Един разговор превзема периодично Фейсбук - струва ли се да инвестира в електрически автомобил и кога е-колите ще изместят двигателите с вътрешно горене.
"В Западна България в момента дневната тарифа за ток е около 21 стотинки на киловатчас, а нощната е около 12 стотинки. Т.е. 22 киловатчаса струват между 3 и 5 лева. Или, 100 километра с електрически автомобил струват между 3 и 5 лв.", сметна икономистът Георги Ангелов преди няколко дни и така предизвика вълна от коментари по темата за и против електрическите автомобили.
Въпросите са много - има ли достатъчно зарядни станции в България, колко дълго може да се кара с един заряд, екологично чисто ли е производството на електромобилите, какво правим с батериите после, колко години издържа една батерия и т.н., и т.н.
Както по всички по-комплексни теми в България, така и за е-колите у нас всеки има мнение и е готов да цитира всевъзможни източници, някои от които дълбоко апокрифни или крайно конспиративни. Каквото и да си говорим обаче, е-колите са във фокуса на всеки уважаващ себе си производител на автомобили и дори и в България започваме да ги срещаме все по-често. По темата си говорим с Габриела Бошнакова, маркетинг мениджър на КИА.
КИА представи първия си изцяло електрически автомобил Soul EV в края на 2014г. Съвсем наскоро марката лансира усъвършенствана версия на модела - батерията на KIA Soul EV 2018 e с увеличена енергийна плътност и капацитет за съхранение на енергия, а резултатът е в 18% по-голям пробег до 250 км с едно зареждане.
Което означава, че от София до Стара Загора може да се стигне за 2 лева при капацитет на батерията 30 kW, ако сте зареждали батерията на нощна тарифа и за 3 лева при дневна тарифа. Да, правилно прочетохте - 2 лева. Срещу 16 лева за автобус, 7 лева за влак и около 40 лева с бензинов автомобил.
Преди месец KIA Soul EV получи ексклузивната награда за най-екологичен и икономичен автомобил на второто по рода си състезание Eco drive България 2017г. С най-добър разход и за най-икономичен бе обявен KIA Soul EV, който измина 554 км със завиден разход от 6.91л за целия пробег.
В България от модела, който караме, има продадени 15 автомобила. Цената е 60 хиляди, което все още е възпиращ фактор например за таксиметровите компании да минат изцяло на електромобили.
"Винаги, когато се прави такава покупка, трябва да се вземе предвид цената на притежание за целия живот на автомобила. По-високата първоначална цена се компенсира от по-ниските експлоатационни разходи за гориво, ремонт, консумативи, безплатно паркиране и по-ниски данъци.", казва Бошнакова.
Статистиката сочи, че до край на май тази година общо регистрираните електрически превозни средства (леки автомобили) са 253, а към края на 2016г. техният брой е 215. Въпреки ръста спрямо миналата година това представлява по-малко от 0.02% от общия автопарк в страната. За сравнение пазарните дялове достигат 23% в Норвегия и почти 10% в Холандия. В последните числа е и отговорът на въпроса дали батериите на колите имат проблем със студа.
В България единствените облекчения за покупката на електрически автомобил е безплатното паркиране в Синя и Зелена зона, освобождаването от годишен данък за колата и намалена продуктова (еко) такса при регистрация.
Можете ли да предположите колко електрически КИА виждаме за едночасовата ни тестдрайв обиколка на София? Отговорът е 3, като не броим тази, в която се возим, а една от 3-те е такси.
Маршрутът ни е обиколка на някои от зарядните станции на КИА, инсталирани от компанията в София. Тръгваме от шоурума на КИА на Цариградско шосе, отиваме към Дарик Радио, после НДК и хотел Маринела.
Всички тези станции са с безплатен заряд. Мрежата от електростанции, изградена от КИА се допълва и от централния офис на таксиметровата компания Йелоу 333, България Мол, централния офис на "Булстрад".
Че електромобилите са модерни разбираме и от новината, че собствениците на "Виктория Груп" в партньорство с КИА Моторс България поставят станции пред всеки един от хотелите на компанията в София (Маринела), Пловдив, Пампорово, Слънчев бряг и Елените, където всички потребители на електромобили ще зареждат безплатно своите електрически коли.
КИА Soul EV, който караме изглежда много приятно както отвън, така и отвътре. Ускорението му е абсолютно конкурентно на автомобил с добър двигател с вътрешно горене, а максималната му мощност е 145 км. в час.
Купето е направено от еко материали, седалките са с охлаждане и подгряване. Пали се със старт стоп бутон, има навигация и всичко, което можете да искате от един градски автомобил, с който можете да отидете и до Стара Загора с едно зареждане.
"Електромобилът те възпитава и дисциплинира - къде да заредиш, как да караш, колко да караш", разказва Габриела.
Ако зареждате колата в бавна мрежа - 220 волта, й трябват около 10-на часа за пълен заряд. Станцията, която видяхме до шоурума на КИА зарежданeто е от така наречените бързозарядни станции.
От бързозарядната могат да се възползват 90% от предлаганите на пазара електрически превозни средства, като за 45 мин. клиентите могат да заредят 50% от капацитета на батерията си, и до 1.5 час 80%.
На бавнозарядната станция пълно зареждане става за 5 часа, а за 40 мин. могат да заредят 20% от капацитета на батерията.
По принцип бързозарядните станции не трябва да се ползват постоянно, защото те разреждат батерията, а всяка батерия има определен брой цикли живот, подобно на батериите на мобилните телефони и лаптопите.
"От станцията пред търговско-сервизния ни комплекс се възползват и много чужденци, които преминават през страната. Всичките ни 20 електростанции са локализирани в Google."
Самите КИА на територията на страната имат станции пред дилърствата им във - Варна са 2, Бургас, Русе, В. Търново, Казанлък, Сливен, Сандански, Плевен, Габрово, Стара Загора, Пловдив и Шумен - общо 13.
В момента конкуренцията сред електрическите автомобили е кой ще направи батерията с най-дълъг пробег и респективно цикли на зареждането. Гаранцията на батерията на КИА е 7 години.
До края на годината КИА Niro също трябва да е 100% електрическа.
Колкото и да сте скептични, нещо ни подсказва, че бъдещето е в електрически коли.
Субсидират ги, защото съществуването на електромобилите е, както въпросът за кокошката и яйцето. За да пожелае човек да си купи електромобил, трябва да знае че има къде да го зарежда. Докато няма достатъчно зарядни станции, малко хора биха преминали на електромобил. От друга страна, никой не желае да инвестира в зарядни станции, защото няма кой да зарежда на тях. Зарядните станции обикновено се използват, за да си заредиш електромобилът на път, защото обикновено собствениците им си ги зареждат в къщи. На този етап, Ако нямаш възможност да си заредиш електромобила в къщи, почти няма смисъл да си го купуваш. Субсидиите са именно затова, да се даде началния тласък, а след това всичко да остане на пазарни принципи. В момента в който електромобилите достигнат някаква Критична маса, пазарните принципи започват да се грижат за развитието. Другата причина за субсидия е, че все още електромобилите с по-висока цена в сравнение с ДВГ. Колкото повече електромобили се произвеждат, толкова повече цената им пада. Заради повишаващите се изисквания за норми за за вредни емисии, цените на останалите автомобили се покачват. Наближавам момента в който цените на електромобилите и автомобилите с ДВГ ще се изравнят. Тогава вече ще се обърне тенденцията електромобилите ще станат предпочитани. 10 години след този момент, ще дойде време за електромобилите и в България. Просто тогава ще има електромобили втора ръка. Това е важно уточнение и винаги трябва да се уточнява, когато става въпрос за бъдещето на електромобилите. Дали говорим за България или в световен мащаб. Разликата е огромна!
Сега е моментът българската държава да даде тласък на българско производство на електромобили. Може да стане със частни капитали и държавна помощ по някакъв начин или набиране на капитал както Тесла с бъдещо закупуване на кола на някаква приемлива за българите цена. Стига сме се влачили след събитията. България е с малка територия и 300 км е един напълно приемлив пробег. А за мръсните ни градове да не говорим.