Дилемата Second hand

Да речем, че сте събрали прилична сума пари, поне за българските стандарти, няма да уточняваме точно колко, и искате да си купите нов автомобил.

Нов като напълно нов или само нов за вас?

На пръв поглед безобиден въпрос, който обаче отваря вратата към цял нов свят, който може да бъде изпълнен с приятни преживявания или ужаси, дошли сякаш от финансовия ад.

Откакто съществува нормален пазар на нови автомобили у нас, играчите на него не успяват да решат една особена дилема, която редовно тормози съня на българина, успял да отдели настрани някой лев.

Дали да си купи „обикновена" нова кола или да инвестира сумата в по-засукан, лъскав и мощен продукт, обикновено, дело на германското или италианското автомобилостроене, чрез който да погали самочувствието си и да се опита да си подобри имиджа.

И в последните години, отговорът на дилемата е все повече в полза на автомобила на старо - този пазар е в пъти по-голям от пазара на нови автомобили. Причините за това са много, но не те са темата на този материал.

Дълги години пазарът на употребявани автомобили у нас беше близо до положението, в което държавата „дереше" търговци и клиенти с измислени такси - като акциза за мощност над 163 конски сили и в същото време не полагаше никакви усилия за нормализирането на този бизнес.

Което доведе до това, което обикновено се случва в бизнес, където правилата са само за украса и контролът липсва. Странни икономически субекти, предлагани на стока, при която изричното указване „с гарантиран произход" е екстра, липса на гаранции, липса на история на продаваните автомобили и т.н. Това не означава, че няма търговци, които се опитват да работят на светло и да спазват правилата и можем само да се надяваме, че броят им ще се увеличава.

Темата с автомобилите втора ръка нашумя напоследък, след като в новините се появи някакъв министър, който обясни, че 82 автокъщи ще продават такива коли с гаранция.  Да, те щели да бъдат по-скъпи, но клиентите ще са по-добре защитени.

Дяволът е в детайлите

Дотук всичко е вярно, но дяволът е в детайлите, нали знаете. Още на другия ден, от другата страна - други автокъщи ревнаха, че не може да дават гаранции защото това било смешно!?! Незнайно защо, а репортерите така и не попитаха въпросния министър какво ще покрива гаранцията, което е важно за всеки един купувач.

Автомобилите втора ръка в нормалните държави се продават с гаранция, като изключение е случаят, когато си купувате колата от физическо лице - нейният досегашен собственик.

Ако купувате от автокъща или дилър на нови/употребявани автомобили, то гаранцията е задължителен елемент и изрично се посочва какво покрива тя. В Германия гаранция не дават автокъщите, които се държат от хора с руски и сръбски имена и клиентите им са такива...

Със сигурност, гаранциите ще си пробият път - първо при по-скъпите автомобили и едва ли ще стигнат до най-евтините. Но пазарът има още много да работи, за да стигне до нормалното си положение. Защото у нас все още залежават коли, за които са плащани налози и такси отпреди приемането ни в ЕС. Тези коли, на какви цени ли се продават?

И подобно на пазара на имоти, тук също стагнацията е сериозна, макар и да не е точно като през миналата година, когато сделките никакви ги нямаше. Сега дори се появяват някои по-смели представители на бизнеса, които заявяват, че обмисляли да вдигат цените защото интересът към употребяваните коли се покачвал.

Бизнесът пак може да потъне в зимен сън

Още двама-трима такива умници и бизнесът пак може да потъне в зимен сън. Защото цените на употребяваните автомобили няма как пак да тръгнат нагоре. Или ако това стане, то парите от това увеличение няма да е за българските търговци. Най-простото обяснение на това се крие във факта, че българският пазар на употребявани автомобили има много мощен регулатор - големите пазари на коли втора ръка в Германия, Италия, Холандия, Австрия, Франция, та дори и Испания, въпреки че е далеч. И в интернет се вижда огромната част от офертите на тези пазари - цени, състояние на автомобилите, пробег, забележки и т.н.

Няма как да надуваш тези цени, защото, както знаем, по-добре ориентираните купувачи винаги сравняват цените у нас и в чужбина. А и има такива, които като усетят, че у нас се опитват да им продават нещо, което не струва толкова много, те просто си го поръчват от чужбина - пак ще платят повече, но не на тукашните тарикати.

Всеки иска да кара хубав автомобил, не всеки може да си позволи обаче той да е нов. Но търговията с употребявани автомобили тепърва ще става интересно място за купувачите и не толкова за търговците. Защото правата на купувачите ще растат, този пазар ще е изцяло техен, а продавачите ще трябва да поемат непривични за тях задължения (засега и то не за всички) - гаранция, история на автомобила, сервизна книжка, гъвкава ценова политика и т.н. Няма да е лесно, със сигурност.

#1 Гризли 07.12.2010 в 20:22:48

Това с гаранциите е много хубаво нещо, но за България ми се вижда доста мътна идея... Как точно ще е формулирана гаранцията, за да я признае после продавача? Ако е в Германия например е ясно - колите си имат документи и сервизна книжка, там всичко е ясно... Ами тук? Ако си купя кола и двигателя ми блокира на средата на пътя до вкъщи какво правим? Собственика на автокъщата ще ми смени колата ли? Или ще я ремонтира за негова сметка? Почти не съм виждал обява за продажба на кола, на която да е посочено, че колата е обслужена... А и дори да е няма никаква гаранция, че наистина е така - много е възможно да е просто трик за по-бърза продажба... Как тогава собственика на автосалона ще ми даде гаранция, като самия той най-вероятно няма да знае какво е истинското състояние на колата? Или самия той ще трябва да има грижата за обслужването на всяка една кола, която е предвидена за продажба? Ще съм благодарен, ако някой има повече информация относно гаранцията на автомобилите в чужбина - как се оформя, какво покрива, как се гарантира, че колата е изправна и т.н. ...

#2 emo13 08.12.2010 в 13:43:09

Гризли, колите си ги "обслужват" всички - нали целта е да се карат, а не да седят на паркинга. Това, че няма сервизна книжка е, че в такъв серивз ще ми "обслужат" накладките за 50 лева, а аз си ги "обслужвам" без пари. Естествено не си водя нито статистика, нито сервизна книжка - все пак съм българин )) Но колата си я "обслужвам" най-редовно.

#3 Gastaroll 04.10.2011 в 13:47:55

Здравей Гризли, Реших да споделя с теб а и с останалите от форума какво е положението с автомобилите втора ръка във Великобритания, където се намирам аз. В България както всички знаем законите не се спазват дори и да ги има. Във Великобритания се спазват само ако си гониш правата иначе си е като у нас, но ето как стоят нещата. Ако си купиш кола от собственик автомобилът си е без гаранция и след като платиш си оправяш проблемите както намериш за добре. Преди покупката обаче се гледат много неща като едно от тях е сервизната книжка, колко собственика е имала колата преди сегашния продавач. Проверява се дали колата е удряна (има си специален сайт за тази цел), дали е обременена с кредит и така нататък. Автомобил, който няма прилежно описана сервизна книжка се продава много трудно и обикновенно цената е много !!! по-ниска !!!, когато няма сервизна история, а не както се опитват в БГ да ти продадат колата с гаранция за по-скъпо. Ако си купиш кола от дилър автомобилът е със задължителна 3 месеча гаранция, която включва задължително двигател и скоростна кутия. Това е закон, който всички дилъри са длъжни да спазват, нарича се закон за потребителя http://whatconsumer.co.uk/buying-a-car/ Прави ми пречатление, че у нас винаги се опитват да правят нещата на обратно. Вместо цените на автомобили без сервизна книжка да се продават "за без пари" те се опитват да ти продадат "гаранция" като някаква допълнителна услуга. Резултатите от такава политика си личат по продажбите. Заключение : Не си купивайте автомобили без сервизна книжка и поне 3 месечна гаранция от дилър в България. Надявам се, че съм бил полезен

Новините

Най-четените