Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо е важно децата да изучават чужди езици от малки

Ива Кескинова от Училище „Дени Дидро̀“ споделя стъпките в процеса на обучение Снимка: Дени Дидрò
Ива Кескинова от Училище „Дени Дидро̀“ споделя стъпките в процеса на обучение

Със солиден опит като преподавател по английски език, а в момента и като част от директорския екип в Училище "Дени Дидро̀", Ива Кескинова разполага с отговорите, които вълнуват повечето настоящи родители за училищното обучение по първи или втори чужд език.

"Дени Дидро̀" е сигурен ориентир за качествено образование, тъй като училището стъпва на собствени практики, даващи положителен резултат година след година. Моделът им за обучението по чужд език е образец, тъй като се опира на модерен подход, стабилна връзка с учениците и остойностяване на техните знания.

Мисията е децата да придобият умение за използване на дадената информация и да се чувстват удовлетворени от способностите си да общуват на различен от родния си език, а не да добавят оценки в бележника.

"С подготовката, която даваме, децата напредват много бързо. Дори и тези, които идват при нас с нулеви познания по английски", споделя наблюденията си директорката.

При днешното развитие на света и отварянето на границите не може да пренебрегнем нуждата от овладяването конкретно на английски език. Отличното му познаване отдавна не е екстра, а базова необходимост.

Но когато става дума за въвеждането му в клас, има редица значими моменти, върху които директорката може да хвърли повече светлина.

Кога е най-подходящото време да пуснем детето на английски? Как да сме спокойни, че паралелното преподаване на майчиния и чуждия език няма да го обърка? Да се безпокоим ли, че натоварваме ученика с тревоги около оценките?

Ива Кескинова споделя за ефективните стъпки в обучението, прилагани в Училище "Дени Дидро̀".

В началото на нашия разговор тя разкрива, че няма по-подходяща от детската възраст за ученето на нов език, тъй като детският мозък е по-възприемчив и децата не се страхуват от правенето на грешки така, както възрастните.

Снимка: Дени Дидрò

Според нея от предучилищната група до първи и втори клас е, условно казано, "идеалният" старт за процеса по запознаване с нов език.

Ограмотяването започва постепенно. В първата фаза се натрупва т.нар. пасивен речник, или съставът от думи, които лежат по периферията на съзнанието. Понякога си спомняме за тях, друг път ги забравяме.

Наблюденията в "Дени Дидро̀" показват, че тази стъпка дава резултатност чрез слушането на приказки и присъствието по време на разговори, които се водят на чуждия език. Ефектът върху учениците е отличен.

"На тази парадигма залагаме и ние в Училище "Дени Дидро̀". На детето се отделя време, в което слуша приказки, песни и е заобиколено от новия език, така че когато започнем с преподаването на езиковите правила, те да не звучат абстрактно", споделя Ива Кескинова.

По отношение на друго родителско притеснение, тя уточнява, че объркване между чуждия и родния език може да настъпи, когато детето е заливано със съдържание на английски например, преди да е проговорило български добре.

Това се случва при 1- или 2-годишни деца, които едва успяват на произнесат няколко думи на български, но вече прекарват солидно време с клипове на английски.

Объркването обаче не е непоправимо, тъй като българският и английският език са от различни езикови семейства и след като поотраснат, децата лесно улавят разликите.

В Училище "Дени Дидро̀" разчитат на системата Jollyphonic, която помага в ограмотителния процес на всички нива - от първи до четвърти клас. Там се набляга на фонетичните и граматични правила чрез игрови подход, практични и групови задачи.

"Правим сторителинг сесии, в които стимулираме децата да опишат истории, с по няколко думички в началото, когато са неуверени, като поетапно развиваме умението им да разказват. Стимулираме ги да упражняват езика в реална среда и да се чувстват спокойни, че могат да говорят с други хора, от други култури и други националности", разказва Кескинова.

В Училище "Дени Дидро̀" резултатите са видими - учениците в средата и до края на първи клас вече имат нивото за провеждане на разговор. Могат да си поръчат храна, да направят покупка, да си поискат нещо.

Снимка: Дени Дидрò

Едва след като децата са овладели гладкото говорене на първия чужд език, е препоръчително въвеждането на втори чужд. В най-оптималния вариант - това е началото на пети клас.

"Ако започнем с втория чужд език, докато върви процеса по обучение на първия чужд език, децата няма да разполагат с достатъчно време, за да научат нито един от двата. Те ще получат обща представа и за двата езика, но няма да умеят да ги използват", казва директорката.

За да мотивират децата в качественото усвояване на нова информация, в Училище "Дени Дидро̀" не използват шестобалната система за оценяване на учениците. Учителите се доверяват на парадигма, която проследява напредъка.

Най-важно за училището е да следва мисията си за образование, а не за точен брой на оценките преди края на срока.

"Когато провеждаме писмено изпитване или някаква друга форма на проверка, всеки учител използва критериална матрица за предмета си. И спрямо нея проверява къде са пропуските на детето", уточнява Кескинова.

А когато тази матрица засече непълнота в знанията, учителите дават обратна връзка. Говорят с детето и с родителите му, за да съставят план, с който да бъде наваксано пропуснатото.

Разполагайки с нужната информация и професионалист, на когото да се доверим, можем да сме спокойни, че децата ни ще се чувстват комфортно независимо в каква езикова среда са потопени. А в "Дени Дидро̀" осигуряват точно това.



 

Най-четените