Преди малко повече от месец, най-голямата търговска верига у нас отвори вратите си за един от най-питащите журналисти в родния ефир - Биляна Гавазова с готовност да разкрие детайли от "кухнята".
Проектът между Kaufland и Гавазова далеч обаче не е интересен само заради доста нетипичната колаборация, а заради това, че по достъпен и увлекателен начин разкрива тънкости за храната, която ежедневно слагаме на масата си.
Как да обезкостиш риба, да познаеш зрелите малини и да направиш протеинова закуска
Има ли общо между рибата, доматите, марулите и месото за барбекю? На пръв поглед - не. На второ "четене" обаче има и това е - качеството. Независимо какъв продукт избираме да сложим на масата си, високото качество трябва да бъде на първо място. Как обаче да сме сигурни, че в качествения контрол, като не сме очевидци?
Отговор на този въпрос дава поредицата "За качеството", която излиза всеки вторник в интернет. В нея Биляна Гавазова става нашите "очи и уши" и ни запознава отвътре с процесите по контрол на качеството и безопасността на продуктите - на съвсем нормален, на моменти - хумористичен език. Тя ни среща и с големия екип на веригата, който ежедневно извършва редица стъпки по контрола, но процесите досега оставаха скрити за потребителя.
"За първи път толкова голяма търговска верига отваря вратите си за българския потребител и показва процеси отвътре, до които аз в годините като журналист никога не съм имала достъп, това беше и причината да се включа в подобен проект. Аз съм на принципа "око да види, ръка да пипне - точно това е ролята ми в поредицата. Да питам, пипам, да опитвам. Възприемам шанса да покажа на зрителите огромния труд, който се крие зад това ние да отидем и да подберем своите продукти от рафтовете в магазина", подчертава Биляна.
В различите епизоди тя влиза в оранжерии и складове, докато пред нея експерти и служители показват и описват дългия и стриктен качествен контрол, през който преминават различните храни преди да се озоват на щандовете.
"Докато снимаме отделните видеа, научавам много интересни неща. Едно от най-впечатляващите за мен беше, че в една от оранжериите, в които се отглеждат българските домати "Брей!" опрашването се случва с истински пчели. Влизаш в оранжерията и пчелите си живеят свободно в нея - това беше наистина доста неочаквано за мен", разказва журналистката.
И продължава: "Свикнали сме да асоциираме само "доматите на баба" с истинския вкус и когато живеем на бързи обороти в града, не се и замисляме до каква степен се е развило родното земеделие. Всъщност - истината е, че когато земеделските производители имат голям партньор, който им гарантира в аванс реализацията на продукцията, те имат сигурност да инвестират и развиват бизнеса си на най-високо ниво. Всъщност симбиозата между Kaufland и родните производители на плодове и зеленчуци е полезна и за двете страни, но най-печеливши сме всъщност всички ние, които купуваме качествените български зеленчуци от хипермаркетите", подчертава още тя.
Подобно партньорство изгражда доверие, а това е най-ценното взаимодействие между търговец и потребител, смята журналистът.
В последните години много се говори за качество, но всъщност качеството е нещо доста относително и на практика е нещо различно за всеки един от нас. С тематичните десетина минутни видеа, поредицата цели да визуализира качеството по един съвсем достъпен начин. Целта е зрителите да получат ясна информация, която да им помогне да направят лесен и информиран избор.
Във видеата се предоставят и ценни съвети, проверени факти и трикове, които всеки лесно да прилага, уверявайки се, че избира най-доброто и го съхранява и употребява по най-добрия начин.
"Този проект е естествено продължение на усилията ни, насочени към увеличаване на прозрачността в работата ни. Ежегодно инвестираме над 600 000 лв. в качествен контрол и в независими лабораторни изследвания, така че максимално да гарантираме качеството на продуктите, които предлагаме на нашите клиенти. Процесът по окачествяване е дълъг, интересен и много важен, но много малко хора си дават сметка за него. Надяваме се, че с тази рубрика ще подпомогнем нашите клиенти в техния още по-информиран избор", коментира от своя страна изпълнителният директор на Kaufland България Иван Чернев.
"Инвестицията в качеството е инвестиция в доверието на клиента и полагаме усилия ежедневно до него да достига най-доброто", допълва още той.
Видеопоредицата дава информация и за сертификатите, стъпките и процесите при окачествяването на стоката и за това как се съхранява тя по пътя ѝ до магазина.
Едва ли е случайно, че "За качеството" започва с епизод, посветен на рибата и морските дарове. Това е изключително полезна и вкусна храна, при която обаче съхранението и контролът на качеството са от ключово значение - и от страна на търговеца, и от страна на потребителя, за когото е важно да избере наистина пресен продукт.
Затова от Kaufland са уверени, че доверието на потребителите се печели именно с най-високо качество на най-чувствителния в това отношение асортимент - прясната риба.
Рибата е и по-предизвикателен продукт, от който мнозина се лишават, защото нямат опит. Затова в рубриката се показва и как например всеки лесно да я филетира.
"В епизода обясняваме много ясно и достъпно на потребителите как да разпознаят прясната риба - трябва да гледат очите, хрилете и месото. Предоставяме им практични съвети, за да са уверени, че получават най-вкусното и качествено изживяване от консумацията на рибни продукти", казва Биляна.
Проектът продължава в същия дух на детайлни въпроси и отговори - следващите епизоди показват отвътре как Kaufland проверява и гарантира качеството и на цялото разнообразие от "чувствителни" и сезонно търсени храни - зелена салата, домати, краставици, ягоди, месо за барбекю, сезонни плодове.
Потребителите научават как да разпознават пресните продукти и как да ги съхраняват правилно. Експертите на веригата пък разкриват интересни детайли като например какви са допустимите нива на нитрати в зеленчуците и дори колко криви могат да бъдат краставиците.
"Дори разбиваме някои митове и се доверяваме изцяло на експертите", допълва Гавазова.
Въпреки че вижда професионализъм на много високо ниво, при качествения контрол в Kaufland, Биляна остава нащрек - все пак е доказан професионалист в собствената си сфера. "За мен безопасността е приоритет, а качеството е въпрос на отношение към клиентите. Благодарна съм, че имам шанс да изграждам доверие и да разбивам митове. Ключът е в думата "прозрачност. Във времето, заедно с потребителите, ще се убеждаваме, надявам се, в многото ключови и важни стъпки, които ни гарантират качество от страна на ритейла", убедена е Биляна Гавазова.
Видео поредицата можете да следите всеки вторник в YouTube канала на ритейлъра: За качеството с Биляна Гавазова - YouTube