Сто милиона или левче

Има такава стара песен от 60-те: „Сто милиона или левче нямат разлика за мен...".

В EON едва ли са я чували, но „по делата им ще ги познаете" - държат се сякаш горната фраза направо им е мото.

Първо гражданинът Иван Илиев от Варна бе ощастливен със сметка от 19 милиона лева - която после съвестни граждани-калкулатори сметнаха, че той би могъл да натрупа само ако е ползвал услугите на ЕРП-то приблизително от основаването на българската държава преди 1330 години насам (всъщност, ако не искаме да сме като ЕОН и държим да сме точни - такава сметка е могъл да натрупа не за 1330, а за 19 000 години).

После се оказа, че и други 97 граждани на Варна са милионери или поне милионери-длъжници според дружеството, защото и те са получили многомилионни сметки за изразходван ток.

Грешка, казали им на касата в енергото, дължите всъщност еди-колко-си (нормална сума).

Само че тук изникват няколко съществени въпроса.

Първо, късметлиите-милионери в своеобразното тото на ЕОН никак не са посрещнали добре печалбата си, за разлика от евентуална такава от държавния тотализатор. Всъщност, тук-там някои от тях едва не получили сърдечен удар, а стреса просто няма да го броим, дребна работа, някакви си 19 дължими милиона за кого ли са проблем.

При това положение, някои от пострадавшите граждани се канят да съдят ЕРП-то за причинени вреди. Има грешка, има и прошка, но зависи - има и грешка, при която има и отговорност. „Грешката" на ЕРП-то е скандална, недопустима и е логично то да си плати за причинените щети. Дали обаче не беше логично и да се извини - както персонално на засегнатите, така и официално?

Официално становище обаче има. Според различни представители на ЕОН, цитирани от медиите, реално дължимите суми някак се „преформатирали", като отпред към към тях е прибавена датата 1900-03-21 (!?) и така станали 19 милиона и нещо.

Ако това е софтуерна грешка, нека ЕОН да си плати и после да си търси правата от доставчика на софтуера си.

Ако пък е човешка, искаме да видим публично виновните, наказанията им и най-вече мерките, които дружеството ще предприеме, за да не се случват за в бъдеще подобни „грешки", които - не дай боже - могат да костват дори нечий човешки живот. Това, извинете, не е просто „грешка", това е недопустимо!

Тъжното е, че дали софтуерна, дали човешка, и в двата случая няма никакви гаранции, че ЕОН, другите ЕРП-а и всички останали монополисти в сферата на обществените услуги всъщност не надписват системно сметките ни както, когато и колкото си искат. "Кой, кой да ти каже?!", както се пееше пък в друга една стара песен...

Е, във всичко това има и весел момент - роди се нов виц: „Варненец получил сметка за ток за 19 млн. лв. От ЕОН му се извинили: "Тестваме пробно новите сметки за ток, които ще влязат в действие след като построим АЕЦ Белене..."

Само че защо ли от това „весело" ни става някак още по-тъжно - смееш се, смееш се, пък изведнъж се озъбиш?

#3 No name 08.04.2011 в 09:01:11

-Ало, ВиК-то ли е? -Не, Е.ОН. -И на вас да ви.........

#5 Rodrigo Diaz de Vivar 08.04.2011 в 10:07:49

Бай Миле, "хардуерната" част на Datecs, работи със софтуерна. На същата фирма. И във времето са се доказали що за специалисти са. Да, не са най лошите, има и по лоши от тях, но не си плащаме тока с техния софтуер и хардуер. По друг начин казано, боли ме ханша, че има и по лоши от тях. Важното е, че тези не са читави [за джоба ми]. 19 000 000 лева, ОК, грешка. А ако грешката е 19 лева? Да речем, прибави часа към месечната ми сметка. 200 000 домакинства, по 5, по 10, по 15 лева? Сметката е лесна.

#6 boris 08.04.2011 в 10:41:04

- А гледам филосовски на света и за мен е все едно дали ям черен хляб или черен хайвер! - А защо тогава те гледадам, че все черен хайвер ядеш..? - Че каква е разликата?

Новините

Най-четените