В калта

Надали някой се е съмнявал, че изгонването на сирийски бежанци от село Розово ще се повтори. Невежеството е сила, все пак. И грозната история се повтори, този път с 15 деца от Сомалия и Афганистан, които институциите имаха неблагоразумието да изпратят в защитено училище в пернишкото село Калище.

Там учат 20 деца от 9 села, така че вместо да се изненадват, да се оплакват от рекет на държавата, който действа напълно според своите правомощия, или да си спомнят школниците - арийчета „навремето", директорът и кметът би трябвало да се радват за всеки нов ученик.

Вместо това - слабоумия.

Първо, децата били заразени с малария, нямали статут и не говорили български език. Няма никакво значение, че идват от транзитните центрове на Държавната агенция за бежанците, където минават през медицински тестове и имат осигурен курс по български език.

Второ, общинските съветници тръгнаха да поставят ултиматуми на МОН и Националния щаб за бежанците, които са взели решението за преместването на 15-те деца, макар в блед опит за замазване на срамното третиране на бежанците.

Трето, децата били сомалийци и афганистанци, а не били сирийци. Сякаш ако бяха, пернишката трагедия щеше да е любовен романс. Сякаш репликата на един баща към неговия син в първи клас - „Кажи, тате, че не ги искаш, защото не ги познаваш", щеше да се изпари от главата му, а друг шестокласник щеше да гали другоземците с перо, вместо да ги заплашва с бой.

Най-тъжното е, че такива капсулирани общности в България нямат друго предназначение, освен да пазят оцеляването си с пълно отрицание на всичко чуждо и непознато. От блатото на невежеството измъкването е най-трудно. А в калта постепенно затъваме всички.

#1 pepe 16.09.2014 в 16:13:44

Глупости на търкалета. Бъпросните деца знаят ли въобще поне малко български, поне някоя дума - някога учили ли са го или преди родителите им да ги доведат в България никога не са го чували, което съвсем не е същото като неграмотността на "селтаците" /израза не е мой, щитирам един форумен "демократ"/? Как се очаква тогава от селски учители да им преподават? И в кой клас да ги сложат, след като никога не са учили по български програми. Как да ги изпитват и как да ги оценяват? Чуждестранните студенти минават курсове и изпити по български, преди да започнат да учат в български учебни заведения - тези деца минали ли са /ако са, тази статия трябва да започне с това, вместо да сипе обвинения/? Държавата, вместо да им даде статут на тези хора и наистина да се погрижи за това, от което имат нужда /включително и от учител/и/ и да - струва пари, и да - от бюджета, но като са тук и са приети.../ се опитва да "си измие ръцете" за сметка на хората от някаква малка община. Подобно нещо не би "минало" никъде в Европа /някой да не каже, че сме задръстени българи - същата и много по-лоша реакция биха имали и във Франция даречем/. Най-важното е обаче, че държавата, ние, не може да им натрапва/ме/ това, ако хората там не го искат. Може да ги смятаме за глупави, може да не харесваме мнението им, но трябва да го приемем - поне ако искаме утре държавата ни да се съобразява с нашето. Не е правилно тези хора да плащат цената на "замазването на срамното третиране" на държавата ни /то да беше само към бежанците /, министерството - което иска просто да се оттърве от тях - да ги забута "в първа глуха" и забрави. ... Големи "демократи" се извъдили, когато някой друг трябва да се оправя с проблемите... Тази статия от някой министерски PR ли е "спусната"?

#2 OrchiiDea 16.09.2014 в 16:50:34

Изключително грозна картина! Да си научиш детето първо да мрази!

#3 miki rurk 16.09.2014 в 17:17:13

АА, аз може да се скарам с жена ми за една, две седмици, ама пак ще се разберем - все пак не веднъж съм й доказал, че не искам друга! Ама някой друг ще се скара толкова с най скъпото си, че може да се оправят, ама ще го помни за цял живот

#5 тристан 16.09.2014 в 17:40:15

защитено училище в пернишкото село Калище Някой спомня ли си какво значи това и с каква цел са създадени? - Равен достъп до образование, разбиран като достъп на всяко дете до съизмеримо по качество образование, а не просто като достъп до училище; - Качество на образованието, предполагащо непрекъснато надграждане на знания и умения с оглед максимално развитие на потенциала на всяко дете и възможност за пълноценна социална реализация. Къде се прилага? Както изкуственото поддържане на относително голям брой училища, част от които отдавна не отразяват нуждите на пазара на труда в съответния регион, така и твърде малкият брой на учениците в паралелка или едновременното обучение на ученици в различни възрастови групи не отговарят на интересите на децата за провеждане на качествен учебно-възпитателен процес и водят до неефективност на разходите и допълнително забавят процеса на инвестиции в повишаване на качеството на образованието. Кой го финансира? Въвеждането на статут на защитени училища предполага финансово компенсиране на училищата, които нямат достатъчен брой ученици, за да се финансират на база единни разходни стандарти. Това следва да бъдат училищата, които не могат да формират поне една пълна паралелка в клас И така, искаме ли във дофинансирано от всички на с училище, като данъколатци, да се разиграват подобни сцени.

#6 Оня Дето Го Трият 16.09.2014 в 18:11:17

пепи Ама много ги разбираш нещата бе, направо за образователен министър си готов. То ако има желание, има и начин. Това дето си забил поглед в детайлите, вместо в цялостната картина, не е най-добрия подход. Ми като не знаят български, да направят 2 паралелки първи клас - една за двете първолачета българчета в училището и една с чужденците, която освен смятане 1+1, да учат и български. Естествено че по по-различна програма. Ако трябва ще им пратят една кака, която знае технич език за тая работа. Ето ти даже новооткрито работно място. Обаче доколкото разбирам тезата на местните аборигени не е по каква точно програма да се учи, а тия черните да не влизат в училището заедно с наште деца, щото са черни и мръсни....и "болни и не трябва да живеят". Само ти ли не схващаш къде точно е проблема?

#7 pepe 16.09.2014 в 18:50:14

Това ли ти е довода - понеже не си министър на образованието, нямаш право да коментираш? Я този довод го разгледай в рамките на по-общата картина. Приложи го например върху себе си. Грозната картина е в това, че отново държавата ни работи по недемократичен начин. А "демократите" се правят, че не забелязват. В името на висшия хуманизъм - може би. Целта оправдава средствата, нали така?

#8 pepe 16.09.2014 в 18:56:50

Знаете ли госпожи и господа "демократи" кое е наистина грозното в страната ни - и в отношението на държавните институции към гражданите, и в отношенията помежду ни - че от моркова и остена почти винаги пробваме първо остена, ако не стане с него, тогава, евентуално, се сещаме за моркова.

#9 Оня Дето Го Трият 16.09.2014 в 20:53:40

Кви институции, кви 5 лева бе, пич? Става въпрос за едни деца, които под някаква форма искат да учат. Под някаква форма, разбираш ли? Не искат помощи за нищо, както циганите, не искат привилиегии, както циганите. Обаче някакви такива бюрократично настроени като теб се хващат за дреболии и правят спънки. А също става въпрос и за как едни вестници за 30 стотинки възпитават цели села да вярват, че щом някой е черен, значи е болен от проказа.....и не заслужава да живее Какво има да коментираме повече?

#10 Дракон с кисело зеле 17.09.2014 в 13:03:16

Pepe, ако беше прочел статията, щеше да знаеш, че децата са минали обучителен курс по български. Пише го в четвъртия абзац, а третият е само едно изречение.

#11 Xaoc 17.09.2014 в 14:25:34

Абе само това Калище ви е в главите - по телевизията, в Интернет, навсякъде се говори само за 3 неща: - риалититата - село Калище - дузпата срещу Лудогорец Е толкова ли няма по-смислени неща, за обсъждане? Все едно е неочаквано жителите на пернишко село да са прости.

#12 strawsPulledAtRandom 18.09.2014 в 12:40:51

Ох, и тук ли се вихрят същите полемики... Дракон, всъщност, в 4-ти абзац пише, че идват от транзитния център, където са изкарали курс по български, а в сайта на ДАБ пише, че такива курсове се карат в интеграционния център. От същия сайт статистика за миналите курс по български открих само за 2012 г., и то не съвсем информативна. http://www.aref.government.bg/docs/LASTotchet7x-NPIBRB-2012.doc Тук можеш да видиш, че в този център средно на месец курс по български са карали средно 15 (петнадесет) души от общо приети 54 за годината, като в това чисо се включват и приетите през последните месеци на 2011. От тях 31 са се явили и са взели изпита. Нямам идея какви са данните за 2014, когато броят нелегални имигранти е коренно разлиен, но но журналистът, преписал горните обши (и неверни!) приказки от някое официално комюнике, съвсем си няма идея. В крайна сметка, можем да обобщим - през 2012 половината имигранти са завършили някакъв (ах, какв хубава думичка) курс по български със средна продължителност под 4 месеца, като някъде мярнах, че е бил следобеден, мисля от около 13:00 до около 17:00. Не знаем колко от стократно повече пристигналите пез 2014 имигранти са минали такъв курс, ако приемем, че Агенцията изобщо е успяла да осигури подобен по продължителност курс. Аз залагам на плачевно нисък процент. А гордото обобщение, че конкретните имигранти били минали курс по български, го четем от неточно преписана статия. Мислиш ли, че е целесъобразно да цитираш абзаци от нея? Не падай до нивото на Оня, който парадира, че може да прочете 40 реда, но няма капацитет да ги анализира. Пак ще питак, тъй като не гледам ТВ: някоя медия показа ли някой от незаконните имигранти пред камера и как говореше той български? Дано да греша в подозренията си.

#13 qhasper 27.09.2014 в 05:17:15

Истината е, че ако бяха бели и от запада, щяха да си строшат краката да им угаждат и да се стараят да им помагат. В тия прояви няма нищо друго освен най-обикновен расизъм.

#14 dedo adji 27.09.2014 в 10:08:07

Каспаре, понеже съживяваш позаглъхналата полемика, не съм чул за наплив на бели деца от запад към български начални училища, че и родителите им да търсят помощ от министерството на затъпяването. И ако все пак се появят такива чиновниците ще ги уредят спешно в столични училища а не в някакво забравено от Бога село. Ончо и компания се затюхкали, че децата искали да учат а селяните не им дават. А някой попита ли какво искат да учат тези деца? Може би корана или как се правят самоделни взривни устройства. Ми тогава да ги пратят в медресето. Всички се оляха да цитират страшните думи на едно мургаво хлапе а никой не показа някой от имигрантите (НЕ СА БЕЖАНЦИ) да чуем нещо на чат-пат разбираем български език. И не знам за кой път повтарям, и не само аз. Опасни са не циганетата в български училища а голям брой циганета в миниатюрно училище.

#15 qhasper 27.09.2014 в 22:36:30

Май забравихте какво е мнението на голяма част от англичаните за българите и румънците. Като българи идат там и почнат да ги гонят и да ги размотават, пищи до небето. Как няма да щат такива бели българи, че ние сме си направо арийци! И децата ни много умни, компютъра сме измислили, в космоса сме летяли, храним света с кисело мляко и рози. Англия трябва да ни приема с отворени обятия. В същото време, когато англичаните искат да ни спрат да не им заразим острова с българска чума, у нашата родина гоним бежанци и вдигаме огради по границите да не заразят нас. Жалка картинка. Не можете да се усетите, хора....

#16 strawsPulledAtRandom 29.09.2014 в 14:43:11

Сетих се за тази тема и: http://www.dnes.bg/obshtestvo/2014/09/29/centrovete-ni-za-bejanci-shte-sa-pylni-do-kraia-na-2014-g.240338 "...Според Ангелов сред обективните фактори за малкия брой търсещи работа у нас бежанци е слабото познаване български език и документни проблеми, а субективният - мотивацията..." На някои хора и по любимото им Бтв да им го пуснат, няма да повярват. Тук е написано в прав текст от официален източник, ние още спорим ли спорим. И даваме за пример българите, които си търсят работа в Англия. Божеее...

Новините

Най-четените