Разликата да караш стар автомобил в България и във Великобритания

Този текст ни беше изпратен на редакционната поща от читател, подписващ се като "Александър - един от многото недоволни от решенията на правителството". Той се фокусира върху актуалната тема с данъците на автомобилите и цените на горивата, представяйки интересно сравнение на ситуацията тук в България и във Великобритания.

***

Във Великобритания колите с газова уредба (фабрична или добавена) имат отстъпка от пътния данък, и се считат за щадящи природата. У нас, въпреки че сме по-бедна държава, вместо да стимулираме евтиното и екологично гориво, се върви в обратна посока.

Теорията, че старите автомобили замърсяват повече големите градове, не е издържана, защото със закона се налага по-висок данък на всички без оглед на това дали автомобилът се кара и къде точно.

Има автомобили, които не стъпват в центъра на големите градове, карат се в извън градски региони или стоят повече паркирани. Редно е да се облагат допълнително само тези автомобили, които се движат в силно замърсените зони.

Подобно решение на проблема има в Лондон, където са въведени дневни такса "Задръстване" (11,5 паунда) и "Т-такса" (10 паунда допълнително над такса "Задръстване"). Те важат за най-силно застрашените от замърсяване на въздуха зони в Лондон. Така се таксуват само автомобилите които навлизат в тези зони.

Заслужава си да се отбележи, че във Великобритания системите за плащане на паркинг през телефон, асоциират телефонния номер с номера на колата. Така се избягва възможността от грешно изпратен номер на автомобил с текстовото съобщение за плащане.

В София, на синя или зелена зона, ако се случи да изпратите SMS с грешен номер на колата, ви слагат скоба, и в същото време на същия номер от който сте пратили SMS-а ви пращат съобщение, че колата ви е със скоба. Безумие!

Значи асоциират номера на колата с телефонния ми номер, но го използват само след като скобата е сложена! А когато получат SMS с объркан номер, няма предупреждение или отхвърляне на плащането!

Във Великобритания данъците са по-ниски за коли с първа регистрация преди Март 2001. Примерно Шкода Фабия 1,4, обем на двигателя 1397,  която има въглеродни емиси 173g/km, регистирана след Март 2001 година ще има данък 230 паунда без газова уредба и 220 паунда със. Ако същия модел кола е с първа регистрация преди Март 2001 данъкът е 155 паунда (около 343лв) за година.

За сравнение в България данъкът би бил около 40 лв. плюс 97 лв. годишна винетка, общо към 137лв. Значи богатата държава прави отстъпка за данъка на старите коли, а ние не? При автомобили над 100 коня положението у нас е още по зле, тъй като данъка за тях е 3-4 пъти по-голям, докато във Великобритания такова рязко увеличение няма.

За тези 155 паунда в Великобритания може да се ползват над 3700 км магистрали (от тях само 43 км с тол такса), които са със светлоотразители на маркировката между лентите, обикновенно с 3 и повече ленти в посока, с видеонаблюдение и светлинни табла с информация за задръствания, затворени ленти и участъци.

Те са добре поддържани и в които може да се кара спокойно с висока скорост, без сътресения от неравности, дупки, остри завои, неправилно отводняване на пътното платно и т.н. В България магистралите са около 780км и са далеч като качество от английските.

Освен магистралите има над 45 хил км т.нар "А пътища", които на места са по-добри от българските магистрали.

Цените на газ за автомобили са от 0,55 паунда (1,21 лв.) до 0,74 паунда за литър при около 1,10 лв. у нас.

Цените на бензин А95 - около 1,3 паунда (2,87 лв.), у нас - 2,10лв.

Средната заплата във Великобритания след данъци (нето) е около 1800 паунда (около 3980 лв.) сравнено с около 880 лв. у нас

Сравнение между Великобритания и България

 

Великобритания

България

Съотношение

Цена на газ

1,21 лв.

1,10 лв.

1.1

Цена на бензин

2,87 лв.

2,10 лв.

1.37

Пътен данък и такси (за примера по-горе)

343,00 лв.

137,00 лв.

2.5

Магистрали дължина

3700 км

780 км

4.74

Средна нето заплата

3980 лв

880 лв

4.52

Средна продължителност на живота

80,96 години

74,62 години

1.08

Цифрите говорят сами за себе си и не искат коментар.

#1 explorer 25.11.2018 в 17:11:23

Явно цифрите говорят, но малцина разбират езика им. Сравнението на ябълки с портокали, не дават особено информативен резултат.

#2 Илия 25.11.2018 в 18:15:53

Това, което е в статията е известно на всеки нормално информиран българин - нищо ново. Само, че нещата бяха подобни и преди 10, 20, 30, 40 години - направете справка колко е била средната заплата у нас през 1988г и я сравнете с тази в ОК от тогава. Ха сега си спомнете, че в ОК не е имало социализъм/комунизъм и там е люлката на европейската демокрация и парламентаризъм от поне 150г. Нещата у нас не са толкова лоши, колкото ние ги представяме, а ние българите все бързаме, не можем да чакаме, искаме всичко и то сега! А осен това нашето съзнание е силно деформирано от строя, в който живяхме преди 30г - например още често се среща твърдението, че "всички сме равни", което е голяма лъжа. Всички сме равноправни, а равни не можем да бъдем! Още нещо - много хора са толкоз неинформирани и невежи, че си мислят, че пари има, те стоят някъде и правителството само трябва да ни ги даде! А пък ако сега НС реши наистина замърсяващите автомобили да плащат повече, то сигурно ще настане революция, защото всики реват против старите мърсящи коли, но на никого не му стиска да приеме адекватен закон.

#4 Shotgun Predator 26.11.2018 в 00:10:23

Хубаво, човека си направил труда, направил е сравнение. Според мен не може да се сръвняваат мерките за намаляване на трафика в Лондон с България. Лондон е многомилионен мегаполис естествено ще има неща които са подходящи само за сами гнего. За данъка за стари коли съм категоричн несъгласен. Старите коли са по-несигурни и така по-опасни за всички участници в движението. Според мен трябва да има данъчни предимства за новите коли, по две причини по-сигурни са и по правило замърсяват по-малко. Иначе за заплатите какво да се каже, числата говорят за себе си. Българите са бедни и то много.

#8 explorer 26.11.2018 в 10:57:48

@Кирил Кръстев, ключовият израз е "да можеш да си позволиш". Основният разход за автомобила не е първоначалната покупка. Основните разходи са за експлоатация, поддръжка и престой, плюс съответните данъци и такси. Типично по нашенски малцина мислят за това и гледат да минат метър, после защо има замърсяване, задръствания, коли по тротоарите и като цяло ненормално натоварени пътища в градовете и извън тях. Бих се обърнал към автора на статията, да помисли за хората, които живеят в централните градски части. И те искат да си карат колите и да си ги държат под ръка. Смятам че и двете мерки са правилни, и по-високи данъци за замърсяващи автомобили, и по-високи такси за паркиране и движение в централните градски части. А освен това да се замисли колко петролни кладенеца имат ВР и че като говорим за пазар на горива то той не е национален, а глобален и цените на горивата в страни, които не добиват нефт са приблизително еднакви и не зависят толкова от доходите на населението в дадена страна. Във Франция се жалват, че живеят по-зле със минимални заплати от 2000 евро например. Кого да жалиш!?!?

#9 opetkov 26.11.2018 в 11:23:53

Много е неуместно сравняването с Лондон и с кой да е западноевропейски град или България с ЮК. Великобритания с векове е била световна империя и е прибирала, експлоатирала богатствата на десетки територии като България. Къде се слагаме между шамарите. А и както е отбелязъл друг коментатор, те не са имали 45г. унищожаващ "социализъм". Дайте да се сравняваме с ... дори не знам с кого, защото сме по-зле от всички май. Понеже съм обиколил цяла Европа и част от Африка и Азия, мога да кажа, че единствено в Египет и Русия видях неща, които са по-зле от подобните в България, вкл и пътища. Нещата у нас са близки или малко по-зле от тези в Литва, Латвия, Полша, но не можем да се мерим дори със Сърбия, Хърватско, Словения.

#10 http 26.11.2018 в 11:31:27

Палма кактусова Софийското метро е средство за придвижване, но е все още неразвито и всеки пътуващ с него трябва да прави всякакви гимнастики за да стигне от точка А до Б. Факт. Всяка столица трябва да има добре развито метро, което да я поктива, а не да има два лъча и толкова.

#11 http 26.11.2018 в 11:37:30

ПОКРИВА# п.с. Относно старите и новите коли. Както беше написал колега форумец преди мен - въпрос на покупателна способност. Въртим, въртим и отново опираме до рамзера на заплатата в милата ни татковина. Докато не вземем да получаваме хубави заплати, няма да има нови коли, дрехи, подаръци, нови зъби и прочие. Нямаме стандарт на живот, това е. Ниските заплати са в основата. Да не забравяме високите цени на храната, тока, водата и прочие. Колко е средната РЗ в другите страни от ЕС, а колко е при нас??? Всеки "умник" властимащ ни вади статистика с цените на всичко в ЕС, а никой не споменава разликата между СРЗ и нас и в ЕС.

#12 conscience 26.11.2018 в 11:40:05

Автомобилите с ляв волан са доста по-евтини, така че е нормално в Англия където повечето са такива, да им е по-нисък данъка. Бъбрек?

#13 Nenimir 26.11.2018 в 15:49:08

Статията е изпълнена с противоречиви твърдения, "Теорията, че старите автомобили замърсяват повече големите градове, не е издържана, защото със закона се налага по-висок данък на всички без оглед на това дали автомобилът се кара и къде точно." Какво значение има къде се кара, ако замърсява повече, замърсява повече. Не можеш да сравняваш цените в България и Лондон или Велкобритания, пазарът там е по-голям, нормално е цените да са по ниски, основни икономически понятия. И Илия е напълно прав, българинът иска хем да мрънка, хем да кара стара кола, хем да не я поправя, хем данъците да са му малки, че не можел да си го позволи. Като не можеш да си го позволиш има градски транспорт, включително и метро, които не са никак лоши. Това, че Ганьо иска да кара мерцедес на 20 години, за да си удовлетвори комплексите не е извинение.

#15 zDvera 27.11.2018 в 23:01:44

Евала за усилията на пича за това сравнение , но е пропуснал най-важното ! Колко такива автомобила има в Лондон - ако са 1% от общо всички ще е геройство. Виж в София сигурно са над 60% и тогава се връщаме в началото. Едно е да вдигнеш данъка на 1% от хората , а съвсем друго е на 60%. А това за такса задръстване няма как да стане в БГ не защото няма как да се засекат автомобили , не защото не може да се въведе такъв данък , а защото няма как да си вземе общината тази такса директно от сметката на хората. Ето тук идва разликата между банките тук и в UK.Там няма проблем да ти вземат сумата от сметката. Хубаво е човек като прави анализи да се съобразява с реалността. Малко е пропуснал каква е реалността.

Новините

Най-четените