"Смарт" телефон. "Смарт" телевизор. "Смарт" устройство. "Умните" уреди отдавна вече навлязоха във всекидневието ни, за да улеснят процесите по информираност, забавление и за да променят целия ни начин на живот.
Колкото и да са полюсни мненията за дигиталната трансформация на живота ни и реалната нужда от нея, този процес изглежда да е перпетуум-мобиле. Логично, с изграждането на "умни" домове, в които ползвателите управляват дистанционно от включването на охранителните системи и отоплението до завесите в хола, "смарт" устройства стигнаха и до комуналните услуги.
Интелигентното измерване на консумацията на топло и вода вече е реално и се случва в почти всеки дом. Дистанционните топломери и разпределители са монтирани по радиаторите на клиентите в градовете, където има централно топлоснабдяване, а водомерите за топла и студена вода, които се четат от дистанция, навлизат все по-активно.
"Домакинствата, които обслужваме в България, над 230 хиляди имоти, вече са с над 60% монтирани дистанционни уреди за отчет на отопление и вода", казва Милена Стоянова, управител на Техем и допълва, че в света има монтирани над 41 милиона дистанционни уреди с марката techem.
За това логично идва и следващата стъпка в надграждането на дигиталната инфраструктура в сградите.
"В над 4000 сгради, обслужвани от Техем в България, вече сме монтирали смарт четци", обяснява Милена Стоянова. Устройствата са компактни бели кутии с изчистен, не натрапващ се дизайн, поставяни в общите части на сградата. Захранването им с електричество е автономно, на батерии и не се изисква електричество от стълбището за работата на дигиталната инфраструктура. От там те "събират" данни от дистанционните уреди в имотите на клиентите (водомери, топломери и разпределители).
Радиоуредите изпращат регулярно сигнал към смарт четеца. На определени интервали информацията се пренася през защитена мобилна връзка към облачно пространство, а оттам към центъра за обработка на данни в Техем. Впоследствие данните се разкодират и обработват, за да получат клиентите коректни месечни или изравнителни сметки за отопление и вода.
Добавена стойност има в честото изпращане на данни не само за отчети, но и за проблеми с уредите, например неработещи уреди, теч на вода и др. При грешка в уреда, четецът сигнализира директно в офиса на Техем и така се гарантира постоянната изправна работа на уредите.
Инвестицията за България, където до момента са монтирани над 10 500 смарт четци, излъчващи данните от отчетите на уредите, е направена от Техем. Потребителите в тези сгради не са доплащали допълнително за устройствата, които надграждат дистанционните уреди. Системата, вече е широко позната и предпочитана от потребителите.
Клиентите могат да получават месечна сметка на база реален отчет на потребление без изравнение през лятото, месечни или дори дневни отчети за вода и отопление, сигнали за проблем с уредите, и то без да се изисква посещение в имота за отчети на водомери, топломери и разпределители.