Този уикенд пилотите от Формула 1 ще се състезават по улиците на Монте Карло - състезанието, което има тежестта на световна титла - победата тук е едно от най-ценните постижения в света на моторните спортове. Каква обаче е тайната на доброто представяне в Монако.
В Гран при на Испания видяхме, че Пастор Малдонадо стигна до успеха с добро планиране на състезанието, запазване на нови комплекти твърди сликове и смела стратегия, разработена в бокса на Williams.
По традиция трасето в Монако дава много малко възможности за изпреварване - тясно и е оградено с метални мантинели, което ограничава смелите атаки в завоите. Единственото място за изпреварване е излизането от тунела и спирането преди следващия шикан, но там пилотите трябва да изключително внимателни защото извън състезателната линия асфалтът е много прашен и хлъзгав.
От стратегическа гледна точка, състезанието е много трудно защото лидерите постоянно за заплашени да попаднат в по-бавен трафик, а шансът да се появи кола на сигурността е много голям - 71%, което почти винаги означава, че стратегиите трябва да се променят в хода на състезанието.
Доброто представяне в квалификацията е задължителна предпоставка в битката за челото на колоната. Но тази година това важи и за всички състезания до момента - пет старта, петима различни победители - нещо, което се случва за първи път от 1983 година насам. Но четирима от тези петима победители стартираха от първа редица, а в три от петте състезания лидерът в първата обиколка спечели и състезанието.
За да се представи добре един болид в Монако, той трябва да има добро аеродинамично притискане и добро сцепление с пътя в бавните завои. Автомобилите на Williams бяха най-бързи в сектор 3 на пистата край Барселона - най-бавният от цялото трасе - това обикновено е добър индикатор за темпото в Монако. Колите на Lotus също са стабилни и предвидими в бавните завои, докато това не може да се каже за Ferrari. До момента McLaren разполага с най-добрия болид за квалификации - 3 полпозишъна от пет възможни (въпреки че единият им беше отнет), но в състезателно темпо тимът отстъпва крачка назад.
В Монако се изисква и малко по-особен стил на пилотиране - най-добрите траектории в завоите често минават опасно близо до предпазните мантинели, така че тук добрите пилоти винаги изпъкват.
Миналата година победата тук беше за Себастиан Фетел, а преди него от пилотите, които карат сега във Формула 1 са печелили Кими Райконен, Дженсън Бътън, Люис Хамилтън, Фернандо Алонсо, Михаел Шумахер и Марк Уебър.
Тимовете ще работят с меките и супер меките гуми на Pirelli, а като цяло трасето в Монако не износва твърде много сликовете - асфалтът е сравнително равен, макар и на места прашен, но няма завои, в които гумите да са под сериозно напрежение.
Тук за първи път през 2012 ще видим представянето на новите супер меки сликове, но в интерес на истината при тях няма много промени в сравнение с 2011 - сместта е същата, но профилът на самата гума е малко по-различен, за да се намали неравномерното им износване. Интересното е, че тимовете имат много малко тестови километри точно с този модел гуми.
Меките гуми са същите като тези, които гледахме по-рано през 2012 - малко по-меки са от меките от 2011. Разликата в представянето на двата типа гуми се очаква да е около 0,6 секунди в квалификацията и малко по-малко в състезателни условия.
Миналата година победителят Фетел изкара 56 обиколки с един комплект меки гуми, така че стратегията само с едно спиране в бокса може да се окаже напълно възможна в неделя.
Миналата година първите трима на финала стигнаха дотам с три различни стратегии: Фетел беше с едно спиране в бокса, Алонсо с две и Бътън с три.
И тримата стартираха със супер меки гуми и финишира с меки, но подходът им към състезанието беше напълно различен.
За неделя обаче се очаква повечето пилоти и техните екипи да подходят по-консервативно - състезание с две спирания в бокса изглежда като логичен избор. Стратегиите с едно и три спирания се смятат за по-рискови.
Естествено, при „събирането" на стратегиите в края на състезанието състоянието на гумите ще е решаващо за темпото в последните обиколки.
Алеята пред боксовете в Монако е доста дълга, колите вървят бавно и едно спиране в пита отнема много време - между 25 и 26 секунди от влизането до излизането. Това означава, че отборите ще се стремят към по-малко спирания за смяна на гуми.
С оглед на разликата в представянето на двата типа гуми, най-вероятно всички пилоти ще карат в решителните си квалификационни обиколки със супер меки гуми. В състезанието, тези които са избрали да спират два пъти в бокса ще ползват за основи гуми меките сликове, а тези с три спирания - супер меките.
Първата обиколка е изключително важна в Монако и обикновено в средата на колоната загубите са големи заради ударите в първия завои, освен това втората половина на колоната записва време в първия тук с около 20 секунди по-слабо от това на лидера, който кара на чиста писта.