловата в час електричество. На станцията край с. Гелеменово, Пазарджишко, има възможност за мощност от 200 киловата за съответните по-мощни коли", обяснява Шапкаров.

Средно един електромобил може да зарежда със 70 киловата в час. Така на бързите колонки батерията се зарежда за около 20 минути до поне 80 на сто. Зареждането на 50 киловата обаче струва 50 лв., което е около 20 лв. на 100 км пробег. Това изобщо не е евтино, но тук става дума само за бързо зарядните станции, които не са единствената опция.

По-бавните станции зареждат с 10 киловата в час, или за час се "слагат" 50 км. пробег, което е доста по-евтино. У дома може да се ползва шуко контакт, което е още по-бавно, но най-евтино, защото се плаща цената на тока за битов потребител - 20-тина стотинки за киловат.

Има и още един вариант - ПроКредит Банк вече изгради над 70 електро колонки и продължава да разширява мрежата от зарядна инфраструктура за електромобили.

"Токът за станцията в нашия офис идва от фотоволтаик на покрива на сградата", обяснява Пламен. Което означава, че зареждането на тази локация е със зелен ток и за клиента струва точно нула лева.

И то при положение, че тази кола е постоянно в движение. Семейството живее в центъра на Пловдив, но детската градина на детето е извън града и дотам се пътува по два пъти дневно, всеки ден, 30 километра.

За този пробег колата се зарежда на два дни по 2 часа, което може да е малко дълго, но пък е напълно безплатно. За тези 2 часа батерията осигурява 120 км пробег.

Снимка: Пламен Шапкаров

Пловдив-София обаче не е кой знае какво предизвикателство. Истинският тест е пътят от София или Пловдив до морето. Пламен е напълно уверен, че новата му кола може да се справи успешно и с него без зареждане.

А когато стигне, по Черноморието има множество опции за зареждане - да си платиш на бърза станция, да отидеш на колонката на ПроКредит Банк при Археологическия музей Кабиле или на станциите в Бургас. При отсядане в хотел, на някои локации можеш дори да помолиш в хотела и срещу 5 лв. да си заредиш цялата батерия, обяснява той.

И още нещо - повечето големи хотели разполагат с безплатни за клиентите зарядни станции, а за тези, които не са клиенти има такса - например 7 лв. на час.

 Семейството ходи на море винаги на едно и също място - Созопол. С малката кола и с малката ѝ батерия дотам е нужно едно спиране за 23 минути на магистралата и един път за 6 минути в Бургас. Което с дете на 3 години ще се случи така или иначе и без зареждане.

Това приравнява пътуването с електромобил с такова с конвенционален автомобил - малко хора пътуват до морето, без изобщо да спират. А и повечето бързи колонки за зареждане са именно на бензиностанции на магистралата.

Снимка: Пламен Шапкаров

Затова и не е чудно защо Пламен Шапкаров е избрал електромобил.

"Аз съм изключително зелено настроен, свързано е и с институцията, в която работя, и със собственото ми вътрешно усещане", обяснява той. Добавя и огромния си опит с конвенционални коли - карал е какви ли не: комби, 4х4, с големи двигатели, но сблъсъкът му с поддръжката им е разочарование. Тя е адски скъпа, докато при електромобила такава просто няма - на 15 000 км се сменя филтър за климатик.

Паркирането на електромобил е безплатно - както в София, така и в Пловдив, тези коли са освободени от местни данъци, не се плаща и за зареждането на повечето колонки на ПроКредит Банк.

Има и още едно улеснение - Пламен се възползва и от кредита ЕкоМобилност, който тегли от банката, в която работи.

ПроКредит Банк предлага кредит за покупка на електромобил при изключително изгодна, фиксирана лихва - 1.99%, самоучастие oт 10% и cpoĸ нa пoгacявaнe до 5 гoдини.

"1.99% фиксирана лихва в условия на постоянно покачващи се лихви. И като сложих всички тези карти на масата, си казах: Аз защо досега не съм имал електромобил?!", казва Пламен Шапкаров.

И допълва, че не би заменил електромобила си за нищо на света.

---

"Зелени заедно" показва добрите примери и важните съвети - всичко, което трябва да знаем по пътя към по-природосъобразно съществуване, работа и правене на бизнес. Проектът се осъществява с подкрепата на ProCredit Bank, LIDL, училище "Дени Дидро", Zagorka, Сердика Център, Cargotec, RÖFIX, Solvay Sodi, Insaoil, GreenPoint, Toki.bg.

 

Най-четените