Трудно е да си представим, че шефът на Lotus, човекът, който трябва да върне старата слава на легендарния британски тим, всъщност е и запален животновъд - той отгелжда две малки петнисти прасета, две магарета, кон, четири лами, известно количество пилета и кокошки, две кучета порода староанглийска овчарка и един лабрадор - и всички те живеят в условия, близки до тези в природата съвсем блидо до офиса му в Норфолк.
Става въпрос, естествено, за старши техническия директор на Lotus Майк Гаскойн, който никога не се е вписвал в стереотипа на типичния шеф на отбор във Формула 1. А и Гаскойн дори не е шеф на тима.
Тази привилегия е запазена за основателя на авиокомпанията Air Asia Тони Фернандес . малайзийският предприемач, който упорито преследваше правителството в родината и собственикът на марката Lotus - местният автомобилен производител Proton, да подкрепят завръщането на тима във Формула 1. Lotus се завърна, а с заедно с него и запазените цветове на иконата, създадена от Колин Чапмън - британското състезателно зелено и жълтото.
Задачата на Гаскойн се оказа доста по-трудна от очакваното и върху гладко избръснатата му глава ежедневно се стоварват някакви проблеми, но за момента тимът е постигнал скромни успехи.
В неделя Lotus ще запише първото си "домашно" състезание от 1994 година насам, когато тимът изчезна от картата на Формула 1 - тогава Джони Хърбърт избяга в посока Ligier, а отборът се запъти към фалита.
"Това ще е един много специален момент", заяви Гаскойн. "Участието на Lotus в Гран при на Великобритания e важно събитие".
Но не всички са на това мнение. Завръщането на Lotus в падока на Формула 1 раздели феновете на две. Най-верните почитатели на британските традиции са на мнение, че става въпрос за изцяло малайзийска бизнес операция, която търси дивиденти от отминалите славни времена, когато за британския тим са карали легенди като Джим Кларк, Греъм Хил и Айртон Сена.
Гаскойн, както може да се очаква от всеки любител-животновъд от Норич, има собствено мнение по въпроса: "Когато проектът стартира официално, срещнахме много скептицизъм. Но ние имахме подкрепата на семейство Чапмън. Имаме подкрепата на Lotus. Базата ни е в Норфолк, на 15 километра от първата фабрика на тима в Хетъл. Аз съм местен.
"Новата версия на Lotus вече има невероятно много и верни фенове, ние сме наясно какво наследство представляваме във Формула 1 и каква отговорност е това - дори и днес Lotus е на 4-о място в класацията на най-успешните тимове в историята на световния шампионат."
При влизането ви в централата на тима в Хингъм, едва ли бихте казали, че тук някой се опитва да подмени историята - всичко е леко старомодно и напълно естествено. Във фоайето първо ще видите големи снимки на Айртон Сена и Найджъл Менсъл, а пред тях е болидът на Джим Кларк от 1965 - Type 32B, който през този сезон печели 9 от 13-те състезания и Кларк взима световната титла.
Колата е осигурена от единствения син на Колин Чапмън - Клайв и Гаскойн е благодарен за подкрепата. "На последния старт, във Валенсия, отбелязахме старт №500 за Lotus във Формула 1 и беше страхотно, че Клайв и семейството му бяха с нас, празнувахме заедно. Сега вече преследваме победа №80 за тима в световния шампионат."
Според Гаскойн, тази цел може да бъде достигната в рамките на три години, като се има предвид състоянието и възможностите на тима.
Ако трябва да сравним с нещо базата на Lotus, то първата ми мисъл е, че това тук няма нищо общо със централата Paragon на McLaren. Като пътуване във времето - в Уокинг си в близкото бъдеще, а при Lotus се връщаш в 80-те години на миналия век.
Част от компютрите и оборудването на екипа са натикани в помещение, с размерите на стаята, където в McLaren съхраняват спечелените от пилотите на тима купи. В Lotus нямат пари за истински симулатор, затова работят със заместители.
"Да, трудно е", признава Гаскойн. "Но имаме PS3, с конзола, седалка, голям екран, така че правим симулации. Но тук точно е зоната за забавления - има стари електронни игри и други автомати. Тони искаше Lotus да се отличава от другите отбори, да сме по-лесно достъпни. Навън ще сложим още неща, ще има място за крикет, врати за футбол, маси за пикник. Трябва да се опитваме да заинтересуваме и хората от Норфолк..."
Това е интересен бизнес модел, но Гаскойн - един от най-добрите технически директори в съвременната история на Формула 1 - вече има опит в измъкването от дъното на закъсали отбори.
Накратко - Jordan, Benetton, Toyota, Force India. След шест месеца усилена работа и бюджет размер на 55 милиона лири, Ярно Трули и Хейки Ковалайнен разполагат с най-бързия болид измежду колите на новите отбори. Това беше целта за сезон 2010, а тимът се бори за 10-ото място в класирането при конструкторите, което ще му донесе 17 милиона паунда. Гаскойн пък вече пренасочва ресурси за сезон 2011.
"Може да ви звучи странно, но Формула 1 се променя", обяснява Майк, известен като "Булдога". "Тимовете стават по-малки и все повече ще заприличват на Lotus. За последните 10 години основната надпревара във Формула 1 беше за това кой ще изхарчи повече, сега обаче отново стигаме до иновациите, умните решения и добрата работа."
Рецепта, която би се харесала на Колин Чапмън? Гаскойн е съгласен: "Ако се вгледате в това, което сме постигнали в последните девет месеца, мисля, че някой като Колин би ни похвалил за добрата инженерна работа, която сме свършили. Не сме изменили на името на Lotus."