Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Разработиха правилата за каране на електрически тротинетки

Те са публикувани за обществено обсъждане Снимка: iStock
Те са публикувани за обществено обсъждане

Вече са достъпни за обществено обсъждане предложенията за промени в Закона за движение по пътищата, които да регламентират използването на електрически тротинетки.

Водачите на електрически тротинетки (наречени в закона индивидуално електрическо превозно средство) ще трябва да са минимум на 14 години, за да имат право да карат по велосипедни алеи.

С навършване на 16 години ползващите модерните двуколесни ще може да ги управляват по велосипедна инфраструктура, улици и пътища с максимално разрешена скорост до 50 км в час, е записано в заключителните разпоредби на Закона за движение по пътищата.

Предложенията предвиждат още тротинетките да се управляват задължително с каска и да развиват скорост не по-висока от 25 км в час. Електрическите превозни средства няма да могат да се карат по бус лентите.

Тротинетките задължително ще трябва да са оборудвани с механичен или електронен звънец и да нямат друг звуков сигнал. Също така на скутерите ще трябва да са монтирани устройства за излъчване на бяла или жълта добре различима светлина отпред и устройство за излъчване на червена светлина отзад.

Водачите на тротинетките задължително да ползват в тъмните часове на денонощието или при намалена видимост светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, позволяващи да бъдат лесно забелязвани на пътя.

Придвижването със скутерите е разрешено по велоалеи, а при липса на такава - възможно най-близо до дясната граница на платното за движение, става ясно още от предложените промени.

В тъмните часове на денонощието и при намалена видимост електрическо превозно средство ще трябва да се управлява с включени светлини.

Всяка община може с наредба на общинския съвет да определи по-ниски максимално допустими скорости за движение на територията на съответната община. С наредба ще може и да се определят ред и условия за използване на индивидуални електрически превозни средства под формата на споделено ползване, включително максимално допустим брой превозни средства и задължителни зони за тяхното паркиране, както и други ограничения.

Проектът за нов член в закона, в който са основните регламенти за електрическите тротинетки:

 

Създава се чл. 80а:

„Чл. 80а. (1) Водачът на индивидуално електрическо превозно средство при движение е длъжен:

1. да ползва в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост светлоотразителни елементи върху видимата част на облеклото, позволяващи да бъде лесно забелязан;

2. да се движи по изградената велосипедна инфраструктура, а при липса на такава – възможно най-близо до дясната граница на платното за движение;

3. в тъмните часове на денонощието и/или при намалена видимост да управлява индивидуалното електрическо превозно средство с включени светлини;

4. да се движи с изправна спирачна система на управляваното индивидуално електрическо превозно средство;

5. да ползва каска.

(2) На водача на индивидуалното електрическо превозно средство е забранено:

1. да се движи по улици I клас и пътища, на които максимално разрешената скорост е над 50 km/h;

2. да се движи по улици II клас без изградена велосипедна инфраструктура;

3. да се движи в зони, обозначени с пътен знак В9 - Забранено е влизането на велосипеди;

4. да се движи по улици, обозначени с пътен знак Г13 - „Пътна лента или платно за движение само на превозни средства от редовните линии“;

5. да развива скорост, по-висока от 25 km/h;

6. да превозва други лица;

7. да се движи успоредно до друго индивидуално електрическо превозно средство или двуколесно пътно превозно средство;

8. да управлява превозното средство, без да държи кормилото с ръка;

9. да се движи в непосредствена близост до друго пътно превозно средство или да се държи за него;

10. да превозва, тегли или тласка предмети, които пречат на управлението на превозното средство или създават опасност за другите участници в движението;

11. да управлява превозното средство по площите, предназначени само за пешеходци;

12. да използва мобилен телефон при управлението на индивидуално електрическо превозно средство.

(3) Минималната възраст на водача за управление на индивидуално електрическо превозно средство е:

1. шестнадесет години - по велосипедна инфраструктура, улици от II до VI клас и пътища с максимално разрешена скорост до 50 km/h;

2. четиринадесет години - само по велосипедни алеи.

 

Най-четените