Свързваме името Tesla с милиардера Илон Мъск, но лесно се забравя, че автомобилната компания всъщност не е създадена от него. Двама инженери - Марк Тарпенинг и Мартин Ебърхард - основават Tesla през 2003 г., като Ебърхард е и първият изпълнителен директор.
Мъск се включва към компанията първоначално като инвеститор, а към края на 2007 г. изтласква Ебърхард от собствената му компания.
Малко е да се каже, че двамата не се разбират. И не е изненада, че Ебърхард си позволява да критикува посоката, която Tesla пое под ръководството на Мъск.
В рядко интервю за Ким Джава, която има канал в YouTube за електромобили и технологии със слънчева енергия, Ебърхард обяснява, че ако беше останал начело на Tesla щеше да върви в посока създаването на евтин и достъпен за колкото се може повече хора електромобил.
Отбелязва със съжаление, че брандът се е отказал от тези планове.
"Всъщност съм разочарован да видя, че Tesla прекратиха програмата си [за разработка] на евтина кола, защото от това се нуждае светът - не от пикап, който изглежда като контейнер за боклук", казва инженерът, визирайки отрочето на Мъск - Tesla Cybertruck.
Малко по-късно в интервюто той повтаря сравнението. На въпрос за дизайна на другите електромобили на бранда, казва, че след Tesla Roadster, по която лично е работил, всички коли имат сходна аеродинамична визия, което разбира.
Според него обаче Tesla-ите нямат "вдъхновяващ дизайн".
Казва, че като цяло харесва подобренията, направени при "освежаването" на Model S и Model X тази година, но според него те не "убеждават хората, че става дума за нова кола", и ги сравнява по-скоро с пребоядисване.
Ебърхард е скептичен и по друга фикс идея на Мъск - самоуправляващите се коли.
"Мисля, че хората подценяват провалите на тези автономни системи. Трудно е за вярване, че можеш да пуснеш прототип на нещо на улицата и в някои случаи да убиеш хора, защото не работи добре, и това да е "ОК", казва първият изпълнителен директор на Tesla.
Ебърхард казва, че няма "никакви отношения" с Мъск. Допълва, че не може да критикува твърде много (може би и заради споразумение, което има с Tesla), но има и няколко похвали.
"Той превърна Tesla в една от най-големите компании в света, за добро или лошо. Радвам се да видя, че бебето ми оцелява", казва инженерът. Трябва да се отбележи, че самият той все още е акционер в бранда, така че финансовите успехи са добре дошли за него.
Определя като "добра компания" и SpaceX, която разработва космически ракети, но според него Мъск "не е свършил адекватна работа" в това да признае заслугите на хората, направили успехите на компанията възможни. За пример дава нейният президент - Глен Шотуел.
А има ли съвет за други предприемачи с големи идеи? Въздържа се от такъв.
Признава, че когато са търсили инвеститори и са намерили Мъск, е отстъпил "твърде много" от компанията, а има предприемачи, които успяват да съберат пари за идеите си, без да губят контрола.