Webcafe.bg и Shell стартират съвместната поредицата „Бензин в кръвта".
В нея ще ви представим интересни българи, чиято работа или хоби е свързана с пътя по един или друг начин. Разбира се, тук място ще намерят и интересни пътеписи описващи пленителни места от страната, които можем да посетим само с едно или две зареждания на колата
Владимир Ваклинов е роден в София, но твърди, че е самоковец. Баща му го води на първото му състезание - планинско "Самоков", когато е само на 5 години.
Оттогава е запален по автомобилните спортове. От 2002 до 2008 г. е сред организаторите на планинско "Самоков", но след това екипът организатори се отказва заради неразбирателство с Българската федерация по автомобилен спорт (БФАС).
След последното издание на планинско "Самоков" през 2008 година Владимир се насочва към дрифта. С други ентусиасти започват да се събират на дрифт вечери и да обменят малкото опит, който имат.
През 2009 г., заедно с Димитър Рангочев, създават Националния дрифт шампионат, който съществува до миналата година, но този сезон няма да се проведе.
"Тази година ще има само няколко състезания - във Враца, две в Стара Загора, във Варна и в Сапарева баня, което ще бъде организирано от мен - обяснява Ваклинов. - Тези стартове обаче няма да са обединени в шампионат. Причината е липса на средства.
"Въпреки че много хора в България си мислят, че в автомобилните спортове има много пари, не е така. Липсва културата. В България няма професионални пилоти. Професионално - думата идва от „професия". Това означава да си учил за такъв и да го практикуваш.
"Повечето хора в България, които се занимават с моторни спортове, работят нещо друго, не се издържат от това. За да изброя професионалистите в България, може би пръстите на едната ми ръка са много".
И въпреки проблемите с липса на средства и бази, Владимир е сигурен, че у нас е пълно със самородни таланти. Късметът е да попаднат на правилния човек, за да се развиват.
Докато любителите на дрифта се оплакват, че няма места, на които да практикуват любимия си спорт, войната на пътищата продължава, а според Владимир липсата на инфраструктура е една от основните причини за „показването на умения по улиците".
"Няма места, където да се практикува този спорт и това е проблемът. Затова хората са по улиците. Как да се спре войната по улиците? Ами, забранете гонките, но трябва да се построят и писти - пали се Владимир. - Това ще намали многократно броя на тези, които се надбягват по улиците. Ще дам пример за Серес, където е най-модерната писта на Балканския полуостров, отговаряща на стандартите за Формула 3.
"Кметът на Серес е поръчал проучване, което показва, че в първата година от съществуването на пистата пътните инциденти от този вид са намалели с 50%. През втората - с 80%. Разбира се, винаги ще си останат онези с "на тати колата", които няма как да бъдат озаптени, дори да му вземеш една, две, пет коли. У нас също са се правили много опити за нещо подобно, но има много административни препяствия да има повече трасета".
В същото време феновете на дрифта растат не с всяка следваща година, с всяко следващо състезание.
Миналата година над 5000 зрители наблюдават състезанието във Варна. Уличните шофьори (т.е. непрофесионалистите, както ги нарича Владо) започват да свикват, че вече не са на улицата и трябва да се съобразяват с правилата на организаторите.
Но има и такива, които все още не могат да свикнат, че дрифтът е субективен спорт.
"Дрифтът е като художествена гимнастика с автомобили. Оценяването е много специфично - категоричен е Владимир. - А на съдиите не им е лесно, тъй като най-високата скорост развита у нас в подобно състезание е във Видин - 171 км/ч. И то с вратите напред".
А докато дойде следващата година и новия сезон, Ваклинов ще продължава да работи по колата си - Toyota Corolla AE86 - автомобил, който е икона в дрифт обществото.
Владимир се труди по колата от 2009-а и казва, че вече почти напълно завършена, като се се надява, че отново състезанията ще се обединят в национален шампионат, където да кара и той.