Ако играем на асоциации и думата е "банка", за какво ще се сетите първо? Пари, нали?
Вероятно ще се учудите, че ако продължим играта с "ПроКредит Банк", за някой, който познава тази банка, първата асоциация ще е "хора".
Това е едно от нещата, в които ПроКредит Банк инвестира най-много - собствените си служители. За банката е от водещо значение хората, които работят там, наред със специфичните професионални умения, да имат и критично мислене, да могат да виждат и разсъждават извън рамките и да са в състояние да възприемат и да се адаптират спрямо различни ситуации.
И съответно се полагат целенасочени усилия в точно такова развитие на всеки един от служителите - отново извън общоприетите рамки.
ПроКредит Банк има честа практика да наема хора без опит в банковата сфера и прилага програма за обучение, която не само ги подготвя за конкретната им позиция, но има и силен акцент върху чисто личностното надграждане. Защото, ако правиш умен и устойчив бизнес, за да е той наистина такъв, са нужни и хора, които могат да мислят и умеят да се поставят в същия контекст.
Част от тази концепция е т.нар. Onboarding програма на ПроКредит Банк. Тя се провежда за всички служители на банковата група, във всички държави, в които тя оперира - България, Гърция, Сърбия, Северна Македония, Румъния, Косово, Молдова, Босна и Херцеговина, Грузия и Албания.
Програмата е 6-месечна и голяма част от участниците в нея са стажанти, които преминават на позиция Експерт, обяснява Кристиана Банкова, експерт Маркетинг в ПроКредит Банк в България.
"Тя е подходяща за всеки, който има интерес и желание да работи в банковата сфера. Достатъчно разнообразна, подробна и продължителна е, за да може да подготви служителите, а и те самите да преценят дали тази работа им допада", обяснява Кристиана. Самата тя работи в банката от около година и половина, като преди година е минала обучението.
Програмата е на няколко етапа. Една част е на място в банката, където служителите се запознават от първа ръка с процесите и имат ментор - колега с повече опит, който ги води и им помага с всичко нужно.
Друга част от програмата е онлайн. Там в група се събират колеги от всички държави и придобиват специфични умения в областта на банкирането и финансовия анализ.
Най-интересната - и различна част, е етапът, когато всички отиват в обучителния център на банката в Сърбия. Този етап продължава 6 седмици и на място се събират колеги от всички държави, където ПроКредит Банк оперира. Сформира се голяма интернационална група, която живее в кампуса на банката и се обучава заедно.
"Далеч не всичко е лесно и не е развлечение, но е интересно и полезно. Това е нещо, което ти поднася предизвикателства и може да ти се случи много рядко, почти неповторимо преживяване е.", разказва Кристиана.
Едно от най-интригуващите неща в обучението са самите курсове, които в голяма степен не са свързани с чисто банковата тематика.
"Дискутирайки по-обширни теми, откриваме къде се поставя банката в тези въпроси и области", обяснява Кристиана. Или с други думи - как например моралът и справедливостта следва - или не следва - да влияят на решенията, които служителите вземат в работата си.
Голяма част от дните преминават в дискусии в почти философски сфери като етика, критично мислене, както и по теми за околната среда, личностната и социалната отговорност. Казусите може да са свързани повече с банковия сектор, но може да са и без никаква пряка връзка с него.
Общата платформа на Webcafe.bg и Money.bg за кариерни съвети, която свързва талантите с бизнеса.
"За ПроКредит Банк етиката е водеща, банката винаги се старае към прозрачност и това определя и връзките с клиентите. А с подобни дискусии виждаме как финансовата институция и нейната работа се преплитат с моралния аспект", обяснява Кристиана.
Обсъждан е например следният морално-етичен казус: шофираш автомобил, но спирачките ти отказват. Срещу теб има група от 5 души, колата лети към тях, но можеш в последния момент да извъртиш волана, така че да удариш само един човек. Какво ще направиш?
Целта на подобно обсъждане не е да даде правилно решение в такива казуси, защото такова няма, а да се подпомогне умението за самото водене на дискусия.
"Групите са големи, от по 40 души, и всеки има мнение. Важно е да можеш да изслушаш събеседника си, дори да има различни доводи, да ги приемеш и да продължиш дискусията, вместо да настояваш на собствената си теза", обяснява Кристиана.
На пръв поглед за банката няма особен практически ефект от подобни упражнения. Това обаче е привидно - развитието на мисленето от етична гледна точка, способността да водиш диалог и да приемаш чуждо мнение помагат за адекватни реакции - при срещи с клиенти например.
Освен това при такива дискусии можеш да си извлечеш изводи как протича процесът на вземане на решение при даден човек, дали може да бъде повлиян от чуждо мнение и дали би се огънал, ако групата е на различно мнение, обяснява маркетинг експертът.
Другата особено интересна част от тренинг програмата е самото съжителство и запознанство с хора от различни държави, чиито култури - поне за Кристиана - не са били толкова познати.
За нея е било особено любопитно да направи сравнение с колегите от района на Балканите и Югоизточна Европа и да установи, че всички имаме сходни проблеми.
"Българите често сме песимистични, но е интересно да видиш, че съседните ни държави също се сблъскват с подобни предизвикателства.", разказва тя.
"Това променя и начина, по който оценяваш и възприемаш собствената си държава." - казва маркетинг експертът.
При подобни условия - 6 седмици живот заедно в кампуса, хората успяват да станат приятели, още повече, че голяма част от заниманията и проектите са групови. "Почти неизбежно е да не станеш близък с тези хора", обяснява Кристиана.
Това е и още една от целите на програмата - да се види дали бъдещите служители могат да работят в екип и то с хора, които първоначално не познават.
Затова и съвместните проекти са съществена част от обучението. При тях отново се развиват професионални умения - за презентации например, но и личностни - чрез опознаването и сработването с други хора, с които се работи в екип.
Един от проектите, в които Кристиана участва, е в полето на особено приоритетна за банката област - екологичната тематика и отпечатъкът, който ПроКредит Банк оставя и като институция, и индиректно чрез клиентите си.
За целта участниците трябва да представят как индустрия, която самите те харесват и ползват, влияе на околната среда. Кристиана избира проект за козметичните продукти и грима, и остава доста изненадана.
"Има толкова неща, за които не си даваш сметка, но когато прочетеш дори малко, виждаш колко са навързани и как всяка стъпка има влияние върху околната среда", споделя маркетинг експертът.
Оказва се, че козметичната индустрия е един от основните замърсители с отпадъци от пластмасови опаковки. Има и компании, които все още тестват продукти върху животни. Кристиана презентира това пред останалите, а след това всички дискутират начините, по които може да се редуцира този отпечатък.
"Дори темите да са по-общи, в крайна сметка разбираш връзката им с банковата сфера. Това, че не винаги имаш директно въздействие, не означава, че нямаш никакво", обяснява тя.
Обучението, а и работата в банката, променят отношението и поведението на Кристиана не само като потребител на козметични продукти, а и изобщо към околната среда и отпечатъка, който оставя. Тя променя доста неща и в ежедневието - например да събира отпадъците си разделно и да използва торби и опаковки за многократна употреба.
Остава ѝ и най-приятният спомен от тренинга с колегите от Балканите и Югоизточна Европа - за срещите с нови хора и обогатяването със знания за света около нас.