Да си заслужиш боя

Когато двама мъже пребият две невъоръжени и напълно безпомощни жени на улицата, няма никакво значение кой какво работи, какъв е и как се е стигнало дотук, за да е напълно ясно, че подобен акт на насилие е недопустим.

Никой няма нито моралното, нито законовото право да посяга на когото и да е. А тук говорим за проява на особена жестокост, защото една жена, както и едно дете, не могат да се защитят по никакъв начин от юмруците, ритниците и шамарите на някой батка. Дали жената ще оцелее след подобен „сблъсък" не зависи по никакъв начин от нея, а само от волята на насилника. Това е очевидната истина.

Мъж, който може дори да се замисли да пребие жена, е изгубил битката за душата си и едва ли има спасение за него. Но българите не сме особено набожни хора, така или иначе, така чe за каква душа изобщо става дума? „Веднъж се живее!" Църква само по Великден, а допреди 30 години изобщо или тайно. Ние сме си „смирени" по презумпция. Както си личи.

Човек, склонен да оправдае по някакъв начин нападението над двете жени в центъра на София на 24 юли, не притежава никакво мъжество. Той е слаб, той е жалък. Надежда за него има, както винаги за всичко, но тя е малка.

Навсякъде по света има насилие. Но не навсякъде обществената реакция при подобни случаи изразява разбиране и едва ли не одобрение към акта на насилие.

Схващането, че някой може да си заслужи побоя, вършейки едно или друго нещо, е зловещо, защото означава, че живеем в джунгла, където по-силните властват над по-слабите и ги подчиняват. Без значение, че формално съществуваме в рамките на държава, където има закони и правосъдие.

Фактът, че много българи не осъзнават, че не може да съществува причина за подобна физическа саморазправа, както си пролича по стотиците коментари на сънародниците ни в мрежата относно случилото се, е зловещ и ясно кореспондира с факта, че най-четените книги у нас в последните години са онези, посветени на мутри и престъпници, групировки и убийства.

Българинът обожава мутрите. Той иска, ако не да бъде като тях, поне да бъде доминиран от тях. Той им се възхищава с цялото си сърце и затова е фен на „Под прикритие". Не заради сюжета и екшъна. Защото има мутри, насилие и престъпност. Супер секси.

В което и родно село да отидете, в който и квартал на София да попаднете, ще срещнете ученички, на които целта в живота им е да ги вози лош батка в кожен салон и ученици, които мечтаят да са лош батка в кожен салон. Децата не са виновни. Родителите им обикновено са пълни нещастници.

Коментари относно побоя в мрежата гласят още, че не е добре да се бият хората, нали, ама то „тука е така". Нали сме в България, все пак... Всички знаят, че ако тук си имаш работа с лошите момчета, те ще те цапардосат. В най-добрия случай. Понеже „на такова място живеем".

В България няма война, диктатура, смъртност от глад. България е страна член на Европейския съюз и НАТО. Но поради някаква причина сме приели, че в България всяко едно безобразие и погазване на закона е нормално, просто защото „тука си е така."

Не е ли това едно прекрасно оправдание да си безчинстваме, както намерим за добре? Май неспазването на правилата ни допада. На пръв поглед прави живота ни по-приятен. Лесно е да не се съобразяваш с никого и нищо. Но ден след ден общата картина става все по-кафява. Докато не се удавим в собствените си лайна.

Ужасът от промяна е дълбоко закодиран в народопсихологията на българина, който винаги е напълно ОК със случващото се, стига нещо да не се налага да прави. То затова няма консенсус свърши ли преходът или не свърши. Промяната е риск, а ние трябва да си гледаме покрива, постелята и хляба. Моралът е твърде голяма лъжица за нашата уста.

Мислене, формирано векове наред. Ценностна система, завъртяна около ядене, пиене, сране и размножаване (макар и в много случаи добре замаскирана с разни козметични притурки като висше образование, стремеж към кариерно развитие, някое и друго пътуване до Дубай...) Положението, обективно казано, е като в една обикновена свинеферма.

Хората, които смятат, че двете пребити жени са си заслужили побоя, са същите тези хора, които гледат на спирка как някой рита невинен човек в гръб на тротоара и не правят нищо. Това са същите хора, които всяка нощ чуват съседката си (може би тази съседка сте вие) как плаче и крещи, докато нейният мъж й бие шамари и я блъска в стената. И не правят нищо. Може да я изнасилва и изобщо да си прави с нея, каквото си поиска... Нали му е жена.

„Това си е тяхна работа" - ще кажат същите коментиращи злодеи. Защото да нямаш грам чувство за емпатия е израз на зло в най-чистата му форма. Злите хора са сред нас. Те са много. И на пръв поглед са си съвсем нормални.

Те не искат детето им да учи със сирийче в училище и му бият два шамара, ако си говори с цигане. Когато крачат зад теб на улицата, а от джоба ти паднат 5 лева, тези хора ще се огледат, ще се наведат и ще си ги приберат дискретно в джоба. Какво общо има това с побоя над нотариуси? Та това е едно и също нещо. Злото има милиони проявления.

Хората, които коментират небивалици под потресващи новини за насилие, четат много малко и обикновено глупости, имат изключително повърхностни, манипулирани от масмедиите и продиктувани от собствения им страх разбирания за живота. Те се размножават и възпитават децата си в омраза, агресия и върла простащина, а когато някой пребие майка им на улицата, се чудят откъде им е дошло.

Единственият шанс това да се промени е да не бъдем като тях, каквото и да ни струва това. Защото тук не е така от самосебе си.

*По време на написването на този текст излезе новината, че журналистът Иво Никодимов от БНТ е бил пребит в Борисова градина от неизвестни извършители.

#1 Виктория Пенелопова 07 25.07.2017 в 17:24:37

Смешен плач, Антова! Точно политиците и журналистите направиха така, че определени групи хора, обикновено образовани и заможни, са посочени като врагове. Не отделни индивиди - ВСИЧКИ! За лекарите е ясно, още др. Васил Коларов ги посочи като "черни души в бели престилки". Комунизмът мина и замина /дали?/ и вече думите не са достатъчни. На мода е боят. Маймуночовеците тип Динко 1,2,3,......се развъждат застрашително и популацията им завзема все повече територии. Тъй като, все пак са бозайници, се съешават на свободен принцип със суджуци, гнили ябълки, дс-та и всякаква бг-смет. Боят от тях, чадъра от "умните". И сега ясно ли е, защо не бият политици??

#2 паяка 25.07.2017 в 18:33:39

Част от тоя материал може да е коментар под друга статия тук от тия дни. "Децата не са виновни. Родителите им обикновено са пълни нещастници. ... Понеже „на такова място живеем". ... поради някаква причина сме приели, че в България всяко едно безобразие и показване на закона е нормално, просто защото „тука си е така." Не е ли това едно прекрасно оправдание да си безчинстваме, както намерим за добре? Май неспазването на правилата ни допада. На пръв поглед прави живота ни по-приятен. Лесно е да не се съобразяваш с никого и нищо. "

#5 Виктория Пенелопова 07 25.07.2017 в 21:08:00

Всяко разсъждение на тема "добър/лош нотариус" налива вода в мелницата на биячите. КОЙ е този, който може да съди?? И да отсъди, че нотариус №123 подлежи на побой. Било поръчка, не било поръчка...бля, бля.. Бият се приматите. Цивилизованите разрешават проблемите по различен начин.

#6 rob0tb0y 25.07.2017 в 21:37:04

"България е страна член на Европейския съюз и НАТО. " то и Турция е в НАТО, но това е друга тема. Да жалко, всичко в България е един отбий номер, преди време се имитираше дейност на изток , днес в другата посока...Ех

#7 KingoftheROAD 25.07.2017 в 21:38:42

Педехлопова, и как по-точно би могъл да се разреши проблем, когато срещу себе си имаш примАт? Пратен от някого да те понатрОши.

#10 deowin 25.07.2017 в 22:13:45

>Когато отнемеш на хората всяка надежда че ще получат справедливост се получава нещо много по-лошо от джунгла Не е особено ясно дали джунглата е резултат от това, че България не е правова държава, или не е правова държава именно защото я обитават хора с морала на диви животни. Политиката и управлението на държавата са, все пак, отражение на настроенията на народа. Удобно е да екстернализираме вината за плачевното състояние на държавността като я прехвърлим върху шепата народни избиратели, но те, все пак, са народни избиратели - избрани са от народа защото са били харесани и пожелани от народа.

#11 pixie 25.07.2017 в 22:18:11

Да направя и аз един паралел. Днес външната ни министърка, по повод посещението си в Сърбия, изпляска с патос какви били ползите ни от членството в ЕС. В цифри. Аз се надявах да се променят нещата по отношение на законите и спазването им. Поне ЕС да ни натисне да влезем в пътя, ама не. Ами за 10 години членство нещата са по-зле. За два дни маскирани "мъже" биха две жени! и някви, не знам още дали са били маскирани, един журналист. За причините можем само да гадаем. А, имаше и някакъв мутренски кютек в заведение по морето. Та каква е ползата от членството ни? Свободното пътуване. Толкоз. Егати държавата, членка на ЕС!

#12 pixie 25.07.2017 в 22:23:11

"или не е правова държава именно защото я обитават хора с морала на диви животни" - Оп, тук много сбърка. Много от нас не пишат закони и не ги прилагат. Ако беше така, можеше и да има нещо вярно в обобщенията ти. Аре, по-кротко. Не вилней.

#13 pixie 25.07.2017 в 22:25:10

"народни избиратели - избрани са от народа защото са били харесани и пожелани от народа" - младеж, това също е спорно.

#14 bludniq_sin 25.07.2017 в 22:39:36

А тук говорим за проява на особена жестокост, защото една жена, както и едно дете, не могат да се защитят по никакъв начин от юмруците, ритниците и шамарите на някой батка. - чек малко ся .. къв е тоя сексизъм - от кадя на кадя така подценявате жените - тва ако го напишете у някой щатски вестник ша ва разнасят солджър джъстис уориърите до нам си кадя. Хем искаме равенство на половете хем мъж да пребие мъж е нек'си ок ама мъж да шибне тупаник на жена е равнозначно на убийство. Всичките приказки за равенство на половете отиват подяволите след подобни статии и да ви кажа ли що - не щото е приемливо мъж да удря жена, а защото се реагира много по остро и гневно когато това се случи отколкото когато мъж (мъже) размажат друг мъж и го вкарат в кома. Акцентирането на факта, че жертвата е жена /жени/ означава, че ако беше мъж някак си нямаше да е такъв голям скандал - а напротив - насилието над длъжностни лица (нотариуси, лекари и тн.) по всяка вероятност зарди нещо свързано с работата им - това е проблемът. За извършителите няма никакво значение обектът на нападението дали е бил мъж или жена и щяха да млатят без значение по простата причина, че боят е сигнал/предупреждение за нещо свършено по работа. Ей тук трябва да ви е акцента а не мъж или жена е жертвата, и не да ревете до небето щото поради една случайност жертвата е жена.

#16 pixie 25.07.2017 в 22:42:12

Насилието си е насилие без значение дали жертвата е мъж или жена. Или пък, най-лошото, дете.

#17 deowin 25.07.2017 в 22:53:14

>Много от нас не пишат закони и не ги прилагат Разбира се. Не съм твърдял, че го правите. Но избирате хората, които го правят вместо вас. Нарича се представителна демокрация точно защото народът си избира представители. Каквото натворят представителите ви - точно това сте поискали, независимо дали го осъзнавате и харесвате или не. >"народни избиратели - избрани са от народа защото са били харесани и пожелани от народа" - младеж, това също е спорно Може би бъркаш това, че на теб лично не ти харесват избраните представители, с това, че е спорно. Не, не е спорно. Изборите в България са доста демократични напоследък и няма много нарушения. Така че, не, нямате оправдания, че избраните народни представители на са представителни за настроенията и очакванията на народа. Представителни са.

#18 dedo adji 26.07.2017 в 00:26:16

Представителна демокрация...бла... бла... Представителна демокрация има и в банановите републики, има и в Турция. Съвсем наскоро, съвсем демократично турците гласуваха султански правомощия на Ердоган. И ние, както ни обвинява деосвин си избрахме тия народни представители. Не, че ги хваля, може би половината не са корумпирани, некадърни и агенти на чужди правителства. Но дайте, да се разберем. тяхната задача е да правят закони. И те ги правят. Закони, хубави или лоши има. Но къде са тия, които трябва да прилагат и налагат законите? По улиците мутри в униформа, в съдебните зали мутри в тоги, в службите мутри в костюми. Не е необходимо да си нацепен батка, за да бъдеш мутра. Докато посред бял ден в центъра на столицата пребиват жени и мъже, полицаите протестират за заплати. Заслужили ли са дори настоящите? Всеки един от тях, с присъствието или отсъствието си, с действията или бездействието си, е допринесъл за този инцидент. И кой от тях би могъл да изкара тази заплата без униформата? Статистиката дава 600 случая на бити медици. В затвора има двама, ако вече не са излезли. Ако съдиите и прокурорите работеха на парче, досега гладни да са измрели, а не да имат имоти по черноморския бряг. Системите стачкуват. и нагло ни се смеят в лицето: "Ние ще си правим каквото си поискаме, а вие си налягайте парцалите." Peta wawa зададе много валиден въпрос, който обаче ще остане без отговор. В изблика на възмущение ще се замаже. Побоят е очевадно поръчков. Дали за предупреждение на честен нотариус или за наказание на нечестен, остава в периферията. Но пета е права, когато системите стачкуват, някои прибягват до системата направи си сам. А защо някой може да иска да бие журналист, не ми го побира главата.

#20 vV 26.07.2017 в 02:13:17

Дайте да го обърнем малко в по-практична посока. Как да се защитим? Виждаме, полицията нехае, камерите закачени по дърветата са потрошени с камъни. Оставени сме сами на себе си. Всеки да се спасява поединично. Е, означава ли това, че разходката в парка вече ще е табу, ще е само спомен от миналото? Не, ако знаем как да се предпазим. Но, знаем ли? Така. Да речем, въоръжаваме се с един Sig Sauer P320 (защото Glock 17 щатската армия вече го отхвърли като заместник на Беретата) и кво, примерно, нападат ни и ние издънваме един пълнител у черепчето му. Обаче, след туй идва кошмарът за теб, въпреки че си нямал и идея да предизвикаш такова нещо. Ма, съдилища, ма превишаване на неизбежна отбрана. Сякаш имаш кантарче в джоба, та специално да си го извадиш, когато му дойде времето, за да си премериш колко точно да е избежната отбрана, гаче си наливаш от облака у кръчмата. Такааа … Sig Sаuer-а отпада. Тогава, да преминем към флакона с лютив червен пипер. Впръскваш му на поръчкаджията в окото една доза и му гледаш сеира, Може даже за кеф да им звъннеш на ония в районното, за да се убедиш за сетен път, че трудно ще си помръднат шкембетата. Е, изчерпах се. Друго не ми идва наум. А да си седим по къщите и да не излизаме да се насладим на цветенцата и птичките в парка и това не е решение. Та, давайте съвети. Нека наистина да станем знаменосци на братската взаимопомощ и като една съща взаимоспомагателна каса да не се дадем на качулатия палков произвол.

#21 larry 26.07.2017 в 04:18:51

Така е, навсякъде по света има насилие, но има и съд, който в известна степен се стреми да решава междуличностните и икономическите проблеми на населението горе-долу справедливо. У нас, смятам знаете как е. Където няма закон, действа този на джунглата и правото на по-силния. Каква е причината - питайте ония в Парламента. Не съм съгласен да ми вменявате вина - и аз съм българин, но не бия жени и не воювам по кръстовищата. Както знаете, отговорността е персонална. Качеството на ценностната система на индивида - също.

Новините

Най-четените