Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Поля Александрова, Филип Морис България: Талантът няма пол, твърдо съм убедена в това

Поля Александрова, Филип Морис България: Талантът няма пол, твърдо съм убедена в това

Този текст е част от поредицата "За бизнеса в женски род", в която ви запознаваме с вдъхновяващи жени на ръководни позиции във Филип Морис България.

Да имаш мисия в живота си е безценно, но когато попаднеш на истински съмишленици в професионален план, всяко едно усилие сякаш придобива нов смисъл.

Бъдеще без дим - към това се стреми Поля Александрова, която от половин година е част от екипа на Филип Морис България като ръководител на отдел "Корпоративни комуникации". След половин година работа тя категорично заявява, че в компанията е открила своето призвание и се чувства изключително щастлива от това.

Преди да постъпи на тази длъжност Поля има дългогодишен опит в медиите. От дете мечтае да стане журналист и решително тръгва по стъпките на баща си, който също е част от гилдията. Историята ѝ започва от училищния вестник, преминава през ефира на радиото и продължава в изданията на БТА, "Атика Медия България", а впоследствие на "Атика Ева" след сливането на списание EVA с гръцката издателска група.

След 25-годишния си опит в медиите, от които 13 като главен редактор на списание Grazia, Поля решава да се оттегли и да се развива в друга област. Чувства, че сякаш е научилa всичко в журналистиката и иска да провери дали може да пренесе в бизнеса всичко, което е научила до този момент. Иска да е полезна и в друг сектор и така да потърси себе си в различна от познатата ѝ светлина.

От новата си отправна точка Поля преминава през няколко позиции в различни компании, които обогатяват знанията ѝ. Тогава по думите ѝ се намесва съдбата.

"Като че ли самата компания ме откри, а аз се бях припознала в нейната мисия и я приемам за своя - изграждане на бъдеще без дим. Това беше първото нещо, което ме привлече във Филип Морис България и нещото, което ме мотивира в действията ми и днес. И ще продължава да го прави, тъй като е нашата дългосрочна мисия. Нашата цел е един ден бездимните алтернативи да заменят напълно горимите цигари, намалявайки вредата за пушачите, които иначе биха продължили да пушат. И вярвам, че това е напълно постижимо, ако погледнем данните - само за няколко години вече близо 18 милиона са потребителите на устройството за нагряване на тютюн по света, като над 70% от тях са спрели да пушат и са преминали изцяло на бездимната алтернатива. С това темпо скоро може би ще можем да наблюдаваме цели градове без дим, а защо не и държави без дим", разказва Поля за мисията на компанията.

За реализацията на тази дългосрочна цел и по-доброто разбиране на подхода за намаляване на вредата от тютюнопушенето чрез по-малко рискови продукти без дим основна роля има добрата комуникация с потребителите, пълнолетните пушачи и цялото общество.

"Информирането за вредата от тютюнопушенето и цигарения дим и възможностите за намаляване на рисковете от този навик с помощта на науката и иновациите е важно при вземането на решение за промяна към по-добър живот", казва Поля.

Тя открива, че дългогодишният опит в журналистиката ѝ помага много в новото начинание. Умението да предава научната информация по ясен и разбираем начин е един от основните ѝ таланти.

Това, че познава света на медиите отвътре, ѝ дава допълнително предимство в работата, защото винаги е подготвена - знае каква информация е важна за читателите, как да отговаря на въпросите на нейните колеги и как да комуникира посланията, така че да се увеличи информираността за визията за бъдеще без дим.

Най-любимото нещо от задълженията ѝ си остава писането. Щастлива е от позитивните нагласи на компанията, че съдържанието по важните теми, свързани с науката, иновациите и технологиите, може да съществува в най-различни форми, така че да достигне до по-голяма аудитория. Целта е информацията да е достоверна, обоснована на научните данни, но и предоставена по ясен, достъпен и разбираем начин, така че да достигне до пълнолетните пушачи, които търсят по-добри алтернативи, и да се увеличи разбирането за намаляване на вредата от тютюнопушенето от цялото общество.

"Темата за премахване на цигарения дим и намаляване на риска от тютюнопушенето е част от един по-широк контекст", казва Поля. Допълва, че този контекст обикновено е свързан с актуални неща, които в момента вълнуват всички - как да подобрим средата, в която живеем, как да направим промяна към по-добър начин на живот, като се разделим с лошите навици.

По неофициални данни повечето подобни позиции, свързани с комуникации, са заети от жени. Според Поля това има своето обяснение - за разлика от мъжете, нежният пол върши с лекота няколко неща едновременно. Тук не говорим само за ежедневни задачи, а и за баланса между личния живот и професионалните ангажименти, за да не страда нито едно от двете.

"Също така смятам, че сме много добри дипломати", заключва тя.

Предоставянето на еднакви възможности за кариерно израстване за всички, независимо от пола им, е част от стратегията за многообразие и включване на Филип Морис Интернешънъл. Компанията си поставя глобалната цел до 2025 г. 40 на сто от ръководните позиции в организацията целия свят да бъдат заети от жени.

В България тази цел отдавна е постигната, като дори 70% от ръководителите на отдели във Филип Морис България са жени. Поля се гордее да бъде една от тях.

За практиките си в областта на равностойното заплащане за равен труд, Филип Морис Интернешънъл се превръща в първата международна компания, получила авторитетния сертификат "EQUAL- SALARY" от базираната в Швейцария международна организация "EQUAL-SALARY".

Александрова не одобрява авторитарния стил на мениджмънт и комуникация, който по нейно мнение вече не е на мода. Днес все повече се търсят лидери, които притежават качества, свързани с емпатията, възможността да се обсъждат и разбират проблемите на хората срещу теб, а според нея жените ги притежават натурално. И тази тенденция се засилва още повече след пандемията.

"Това е, ако изобщо говорим за някакъв тип предимства по отношение на лидерството. Иначе не смятам, че е правилно лидерите да се разделят на мъже и жени. Не е правилно. Талантът няма пол, твърдо съм убедена в това, и когато за една позиция се състезават двама души, трябва винаги да спечели по-добрият от тях, независимо дали това е мъж или жена", допълва Поля на въпроса дали трябва да има квоти в корпорациите за жени на ръководни постове.

Връщайки се отново към важността на комуникациите, съществува един важен фактор, на който компанията обръща най-голямо внимание - обратната връзка от потребителите. За Поля това стои в основата на цялата мащабна трансформация на Филип Морис Интернешънъл през последните години. Търсенето на решения за нуждите на потребителите стои в основата на всички дейности - от разработката на иновации и научни изследвания, до подобряването на продуктите и услугите.

Моделът на опериране на бизнеса днес наподобява много повече технологичен стартъп, в който решенията се взимат бързо на база на получената обратна връзка, отколкото на корпорация, представляваща традиционен бизнес.

"Информацията, която предоставяме и посланията ни винаги се основават на тази обратна връзка, която включва въпроси, очаквания, разбирания и възприятия от страна на потребителя. Но това е една променлива величина. Не можем да очакваме, че настроенията, емоциите и интересите на хората днес ще са същите, каквито ще бъдат утре. Това се променя с всяка изминала минута", обяснява Поля за тази част от работата си. А промяната на навиците към по-добър начин на живот изисква време, допълва тя.

Това е причината процесът на следене на обратната връзка от потребителите да е ежедневие, затова и посланията претърпяват своята промяна в зависимост от тези търсения. Следи се какво търсят и очакват потребителите, какви въпроси отправят към компанията, какво не разбират по отношение на научните данни и предимствата на тези продукти, така че да бъде предоставена търсената информация по ясен и разбираем начини и така да се подпомогне разбирането за продуктите.

Винаги, когато човек е отдаден на професионалните си занимания, съществува рискът да плати висока цена за успехите си. Това според Александрова се случва на тези, които оставят всичко останало на заден план. Затова в тези ситуации не става въпрос толкова за цена, колкото за личен избор, казва тя.

Радва се, че в лицето на Филип Морис България вижда разбиране по тези въпроси и компанията уважава личния живот на своите служители и предоставя възможност за гъвкаво работно време.

"Тук говорим за т.нар. "smart work" или хибриден начин на работа, наложен след пандемията, който позволява на хората да планират по-добре работния си график, изпълнявайки задълженията си от офиса и от разстояние. Това се налага като тенденция в много бизнеси по света, особено след кризата с COVID-19", посочва Поля.

Именно пандемията като че ли ускорява развитието на тези процеси и сега самата компания застава зад желанието на своите служители "да строят сами работния си ден" по начин, по който ги удовлетворява, без това да пречи на бизнеса, а напротив - дори му помага. През следващите месеци посоката във Филип Морис България категорично ще е тази, допълва Александрова, което е идеална основа за перфектен баланс между работата и личния живот.

Каквото и да си говорим, нищо не е лесно за постигане, ако не срещаш разбиране от най-близките си хора. За щастие Поля се чувства силно подкрепена от съпруга си, с когото имат две деца.

Заради това, че и неговият професионален път е насочен към медиите, дълги години графикът и на двамата е подчинен на потока от новини. Въпреки всичко успяват да намират общи преживявания, свързани най-вече с пътувания.

"Когато се появиха децата обаче, предизвикателството стана по-голямо, защото в живота ни вече имаше две същества, които изцяло разчитаха на нас. Заедно с тях ние се учехме как насила да вкараме баланса, така че най-вече те да не са лишени от вниманието ни", разказва Поля.

Сега тя и съпругът ѝ вече се справят успешно с всички житейски задачи и намират своите начини да разпускат от напрегнатото ежедневие, като гледат някой сериал например.

Но едно от любимите занимания на Поля е да отделя време на своите второкласници, да следва техните интереси и желанието им да се развиват. По никакъв начин не гледа на това като на задължение - за нея е начин да релаксира.

"Особено, ако имаме възможност да излезем в парка и да покараме колела всички заедно", казва Поля с усмивка, в която се чете, че балансът "работа" и "личен живот" е успешно постигнат.

----

Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България.

Снимки: Мира Дерменджиева

Грим: Росина Георгиева

Гардероб : Collective

Най-четените