Висшата лига и революцията Amazon: бъдещето вече е тук

Освен заради мърсисайдското дерби между Ливърпул и Евертън и завръщането на Жозе Моуриньо на "Олд Трафорд" като мениджър на Тотнъм междинният 15-и кръг от сезон 2019/20 във Висшата лига ще бъде запомнен и по друга, може би далеч по-важна причина. За първи път срещите от английския елит бяха излъчени от Amazon Prime, платформата за видеосъдържание на гиганта в онлайн търговията Amazon.

Отваряме една бърза скоба - съвсем доскоро собственикът на Amazon - Джеф Безос, бе най-богатият човек в света с лично състояние от 103 млрд. долара, преди да бъде изпреварен от вездесъщия Бил Гейтс ($105 млрд.).

От Amazon Prime платиха над 90 млн. паунда, за да излъчват на своята онлайн платформа по 20 мача на сезон от Висшата лига в следващите три години. Освен всички срещи от междинния 15-и кръг новият играч на пазара ще предава и най-чаканите сблъсъци на годината - тези на Боксинг Дей на 26 декември.

Как работи системата

В световен мащаб Amazon Prime има около 100 млн. потребители в 200 страни, като изостава от лидера сред платформите за онлайн видеосъдържание Netflix, който притежава 150 млн. клиенти. Сделката за правата на мачовете от Висшата лига обаче е едно от преимуществата, чрез които компанията на Джеф Безос се надява да настигне конкурента си.

Ето на какъв принцип работи Amazon Prime - месечният абонамент струва 7,99 паунда, а за годишния се прави отстъпка и той излиза на цената на 10-месечен период, или общо 79 паунда. От компанията имат и специален 30-дневен промоционален период, в който ползваш платформата, без да плащаш. И понеже от години излъчването на мачове от Висшата лига в местните пъбове е повод за горещи обществени дискусии на Острова, от Amazon Prime предлагат на заведенията тарифни планове, вариращи между 100 и 600 паунда.

Ако имате профил в Amazon Prime, може да гледате мачовете си на смарт телевизор, мобилен телефон, таблет или различни конзоли за игра. Може да следите до три срещи едновременно на вашите устройства. Предвижда се и специален канал, който излъчва само головете - по време на коледния футболен маратон той ще върви 12 часа без прекъсване.

Екип от две хиляди души и 350 камери се грижи за техническите детайли при прякото предаване на срещите. От Amazon Prime са ангажирали и 70 футболни анализатори, сред които е и Димитър Бербатов. Бившият нападател на Тотнъм и Манчестър Юнайтед направи своя дебют за онлайн платформата именно по време на мача между двата си ексотбора на "Олд Трафорд" снощи, а компания му правеха Петер Шмайхел, Хари Реднап и Глен Ходъл. Част от експертния панел са още Алан Шиърър, Тиери Анри, Питър Крауч и Роби Савидж.

По време на прякото предаване зрителите имат възможност да виждат най-важните статистики в реално време, както и да изключат коментатора и да се потопят изцяло в атмосферата на стадиона.

Непосредствено след края на срещите пък има триминутни видеа с най-интересните моменти. Дебютът на Amazon Prime в излъчването на спортни събития на живо бе на тазгодишния турнир от Големия шлем - US Open. Най-честите оплаквания на зрителите тогава бяха свързани с качеството на предоставената картина. Ето защо от ключово значение е Wi-Fi сигналът на потребителите да е на необходимото високо ниво. Сделката за по 20 мача на сезон се смята само за опипване на почвата от страна на Amazon, преди платформата на Джеф Безос да се намеси сериозно в следващото преразпределение на телевизионните права.

Добре дошли в бъдещето

Навлизането на онлайн платформи като Amazon и Netflix в света на спорта бе само въпрос на време. Първоначално започна с ексклузивни документални филми, показващи всичко от кухнята на най-големите отбори - от Amazon вече направиха такъв за Манчестър Сити и Пеп Гуардиола, а в момента техен екип работи по подобен проект, свързан с Тотнъм. От Netflix отговориха със свои собствени продукции, посветени на Ювентус, Съндърланд и Бока Хуниорс.

Освен платформите за видеосъдържание в битката за внимание на феновете се включиха и социалните мрежи. Преди няколко години Twitter придоби правата за излъчване на живо на част от мачовете от Националната футболна лига на САЩ (НФЛ), но впоследствие Amazon Prime се намеси в играта и плати 50 млн. долара за въпросния пакет. От Facebook също не останаха безучастни - този сезон най-голямата социална мрежа в света предава пряко всичките 380 мача от испанската Ла Лига на територията на Индия. Срещи от второто ниво на испанския футбол пък вече се излъчват на живо в YouTube.

Излишно е да споменаваме, че всяка платформа е възможност за нови приходи.

Телевизионните (и виртуалните) права на Ла Лига струват около 3 млрд. евро за настоящия тригодишен цикъл, но въпросната сума все още е далеч от постъпленията на английския елит, откъдето се очаква да приберат над 9 млрд. евро за периода 2019-2022 г.

Висшата лига бе създадена в настоящия си вид през 1992 г., когато започнаха да говорят не просто за излъчване на футболни мачове, а за създаване на изцяло нов вид футболен продукт - възможно най-бляскав и зрелищен. Ключов в този план се оказа един нов канал, наречен "Sky Sports", който изстреля английското първенство в съвсем непознати до онзи момент комерсиални измерения (през май 1992 г. правата са продадени за период от пет години за 304 млн. паунда). Чак през 2013 г. на пазара се появи друг силен играч - BT Sport, за да стигнем до днес, когато Amazon Prime е най-новият източник на футболни емоции.

Посланието е ясно - феновете в XXI в. трябва да могат да гледат любимите си отбори на всякакъв вид устройства, където и да се намират по света. Да му мислят медиите от старата школа. Революцията Amazon вече е тук и това е само началото.

Новините

Най-четените