Този текст е част от поредицата "За бизнеса в женски род", в която ви запознаваме с вдъхновяващи жени на ръководни позиции във Филип Морис България.
Ако има нещо, което научихме през тази една година, то е колко е важна промяната и адаптацията към новото и непознатото.
А ако има човек, който може да говори свободно и с усмивка за промяната, то това е Поли Нинова. Тя е истински хамелеон в бизнеса в най-добрия и приятен смисъл на думата - интересна, динамична, винаги готова за нещо ново и винаги като доказателство, че никой не трябва да се страхува да изневерява на статуквото.
В момента Поли е ръководител на търговския отдел във "Филип Морис България", но работи в компанията от близо четири години.
При първите ѝ уверени стъпки там е на позиция, в която е ангажирана основно с научните данни и изследванията на компанията зад продуктите без дим, както и разясненията около тях. След година и половина става ръководител на отдел "Корпоративни комуникации" - длъжност, която ѝ пасва като ръкавица, защото за Поли комуникацията е ключът към успешния бизнес.
"Ние комуникираме непрекъснато, имаме връзка с много звена едновременно, имаме различни продукти с различни профили", посочва тя. Допълва, че и преди е била в подобно поприще и е било естествено решение да се завърне към него.
Заложен ѝ е обаче онзи хъс за движение напред, който даже и пандемия не може да сломи (за което също ще си поговорим).
От около шест месеца Нинова е начело на търговския отдел във "Филип Морис България" и с усмивка заявява, че е "малко странно, но не чак толкова". В нашия видео разговор отбелязва, че всичко се получава, стига да успееш да го предадеш добре на околните.
"Дали ще обясняваш стратегията на служителите и ще им начертаеш пътя към новите цели, или пък ще предадеш на клиентите важно послание - няма значение, за всичко трябва да общуваш добре", категорична е Поли. Подобни умения, по нейно мнение, или ги имаш, или ги нямаш.
Поли приема промяната като синоним на удоволствие и уточнява: "Ако има нещо интересно за вършене, аз го върша".
Извън това тя е убедена - няма как да напреднеш и да се развиваш, ако не искаш да се променяш. Нинова прави интересна аналогия с динозаврите, които са изчезнали, но пък крокодилите още са тук. Да си гъвкав и да си адаптивен се превръща в едно от най-важните качества, а настоящата обстановка само го подчертава.
"Щастлива съм, че нашата компания се развива много бързо в тази област и демонстрира бърза реакция и гъвкавост като лидер на трансформацията в индустрията", признава Поли.
Щастлива е и за това, че около нея хората се радват на промените, а не ги отбягват като нещо негативно. Търсят активно как нещата могат да стават по-качествено и, най-важното, което Нинова отбелязва, няма хора, потънали в зоната си на комфорт. А и да има, те бързо се мотивират от колегите си и не задържат подобен начин на работен ритъм.
Най-хубавото е, че служителите са си такива, няма нужда да ги задължаваме, не крие ентусиазма си Поли. "Всеки човек трябва да повярва, че това е правилното нещо", продължава тя. Но Нинова има много активна роля в целия процес и отново я обяснява с уменията за комуникация и уменията да предадеш точните послания в точното време.
"Всеки в търговския отдел действа като генерален мениджър на своята собствена позиция", казва още.
Тя насърчава своите колеги да не се притесняват да имат свободата да решават, да носят отговорност, но и да питат и търсят подкрепа, ако имат нужда.
Нинова обяснява, че през последните пет години компанията е преминала през най-голямата трансформация в историята си, като от традиционен тютюнев бизнес се превръща в технологична компания, която развива наука и създава иновации. "Строим самолета, докато сме в него", отново продължава в своя метафоричен стил Поли. Откровена е, че се учи в движение и че най-важното е да имаш идея и ясна визия.
Начинът, по който сега работи компанията, по-скоро наподобява методите в един технологичен стартъп, т.нар. "Fast forward" подход: когато имаш идея, тя се тества с малка група хора преди да се реализира в широк мащаб, за да се проучи резултатът, да се изчистят грешките, но най-вече да се проследи възприятието на потребителите. А това пък дава възможност впоследствие нещата да се пренесат на по-голям мащаб - хем бързо, хем ефикасно.
Изкушавам се да попитам Поли какво е да си шеф на отдел, който е с предимно мъжки състав. "Няма значение полът, важното е човек да държи на думата си", заявява тя. Споделя, че не намира никаква разлика, но е ценно да се разчита на хората, да се работи в синхрон и всеки да чува другия и да разчита на него. Уверена е, че колегите ѝ са на същото мнение.
"Филип Морис България" реагира светкавично и на промените, които пандемията налага, обяснява Нинова.
"Работихме много, за да създадем безопасна и сигурна работна среда за служителите, партньорите и потребителите", допълва тя. Уточнява, че във всеки бутик на бранда служителите са с маски и ръкавици, а необходимите лични предпазни средства се предоставят и на всеки отделен клиент. В първите месеци от пандемията, разбира се, присъственото работно време е сведено до минимум.
Служителите, които работят в търговските обекти, са подсигурени с необходимите предпазни средства, както и с плексигласови прегради. "Постарахме се да сме полезни навсякъде, където можем да го сторим", споделя Поли. Лятото пък позволява повече дейности навън, но отново се взимат всички предпазни мерки за безопасност. На екипите на Нинова се предлага и възможността за регулярно тестване.
"Филип Морис България" е лидер и в устойчивото развитие. Компанията подкрепя за шеста поредна година програмата за социална отговорност "Забавно лято, Грижовна есен", която се реализира от Фондация "Бикоуз". До момента в програмата за подкрепа на тютюнопроизводителните общности в България са инвестирани над 1 млн. лв.
"Като всяка голяма компания и сериозен бизнес лидер и ние работим по различни програми за устойчиво развитие. Наш партньор в тези инициативи е Фондация BCause* и мисля, че се справихме добре с осигуряването на подкрепа за засегнатите общности от кризата, без да спираме да движим бизнеса в същото време", уточнява Нинова.
Убедена е, че голяма част от новите навици, придобити в тази необичайна ситуация, ще останат с нас за доста дълго време. Като неоспорим плюс посочва, че се научихме да не гледаме само като консуматори на случващото се около нас.
"Вече мислим и за по-важните неща, не само за потреблението", категорична е Поли. Посочва, че преди сме си пожелавали здраве по празници, но сега го ценим много повече. "Освен това вече не е досадно да отидеш на събитие, нали така?", шегува се тя.
Как обаче успява да комбинира динамичната си работа със семейството и личния си живот? Е, уравнението е малко по-сложно за жените, смята Нинова.
Не крие, че се налага стриктно разпределение на времето, но посочва, че да не се чувстваш виновна е от изключително значение. "Трябва да си там, където имат нужда от теб, и това трябва да работи и в посока на семейството, и в посока на работата", допълва Поли.
За нея съвършеният баланс се постига тогава, когато всичко върви, без да чувстваш вина.
Любопитна подробност е, че съпругът на Нинова е победител в кулинарното състезание MasterChef.
Не мога да не я попитам дали и у дома не се води борба за титлата, но Поли се усмихва и заявява, че не участва в състезания, които по никакъв начин не може да спечели. Споделя, че след риалитито за един час на трапезата има първо, второ и трето ястие, въпреки че преди подобно угощение е отнемало повечко време.
"Супер е, нали?", намигва тя.
---
Материалът се публикува с подкрепата на Филип Морис България.
Снимки: Мира Дерменджиева
Грим: Росина Георгиева
* Фондация BCause е експертна организация, признат лидер с 25 годишен опит на национално и международно ниво. Фондацията насърчава хора, организации и общности да даряват в значими за тях каузи. От шест години насам реализира програмата "Забавно лято, грижовна есен" с подкрепата на "Филип Морис България" в помощ на тютюнопризводителните общности в страната.