Ще се върне ли Формула 1 в Бахрейн?

Отмяната на първото състезание от календара на Формула 1 - Гран при на Бахрейн се оказа очаквана новина с оглед на проблемите, които тресат в последно време арабския свят и неспокойната обстановка в столицата на страната Манама, както и в цялата държава.

В същото време, бъдещето на още едно състезание от световния шампионат, което вече е сред утвърдените стартове във Формула 1 - Гран при на Австралия, също беше поставено под въпрос - този път от местните, които от години недоволстват от огромните разходи и загуби, които генерира надпреварата в Мелбърн.

И ако се опитаме да изпреварим леко развитието на избора на състезания за Формула 1, то Гран при на Бахрейн не би трябвало да се завръща в календара. Причините са няколко - първото състезание на "Сахир" беше през 2004 и досега домакините - феновете и спонсорите не успяха да демонстрират кой знае какъв ентусиазъм към Формула 1, а посетителите по трибуните на пистата наистина си останаха скромна бройка. А и помните скорошните оплаквания от тим босове и пилоти за "скучните писти в арабските пустини".

Наскоро един от специализираните сайтове за Формула 1 написа следното за състезанието в Бахрейн: "Стартът от световния шампионат привлича огромен интерес към Бахрейн благодарение на популярността на Ф1 в световен мащаб, но провеждането на това състезание струва милиони долари в страна, където пропастта между бедните и богатите е много голяма".

И сега гледната точка на един от протестиращите по улиците на Манама - Хасан Дани, на 23 години.

"Състезанието от Формула 1 е една от детските мечти на принц Ал-Халифа", обясни Дани. "Той е готов на преговори с протестиращите, за да успее да проведе състезанието, а това означава, че този старт му е по-скъп, отколкото нуждите на хората. Има сериозна връзка между протестите и Формула 1."

Това е истината за състезанието в Бахрейн - нещо, което няма да чуете от Бърни Екълстоун, който досега беше доволен от начина, по който се развиваха нещата - организаторите му плащаха сериозна такса за това надбягване, без значение дали по трибуните има зрители или не, а бюджетът на Гран при на Бахрейн се гарантираше от държавната хазна.

Най-общо, стартът от Формула 1 в Бахрейн си остава прищявка на принца и едва ли някога ще получи подкрепата на поданиците му. За 2012 календарът във Формула 1 трябва да се лиши от някои състезания - ето ви един кандидат, който лесно ще отпадне.

Сега да се прехвърлим за малко в Мелбърн, където, както помните, кметът на Мелбърн Робърт Дойл оспори нуждата от провеждането на Гран при на Австралия. Това накара Бърни Екълстоун внимателно да отвърне, че ако Австралия няма нужда от Ф1, то той е готов за преговори за прекратяване на договора на "Албърт парк". Но не му се иска защото Австралия е важна част от това Формула 1 да е световен шампионат и ФИА държи на това.

Австралийците не са доволни, най-малкото защото на година състезанието им носи около 50 милиона долара загуби на година, а през 1996, когато стартът беше преместен в Мелбърн, годишните загуби бяха около 1,7 милиона долара и това се смяташе за "приемливо".

Бъдещето на Гран при на Австралия все още е неясно, но има няколко мнения по въпроса - както обикновено се случва в демократичните общества и накрая ще се стигне до най-доброто решение в полза на обществото. Нещо, което едва ли ще се случи в Бахрейн.

А и принц Ал-Халифа тепърва ще разбере, че "разбирането и подкрепата", която е получил от Бърни Екълстоун винаги имат цена, а тя се покачва с оглед на по-трудните условия, в които се работи.

Новините

Най-четените