Този текст ни беше изпратен на редакционната поща от читател, подписващ се като "Александър - един от многото недоволни от решенията на правителството". Той се фокусира върху актуалната тема с данъците на автомобилите и цените на горивата, представяйки интересно сравнение на ситуацията тук в България и във Великобритания.
***
Във Великобритания колите с газова уредба (фабрична или добавена) имат отстъпка от пътния данък, и се считат за щадящи природата. У нас, въпреки че сме по-бедна държава, вместо да стимулираме евтиното и екологично гориво, се върви в обратна посока.
Теорията, че старите автомобили замърсяват повече големите градове, не е издържана, защото със закона се налага по-висок данък на всички без оглед на това дали автомобилът се кара и къде точно.
Има автомобили, които не стъпват в центъра на големите градове, карат се в извън градски региони или стоят повече паркирани. Редно е да се облагат допълнително само тези автомобили, които се движат в силно замърсените зони.
Подобно решение на проблема има в Лондон, където са въведени дневни такса "Задръстване" (11,5 паунда) и "Т-такса" (10 паунда допълнително над такса "Задръстване"). Те важат за най-силно застрашените от замърсяване на въздуха зони в Лондон. Така се таксуват само автомобилите които навлизат в тези зони.
Заслужава си да се отбележи, че във Великобритания системите за плащане на паркинг през телефон, асоциират телефонния номер с номера на колата. Така се избягва възможността от грешно изпратен номер на автомобил с текстовото съобщение за плащане.
В София, на синя или зелена зона, ако се случи да изпратите SMS с грешен номер на колата, ви слагат скоба, и в същото време на същия номер от който сте пратили SMS-а ви пращат съобщение, че колата ви е със скоба. Безумие!
Значи асоциират номера на колата с телефонния ми номер, но го използват само след като скобата е сложена! А когато получат SMS с объркан номер, няма предупреждение или отхвърляне на плащането!
Във Великобритания данъците са по-ниски за коли с първа регистрация преди Март 2001. Примерно Шкода Фабия 1,4, обем на двигателя 1397, която има въглеродни емиси 173g/km, регистирана след Март 2001 година ще има данък 230 паунда без газова уредба и 220 паунда със. Ако същия модел кола е с първа регистрация преди Март 2001 данъкът е 155 паунда (около 343лв) за година.
За сравнение в България данъкът би бил около 40 лв. плюс 97 лв. годишна винетка, общо към 137лв. Значи богатата държава прави отстъпка за данъка на старите коли, а ние не? При автомобили над 100 коня положението у нас е още по зле, тъй като данъка за тях е 3-4 пъти по-голям, докато във Великобритания такова рязко увеличение няма.
За тези 155 паунда в Великобритания може да се ползват над 3700 км магистрали (от тях само 43 км с тол такса), които са със светлоотразители на маркировката между лентите, обикновенно с 3 и повече ленти в посока, с видеонаблюдение и светлинни табла с информация за задръствания, затворени ленти и участъци.
Те са добре поддържани и в които може да се кара спокойно с висока скорост, без сътресения от неравности, дупки, остри завои, неправилно отводняване на пътното платно и т.н. В България магистралите са около 780км и са далеч като качество от английските.
Освен магистралите има над 45 хил км т.нар "А пътища", които на места са по-добри от българските магистрали.
Цените на газ за автомобили са от 0,55 паунда (1,21 лв.) до 0,74 паунда за литър при около 1,10 лв. у нас.
Цените на бензин А95 - около 1,3 паунда (2,87 лв.), у нас - 2,10лв.
Средната заплата във Великобритания след данъци (нето) е около 1800 паунда (около 3980 лв.) сравнено с около 880 лв. у нас
Сравнение между Великобритания и България
-
Великобритания
България
Съотношение
Цена на газ
1,21 лв.
1,10 лв.
1.1
Цена на бензин
2,87 лв.
2,10 лв.
1.37
Пътен данък и такси (за примера по-горе)
343,00 лв.
137,00 лв.
2.5
Магистрали дължина
3700 км
780 км
4.74
Средна нето заплата
3980 лв
880 лв
4.52
Средна продължителност на живота
80,96 години
74,62 години
1.08
Цифрите говорят сами за себе си и не искат коментар.
Явно цифрите говорят, но малцина разбират езика им. Сравнението на ябълки с портокали, не дават особено информативен резултат.
@Кирил Кръстев, ключовият израз е "да можеш да си позволиш". Основният разход за автомобила не е първоначалната покупка. Основните разходи са за експлоатация, поддръжка и престой, плюс съответните данъци и такси. Типично по нашенски малцина мислят за това и гледат да минат метър, после защо има замърсяване, задръствания, коли по тротоарите и като цяло ненормално натоварени пътища в градовете и извън тях. Бих се обърнал към автора на статията, да помисли за хората, които живеят в централните градски части. И те искат да си карат колите и да си ги държат под ръка. Смятам че и двете мерки са правилни, и по-високи данъци за замърсяващи автомобили, и по-високи такси за паркиране и движение в централните градски части. А освен това да се замисли колко петролни кладенеца имат ВР и че като говорим за пазар на горива то той не е национален, а глобален и цените на горивата в страни, които не добиват нефт са приблизително еднакви и не зависят толкова от доходите на населението в дадена страна. Във Франция се жалват, че живеят по-зле със минимални заплати от 2000 евро например. Кого да жалиш!?!?
Много е неуместно сравняването с Лондон и с кой да е западноевропейски град или България с ЮК. Великобритания с векове е била световна империя и е прибирала, експлоатирала богатствата на десетки територии като България. Къде се слагаме между шамарите. А и както е отбелязъл друг коментатор, те не са имали 45г. унищожаващ "социализъм". Дайте да се сравняваме с ... дори не знам с кого, защото сме по-зле от всички май. Понеже съм обиколил цяла Европа и част от Африка и Азия, мога да кажа, че единствено в Египет и Русия видях неща, които са по-зле от подобните в България, вкл и пътища. Нещата у нас са близки или малко по-зле от тези в Литва, Латвия, Полша, но не можем да се мерим дори със Сърбия, Хърватско, Словения.
Палма кактусова Софийското метро е средство за придвижване, но е все още неразвито и всеки пътуващ с него трябва да прави всякакви гимнастики за да стигне от точка А до Б. Факт. Всяка столица трябва да има добре развито метро, което да я поктива, а не да има два лъча и толкова.
ПОКРИВА# п.с. Относно старите и новите коли. Както беше написал колега форумец преди мен - въпрос на покупателна способност. Въртим, въртим и отново опираме до рамзера на заплатата в милата ни татковина. Докато не вземем да получаваме хубави заплати, няма да има нови коли, дрехи, подаръци, нови зъби и прочие. Нямаме стандарт на живот, това е. Ниските заплати са в основата. Да не забравяме високите цени на храната, тока, водата и прочие. Колко е средната РЗ в другите страни от ЕС, а колко е при нас??? Всеки "умник" властимащ ни вади статистика с цените на всичко в ЕС, а никой не споменава разликата между СРЗ и нас и в ЕС.
Автомобилите с ляв волан са доста по-евтини, така че е нормално в Англия където повечето са такива, да им е по-нисък данъка. Бъбрек?
Статията е изпълнена с противоречиви твърдения, "Теорията, че старите автомобили замърсяват повече големите градове, не е издържана, защото със закона се налага по-висок данък на всички без оглед на това дали автомобилът се кара и къде точно." Какво значение има къде се кара, ако замърсява повече, замърсява повече. Не можеш да сравняваш цените в България и Лондон или Велкобритания, пазарът там е по-голям, нормално е цените да са по ниски, основни икономически понятия. И Илия е напълно прав, българинът иска хем да мрънка, хем да кара стара кола, хем да не я поправя, хем данъците да са му малки, че не можел да си го позволи. Като не можеш да си го позволиш има градски транспорт, включително и метро, които не са никак лоши. Това, че Ганьо иска да кара мерцедес на 20 години, за да си удовлетвори комплексите не е извинение.
Евала за усилията на пича за това сравнение , но е пропуснал най-важното ! Колко такива автомобила има в Лондон - ако са 1% от общо всички ще е геройство. Виж в София сигурно са над 60% и тогава се връщаме в началото. Едно е да вдигнеш данъка на 1% от хората , а съвсем друго е на 60%. А това за такса задръстване няма как да стане в БГ не защото няма как да се засекат автомобили , не защото не може да се въведе такъв данък , а защото няма как да си вземе общината тази такса директно от сметката на хората. Ето тук идва разликата между банките тук и в UK.Там няма проблем да ти вземат сумата от сметката. Хубаво е човек като прави анализи да се съобразява с реалността. Малко е пропуснал каква е реалността.