Хорът на клетите майки

Човешката глупост е по-опасна дори от мафията. За разлика от престъпника, който вреди, за да се облагодетелства, глупакът причинява загуби на останалите, като не просто не извлича ползи от това, а дори сам си пречи.

Няколко майки-орлици от Казанлък са напът да докажат теорията на глупостта в опита си да се саморазправят с един от най-достойните учители в България - физикът Теодосий Теодосиев от местната природо-математическа гимназия.

За справка: това е човекът, който от 35 години насам безвъзмездно обучава медалисти по приложна математика и физика в школата си и е позлатил няколко поколения ученици със знания на световно ниво.

Хорът на клетите майки обаче обвинява Теодосиев в нещо като интелектуален садизъм над казанлъшката младеж - защото А) имал прекалено високи изисквания и преподавал материал "на високо ниво", B) пишел двойки на ученици, които "по всички други предмети имат шестици", което в крайна сметка C) "рефлектирало много лошо върху тяхната психика".

В своя опростен вид тази логика звучи така: А) Няма значение дали преподаваните знания са полезни, важното е да са "спуснати"; B) Няма значение дали оценките отразяват знанията, важното е да са отлични, защото са "полагаеми"; C) Няма значение, че собственият "мамин златен" е посредствен ученик, важното е да не изпада в дисонанс с елитния си гимназиален статут.

От всеки според възможностите, на всеки според потребностите.

Само че Теодосий Теодосиев не е Янка Такева. Не е поредният чугунен мозък, заради който образователната система е на ръба на разпада. Не се страхува да каже, че щом има "шестици, шестички и шестиченца", има хиперинфлация на оценките и че така не може да се продължава.

Уж-престижни училища бълват пълнолетни граждани, които не могат да си разчетат трудовите договори или сметките за ток. Не умеят да ценят достойнството, защото етиката им е също толкова евтина, колкото са евтини и дипломите им. Не правят разлика между добро и зло, както не правят разлика между физика и физкултура.

Обезценяването води до пълно изпростяване, избиващо в агресия срещу малкото здрав разум в системата.

Някои казват, че човешката глупост не трябва да остава безнаказана.

Много са прави. Иначе се възпроизвежда с нахалство и инат.

#1 Дракон с кисело зеле 03.07.2015 в 21:20:07

Сега говорих с майка ми, която също дълго време беше учителка по физика и също има доста успешни олимпийци. Името на Теодосий Теодосиев, разбира се, й беше познато. Знаеше за успехите му, знаеше легендите за него... ...и ми каза, че успешните олимпийци не правят никого успешен учител. Обясни ми, че често подобни учители си избират най-кадърните ученици и тотално забравят за останалите. Пускат в първия час изключително трудна задача и който я реши, получава право на преподаване и подготовка, а другите са плява. Именно това направи един от учителите по физика на сестра ми в гимназията, между другото - и тя го мразеше, но пък завърши СМГ с отличие, а сега е най-добрият студент в специалността си във ФМИ. Без майтап. Отделно от това, аз сам си спомних, че проблем, подобен на описания в статията, по-точно във втората от трите подточки на опростения вид на логиката, имах в гимназията и аз. Шестици по почти всички предмети и двойки по един. И причините за този проблем изобщо не бяха в мен. По мои наблюдения, когато един ученик е отличник по почти всичко и двойкаджия по един предмет, проблемът в почти сто процента от случаите е в учителя по последния предмет. Може изискванията му да не са подходящи за училището. Може да не отговарят на преподаването му. Може да пише ниски оценки от злоба. Няма начин един ученик в ПМГ, пълен отличник по всичко, освен един предмет, да е толкова тъп, че по последния предмет да е двойкаджия. Описаният в статията учител на мен ми прилича на човек, който си подготвя олимпийците и изобщо не се интересува от другите. Разбира се, голяма е вероятността да греша, но, все ми се струва, преди Дияна Костова да напише статията, можеше да попита майките какво е предизвикало разправията. Ако проблемът е с едно дете, може и да е в детето. Ако е с няколко, вероятно не е. Просто... Авторката на статията можеше да провери, преди да вземе страна. Лесно е човек веднага да реши да подкрепи онеправдания даскал, нападнат от Бегекокошките - Один ми е свидетел, правил съм го неведнъж, обаче нещата невинаги са чернобели. Не знам как Теодосий Теодосиев преподава, но ако успехът на олимпийците му идва на цената на провала на останалите му ученици, то той просто не е добър учител. Дано да не е така.

#2 daysydogy 03.07.2015 в 21:28:20

Май си бил в киселото зеле и не си чул какво казаха квачките и петелът пред телевизията... А низките оценки са били 2%... и са се повторили след първия срок.

#3 Дракон с кисело зеле 03.07.2015 в 21:52:12

Сега гледам интервюто. Принципно телевизия не гледам, така че наистина не знаех. Квачките казват, че текущ контрол не е имало, а накрая са поставени оценки. Искат учителят да си върши работата адекватно. Дори хората, които го подкрепят, казват, че той често се отклонява от учебния план. А това е проблем. Можеш да преподаваш на високо ниво и без да се отклоняваш. Майка ми го правеше. Самият Теодосиев казва, че за него е практика да нанася в дневника оценки, изкарани преди месеци. Надявам се, че е ясно къде е проблемът в това. Огромен е. За протокола, поне в интервюто и двете жени изразяват уважението си към преподавателя, но искат да не обръща внимание само на Избраните. (Какъвто и да е признакът, по който са Избрани.) И, впрочем, са напълно прави.

#4 шъ я прайм или шъ я закриваме 04.07.2015 в 20:11:29

Абе тоя Теодосий къде е тръгнал да излиза от казана. Не стига това ами и други със себе си повлякъл......... Я за краката и обратно !

#5 Burgas 04.07.2015 в 20:32:29

Статията и коментарите са класика - появи ли се някой кадърен човек у нас, хорът на посредствените, некадърните, ординерните, лишените от фантазия го залива с интриги, съмнения и благочестиви негодувания, докато го удави. Така и с Теодосий. Ето обаче други факти. Съседско дете има влечение към физиката и често пътува за уикендите от Бургас до Казанлък, за да слуша лекциите и участва в семинарите на въпросния учител. Би могло да си стои вкъщи и да черпи от Интернет сто пъти повече информация, но... Но детето пътува, за да слуша на живо, за да задава въпроси и получава отговори в жива дискусия. Коментарът му за Теодосий е: невероятен е! Ето я разликата между обикновения и необикновения учител - вторият ВДЪХНОВЯВА, ЗАПАЛВА, НАСОЧВА децата и след години те ще станат майстори, изследователи, експериментатори, учени - защото 10 години по-рано са срещнали Учител.

#6 daysydogy 04.07.2015 в 20:55:09

Точно така Бургас!!! Важното е да срещнеш Учител, а не квачка в кисело зеле...

#7 Burgas 04.07.2015 в 21:12:46

Още един факт от реалния живот - навремето, доста отдавна, в Бургас имаше един ентусиаст на лазерната техника, Оник, който беше направил клуб на любителите на лазерите. Те бяха върхът на технологията тогава - загадъчни, интересни, цяло необятно поле за изучаване. И така - събираха се в една стая, разменяха си информации по теорията и конструкцията, даже си направиха един малък, примитивен, но истински работещ лазер. Учителят-ентусиаст изчезна край Гърция от борда на една яхта, но посятото семе остана. Всички лазерни кръжочници станаха водещи лазерни специалисти в няколко страни по света. Ето това е ползата от ентусиастите като Оник и Теодосий.

#9 Дракон с кисело зеле 05.07.2015 в 01:15:36

Добре, на мен преди няколко коментара ми беше направена забележка, че не съм гледал телевизионни предавания за този проблем. Гледах това на Нова. А вие гледахте ли го? Видяхте ли колко едностранчиво, колко манипулативно беше представено всичко? Видяхте ли как самите журналисти посрещат майките с едва прикрита враждебност, а се обръщат към "Тео", все едно им е приятел от детството? Видяхте ли признанието на самия Теодосиев, че се отклонява от учебния план? Видяхте ли как сам каза, че вписва в дневника оценки, изкарани преди месеци? Изобщо, седнахте ли да помислите какви са причините за проблема? Замислихте ли се, че в думите на майките, че Теодосиев фаворизира учениците, които посещават извънкласната му школа, може и да има истина? Защото на подобно нещо съм ставал свидетел - пак с реномиран учител по сложен предмет в провинциален град. Замислихте ли се, че работата на един учител не е да произвежда медалисти на международните олимпиади, а да си образова учениците? А ако сте, замислихте ли се, че от това следва, че вместо да представят проблема с показване на състезателчета, които не могат да си преброят медалите, журналята можеха да покажат дневниците на класовете на децата, чиито родители участват в подписката, за да се види ясно дали зад обвиненията на родителите има някаква истина? Замислихте ли се за възможната причина да не го направят? А прочетохте ли моите думи по-назад? Замислихте ли се, че в тях може и да има нещо вярно?

#10 dedo adji 05.07.2015 в 07:16:52

Последните на които бих повярвал са журналистите. Никакви илюзии нямам и за образователната система. Но в цялата тази история нещо не се връзва. Колко са двойките? Колко са двойкаджиите? Единични оценки ли са или общи за срок и година? НЕ МОЖЕ един ученик да има 6 по всичко, вкл. математика и само по физика двойка. Даже да допуснем, че по някаква причина е намразил някой ученик, Теодосиев трябва да е идиот да се излага така. А в идиотизъм никой не го обвинява. Как точно фаворизира едни ученици за сметка на други? В часа по физика събира състезателите да ги тренира и зарязва останалите да щъкат във фейсбук, туитър и др. и да си сравняват мускулите и тоалетите ли? Или ако някой от пренебрегнатите го запита "Г-н Теодосиев, моля обяснете ми защо точката на кипене се повишава с повишаване на налягането?", той го отрязва "Не ми губи времето с елементарни въпроси! Двойка!" Потърсил ли е и получил ли е някой от наказаните независима оценка? И накрая, как реагира директорът?

#11 Burgas 05.07.2015 в 08:17:50

Форумът е за това - всеки да си каже мнението, без да засяга другите. Аз съм от стар учителски род и зная как се промени през годините отношението към учителите и учителската професия. Тя се обезцени, да не кажа срина, тотално. Заради ниските заплати - често учениците имат джобни пари повече от месечната заплата на учителите си - и последвалото от това феминизиране и нахлуване на случайни хора, без призвание, в професията. Ще цитирам пак случай от реалния живот. Мой роднина, атомен физик, по стечение на обстоятелствата стана учител и предупреди учениците си - Аз тройки по милост не пиша. Направете си труда да научите поне за тройка, иначе - двойка. Резултат? Директорката го заплаши с уволнение, ако пише още двойки, а глутница ученици го заплаши с побой, ако не им пише нужните тройки. Човекът напусна училището и учителската професия. Друг случай - един от най-любимите ни учители от преди много години - въобще не се придържаше към учебния план. Но ни представи и обясни по най-увлекателен начин безброй полезни факти. Те ми служат и до днес. Затова съм абсолютен защитник на хора като Теодосий. Те създават и мотивират децата, които се открояват от масата на двойкаджиите. Те са полезни за страната ни. А двойкаджиите - нека пореват на полата на майка си.

#12 pixie 05.07.2015 в 11:15:10

daysydogy, думите "нисък" и "низък" се различават доста по смисъл, нищо, че изглеждат толкова близки. Относно оценяването, винаги има недоволни, защото елементът субективизъм е много трудно да бъде избегнат и преодолян. А оценките се дават от хора. Освен това е грешка учителите, поставяйки оценка на някого в дневника, да гледат как този ученик е оценен по другите предмети, защото това също влияе на преценката им. Имало детето шестици по всичко друго и дай да не му разваляме успеха, да му пишем и по нашия предмет, че да е пълно шест. Пълните отличници не са наистина такива, защото идеални хора няма. Не може един ученик да е безгрешен по всичко, намирисва на нереално оценяване. Пък и практиката ми е показала, че точно те най не се справят в живота след училище, може би точно защото там са получили нереална оценка на възможностите си и не са разбрали къде наистина ги бива и къде да не продължават да драпат.

#13 daysydogy 05.07.2015 в 11:29:18

pixie | 05.07.201511:15 daysydogy, думите "нисък" и "низък" се различават доста по смисъл, нищо, че изглеждат толкова близки... Съзнарелно съм написал "низки"...

#14 daysydogy 05.07.2015 в 11:35:55

Грешка - съзнателно - не сам добър оператор на електронни устройства; виждал съм хора които усещат на пръста си грешката, но аз не съм от тях. Да, низки съм го написал съзнателно!!!

#15 pixie 05.07.2015 в 12:35:43

daysydogy, ok, просто се чудех.

#16 Дракон с кисело зеле 05.07.2015 в 13:34:58

Пикси, по-назад Дедо Аджи го каза доста добре: "НЕ МОЖЕ един ученик да има 6 по всичко, вкл. математика и само по физика двойка." Тук не става дума за разваляне на успеха на детето, става дума за това, че детето явно е учило здраво, за да изкара отлични оценки по останалите предмети. Нищо не предполага, че е изоставило точно физиката, да не говорим, че дори и да е, само с отличните знания по математика може да го добута поне до четворка по физика, без почти изобщо да пипне учебник. Бих разбрал, ако се представяше добре по всички природни науки и изоставаше сериозно по литература или физкултура, примерно. @daysidogi Ще ме извиняваш, обаче си спести личните нападки. По-старите потребители на сайта вероятно знаят, че винаги съм се изказвал в подкрепа на учителите. Даже веднъж ми баннаха IP-то заради това. В конкретния случай обаче просто не знам достатъчно факти, за да го направя. Ти също не ги знаеш. Burgas също не ги знае. Пичът, който се изказа за казана в Ада - също. Затова и аз говорих с учител по физика, преди да започна да пиша. Ти направи ли нещо подобно?

Новините

Най-четените