Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Porsche 911 на Съветския блок" - когато Skoda се опита да копира Запада

Skoda S110R и се хвали с 62 конски сили Снимка: Wikimedia Commons
Skoda S110R и се хвали с 62 конски сили

В началото на 70-те години Skoda решава, че трябва да се сдобие със спортен автомобил.

И решава да вземе пример от най-добрите в тази област - Porsche. Резултатът е известен като "Porsche 911 на Изтока" или "Пoршето на Съветския блок", защото колата е със спортен за времето си вид, макар и не толкова изпипан, колкото този на западняците.

Освен това е купе с две врати, задно окачване и задно задвижване - един от малкото съветски автомобили с подобни показатели за онова време.

Официално колата се нарича Skoda S110R и се хвали с 62 конски сили.

Произвежда се в Чехословакия и е на базата на седана Skoda 100.

Снимка: Wikimedia Commons

За да изглежда по-аеродинамичен автомобилът, покривът отзад е скосен и задните врати са премахнати. Предната част се сдобива с лек фейслифт, който да я приближи максимално до вида на Porsche 911.

В първоначалните версии предните фарове са само два, подобно на Skoda 100, но впоследствие компанията прибавя и два по-малки фара.

Освен това базата е леко скъсена, въпреки че двигателят се намира в задната част.

Двигателят е 1,1-литров с четири цилиндъра. Единственият вариант на скоростната кутия, който предлагат от Skoda, е четиристепенна ръчна трансмисия. С тези показатели Skoda S110R може да достигне до 145 км/ час, а ускорението от 0 до 100 км/ час е за 18,5 секунди.

Снимка: Wikimedia Commons

За времето си автомобилът звучи забележително, особено след като се конкурира с произведенията на "Лада", "Москвич" и Trabant.

Въпреки спортния си вид, в Skoda S110R се побират четирима човека, а в предния багажник спокойно се събира среден по големина куфар. Зад задната седалка също е намерено място за компактен багажник, в който да се пъхне малък куфар или сак.

В завода в Квасини, бивша Чехословакия, се полагат неимоверни усилия колата да има вид на истински конкурент на западните си спортни събратя.

Оттам нататък започват проблемите. Въпреки че са произведени над 59 600 бройки от Skoda S110R, моделът се намира трудно и с връзки. Резервните части са почти неоткриваеми и по тази причина някои образци директно са зарязани от собствениците си да ръждясват по паркингите.

И като говорим за ръжда - да, автомобилът ръждясва лесно.

"Skoda S110R е забавна за шофиране - като много тежко Porsche e", пише в блога си автомобилният критик Дейвид Пикет.

Той я описва като трудна за маневриране при по острите завои и малко тромава като цяло.

Заради всичко това в края на 70-те години на миналия век из Източния блок е пълно с екземпляри на Skoda S110R, които вече са в незавидно състояние. Много собственици разпродават автомобилите си на безценица за части.

Затова през 1980 г. производството на "Porsche 911 на Изтока" е прекратено.

А на негово място веднага се настанява друг добре познат зад Желязната завеса автомобил - Skoda Garde.

 

Най-четените