Ако имаш 100 лева и ги вложиш в банка с лихва от 5 процента...

Едва 9 на 100 от младежите познават добре финансовите термини, а масово заложната къща е най-известната финансова институция сред учениците в гимназията. Това показа проучване, проведено миналата година. В опит да се преборят с този проблем от Visa започват кампания за повишаване на финансовата грамотност в училище.

Целта е младежите да се научат по-добре да управляват финансите си.

Така въпроси от типа на това "Ако вложа стоте си лева в банка при лихва от 5 процента, колко лева ще имам след година?" биха получили лесен отговор.

Образователната програма „Нашите пари" започва в 10 училища в различни градове в страната, като в тях ще се провеждат часове по финансова грамотност именно сред учениците от 9 до 11 клас.

Часовете ще се водят по специално създадени за целта учебник и учебна тетрадка.

Материалът е разделен в 17 урока и покрива ключови финансови теми като икономика, финансови термини, лични финанси, изготвяне на бюджет, депозити, кредити, инвестиции и др.

Към момента уроците ще бъдат преподавани в часа на класа или като допълнителни часове, а темите се определят от съответното училище. Един от въпросите, които на този етап предизвикват засилен интерес, е този за заложните къщи и бързите кредити.

Освен уроците на живо, ще бъдат предоставени и онлайн уроци, с които по-лесно да се обяснява материята. Те са подготвени от Дарин Маджаров и сайта ucha.se, в който учебното съдържание се предава по забавен начин чрез кратки видеа. По време на пресконференция за представяне на проекта Дарин Маджаров посочи, че уроците са разказани на езика на учениците през историите, които им се случват всекидневно.

Зад успеха на проекта обединяват усилията си Visa и български банки.

Проучването, поръчано от Visa през 2016 година, показа, че учениците имат недостатъчни познания по различни практически въпроси във финансовата сфера. По-голямата част от тях обаче (84%) са позитивно настроени към идеята за повишаване на финансовата им грамотност.

Учебните материали към образователната програма са отпечатани от издателство "Просвета", а автор е Красимира Толина - училищен преподавател и обучител на учители по икономически предмети. Тя разказва, че в училище често няма възможност да стигне до темата за личните финанси, водейки се от утвърдените учебни програми. Надява се, че с учебника може да бъде максимално полезна на учениците.

Учебната тетрадка е пълна с примери и упражнения, които да помогнат на всеки да обогати знанията си. Оказва се, че в различни общини към програмата „Нашите пари"има интерес и от хора в по-зряла възраст.

#82 Dox 27.01.2017 в 22:21:05

Браво Иване! /коментар 73/ "И накрая ще стигнем до това, до което винаги се стига накрая: за какво ти е повече от необходимото да живееш добре?" Ето тук е корена на днешните проблеми. Точно в това невинно въпросче може да се намерят решенията на близо 90% от проблемите в днешната икономика, политика и пр. Като четеш такива неща и си казваш: "Ей, ама все още сме живи бе! Все още дишаме това, българите!"

#84 7 27.01.2017 в 23:10:38

Ахахаха, много добре-да предефинираме понятията "финансова /не/грамотност" и "финансови инструменти", тогава-- както е казал древният финасов магнат Матей: 19Не си събирайте съкровища на земята, където молец и ръжда ги разяждат и където крадци подкопават и крадат; 20а си събирайте съкровища на небето, където нито молец, нито ръжда ги разяждат и където крадци нито подкопават, нито крадат; 21защото, където е съкровището ти, там ще бъде и сърцето ти. Нямам какво да добавя.

#86 deowin 27.01.2017 в 23:48:43

>както е казал древният финасов магнат Матей Щом имаш афинитет към позоваване на авторитети (иначе банална логическа грешка), били те и имагинерни и описани в някаква доста спорна древна книжка, то ще ти припомня, че други едни авторитети в тая книжка призовават да пречукваш изневеряващите жени с камъни, да убиваш непослушните деца и прочие. И това ли са полезни съвети според теб?

#87 SamVaims 28.01.2017 в 09:10:59

@7 "Въпросът е- каква е естествената мярка за добър живот и дали и доколко личната мярка на един индивид се припокрива с естествената. Аз съм за пълно припокриване." Този въпрос ми се струва леко безсмислен. Кое е повече от необходимото и кой го определя ако не ти самия? Повечето хора нямат максималистични наклонности, а се задоволяват със сравнително малко. Точно те образуват средната класа на едно общество защото имат достатъчно средства, за да покрият нуждите си и не се стремят към израстване в йерархията. Не бива да се пречи обаче по никакъв начин на останалите - хората с амбиция, знания, умения и смелост да преследват собственото си щастие. Нито да им се вменява чувство на вина, нито да са обект на завист и омраза.

#90 7 28.01.2017 в 09:57:47

Драгият Иван- Велик понеже мъдър. Поздравления

#91 7 28.01.2017 в 10:19:09

Деоуин "Щом имаш афинитет към позоваване на авторитети (иначе банална логическа грешка)- " интелектуален анархист?-добре, изгорете учебниците по математика, физика и химия- те са пълни с позовавания на авторитети ", били те и имагинерни и описани в някаква доста спорна древна книжка," -и атеист?- е, сега е време да кажете, че религията е опиум за народа- трябваше да се сетя...мой пропуск "то ще ти припомня, че други едни авторитети в тая книжка призовават да пречукваш изневеряващите жени с камъни, да убиваш непослушните деца и прочие." - мда, финансистите и ИТ спецовете обикновено са съкрушително неграмотни по елементарни въпроси като разликата м/у Стар и Нов Завет. "И това ли са полезни съвети според теб? "- Не, разбира се, но да не би токсичните активи, довели до срива през 2007-9 да са доказателство за пълната ненужност на професии като Вашата/ако наистина работите в сферата на финансите?/.- просто някои злоупотребяват, други-не. Първите, за съжаление,са повече от вторите. Откъдето и-естествената предпазливост на хората към предложения от типа -ако имате 100 лв и т.н. А сега, ако имате интелектуална доблест, не подбирайте оттук-оттам някой фрагмент, удобен Вам за словесна атака, а моля, анализирайте цялостно, при евентуален отговор от Ваша страна. / и, забележете отново,не съм съгласен да си говорим на "ти"- не Ви намирам за приятел; но, ако възпитанието Ви е такова, щото да продължите да се обръщате към мен по същия простоват начин- Ваша воля/.

#92 SamVaims 28.01.2017 в 10:23:34

Иване, подбрал си примери от жълти сайтове, които ти пасват на тезата. Ами какво е мнението ти за Минчо Минчев, Николай Гяуров, Райна Кабаиванска, листата с българи милионери е мнооого дълъг. А това, какво разбира всеки един човек под лично щастие, не е дадено на теб да определиш. Нито е дадено на някой друг без значение дали става дума за беден или богат, всеки сам си избира пътя в живота.

#93 7 28.01.2017 в 10:25:32

СамВаймс Напълно подкрепям това мнение, с едно уточнение в частта: Кое е повече от необходимото ...? Отговор: Това, което води до деградация. Това, което ни кара да навлизаме в "полето" на другите без тяхно позволение. Това, което внася хаос, дисхармония както в нашата вътрешна с-ма, така и във външните с-ми, от които неизбежно представляваме съставна част.

#96 SamVaims 28.01.2017 в 10:57:12

@7, "Това, което води до деградация." Деградацията е следствие на човешката свобода. Всеки избира сам какво да прави със себе си и кой път да хване. А ние, бидейки част от обществото, непременно ще се намери нещо или някой, който ще наруши вътрешния ни мир и хармония. Това може да се избегне чрез отшелничество, аскетизъм, злоупотреба с марихуана и краен нихилизъм. Литературата на Пратчет също помага

#97 7 28.01.2017 в 11:05:52

@Сам Почти фули ъгрии. С леки корекции- напр.в частта: "Деградацията е следствие на човешката свобода.", а именно- "Деградацията е следствие на злоупотребата с човешката свобода.

#98 7 28.01.2017 в 11:44:54

ПП Избягва този , който не може да устои. Слабият бяга, силният устоява.- На опитите някой или нещо да наруши вътрешната му хармония. Силните от този вид ми харесват като образци за подражание.

#99 скучко 28.01.2017 в 13:21:49

Умрял старият богат Евреин. Събрала се родата да го погребват и реват та се късат. Минал просяк , чул рева -мисли си- бреййй тия хора сигурно много почитат починалия та така яко реват. Влиза ,поднася съболезнования и казва на глас мислите си. Пък опечалените викат, ма ние ревем щото в завещанието пише ,че иска всичките си милиони дето са в банката да ги положим в ковчега и отнесе в гроба си! Пък просяка казва: А , това ли било!? Ми напишето му чек!

#100 скучко 28.01.2017 в 13:35:49

Хай , Винорче! Мини некой път към автомивката дето бачкам нощна смяна. Ще ти лъсна калниците и хич за финанси нема да си говорим.

#101 Шрайка 28.01.2017 в 13:41:29

7-ца, не му обръщай внимание на прасето. То, освен да обижда, много обича да говори за логически грешки и съвсем очаквано ги замазва, т.е. умишлено или поради неразбиране ги посочва грешно. Както е в случая. Правилното име на посочената логическа грешка е "Позоваване на грешен авторитет". Такова имаме например, когато се позовем на Мадона, за да принизим Тръмп. Тя е авторитет в шоуто и би могла да му посочва грешки в организацията и провеждането на митингите, но е гола вода в политиката, хеле пък в морала, за да му опонира там.

#104 deowin 30.01.2017 в 18:04:33

>добре, изгорете учебниците по математика, физика и химия- те са пълни с позовавания на авторитети Неаргумент. Има качествена разлика между "Ръдърфорд пръв е формулирал" и твоя начин на цитиране на морални напътствия от библията, сякаш описаният библейски герой е авторитет по морал и етика и, следователно трябва да се слуша. >и атеист Доста ограничени виждания за света трябва да имаш, ако "не-християнин" за теб непременно означава атеист. Конкретно, съществуват поне две други категории не-теистични позиции. Може би не е зле първо да се информираш, защото иначе отстрани изглежда сякаш живееш в черно-белия свят на християни/атеисти, наши/чужди и прочие, характерен за хора, завинаги заседнали на интелектуалното ниво на тийнейджър (ако и толкова). >разликата м/у Стар и Нов Завет .. ми е пределно ясна. Докато старият завет е наистина брутален, в новия завет също има доволно много призиви към насилие. Също, не става кристално ясно защо някои християни отричате стария завет, а почитате новия. В смисъл, и двете уж са слово божие, изборът дали да ги включите в канона на която там християнска деноминация сте предпочели да принадлежите ми се струва произволен, а не систематичен. >не подбирайте оттук-оттам някой фрагмент, удобен Вам за словесна атак В смисъл, не както направи ти току-що? Ако го намираш за неправилно, може би не би било зле да си намериш по-добро занимание събота сутрин от това да правиш точно това, което ми препоръчваш да не правя аз.

Новините

Най-четените