Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо Renault загуби интерес към Формула 1?

Роберт Кубица и Виталий Петров се представиха по-добре от очакваното
Роберт Кубица и Виталий Петров се представиха по-добре от очакваното

Тимът на Renault демонстрира истинско възраждане през сезон 2010 във Формула 1, но това не се оказа достатъчно, за да задържи в световния шампионат френския автомобилен гигант. Поне с такъв ангажимент, с какъвто участваше досега.

А след вчерашните съобщения, че компанията е продала остатъчния си дял акции в тима на Genii Capital и Group Lotus маркираха началото на края - активността на Renault във Формула 1 ще намалява все повече, може би до пълното й изчезване.

Което е жалко, защото сезон 2010 се оказа успешен за Renault.

Бъдещето на тима определено беше доста неясно в края на миналата година, когато Фернандо Алонсо отново напусна, този път, за да кара във Ferrari, а Флавио Бриаторе и Пат Саймъндс бяха изпъдени от Формула 1, след като беше разкрит успешният им опит да манипулират изхода на Гран при на Сингапур през 2008.

Последва продажба на част от акциите на тима на Genii Capital, а шеф на отбора стана Ерик Булие, който по-късно пое и поста управляващ директор от Боб Бел.


През октомври миналата година тимът нае полската звезда Роберт Кубица, но съотборникът му стана ясен едва при представянето на новия болид R30 в края на януари.

Renault завърши 2009 много близо до дъното на класирането, но R30 се оказа доста добър болид и с него Кубица и Виталий Петров дръпнаха тима напред. Развитието на колата също се оказа успешно, основно по отношение на аеродинамиката - поредицата варианти на предното крило и успешната система F-duct, както и ефективният обдухван дифузьор са силните страни на тима през този сезон.

И с много по-добър болид от този, с който разполагаше през 2009, Кубица се превърна в истински "убиец на гиганти" - върхът на това му представяне беше в Монте Карло, където полякът раздели двамата пилоти на Red Bull в квалификацията и стартира от първа редица, а на финала си осигури място на подиума.

В Белгия Кубица също беше сред лидерите, а там тимът записа успешен дебют на системата си F-duct. Но проблеми в бокса лишиха Роберт от шанс за първото място.

Полякът беше много бърз и на "Сузука", където още на старта успя да си пробие път до второто място. След това обаче се оказа, че гайката на едното му колело не е стегната и пилотът се размина с голяма катастрофа.

Като цяло обаче, Кубица обяви, че е доволен от работата на тима и удължи договора си с Renault през юли, като новият му контракт е до 2012.

Още в хода на предсезонните тестове беше ясно, че Renault възлага всичките си надежди за успех през сезона на Кубица - изпитанията бяха така организирани, че полякът да кара колкото се може повече на сухо, а в дъжда тестваше Петров. Това, естествено, затрудни допълнително дебютантът, а сезонът на руснака беше изпълнен с възходи и спадове.

Естествено, Виталий не беше на нивото на Кубица - разликата между двамата в хода на квалификациите често достигаше 1 секунда на обиколка, дори и през втората половина на сезона. Освен това, Петров направи и някои запомнящи се катастрофи - на "Сузука" и в Корея (в състезанията), в Монако (в квалификацията), в Шанхай и Барселона (по време на тренировките).

Но в края на годината Петров демонстрира по-голяма част от потенциала си - в Абу Даби руснакът беше по-бърз от Кубица в квалификацията (за втори път през годината) и се пребори за 6-ото място, като след него остана ядосаният Фернандо Алонсо, който пък загуби битката за титлата, но така и не успя да изпревари Виталий.

Кубица завърши пети в последното състезание за годината и в тима настроението беше повече от оптимистично - R30 ще е добра база за новата кола за 2011 и резултатите ще стават все по-добри.

На същото се надяват и новите съсобственици от Lotus Group, които поемат бизнеса заедно с Genii Capital от Renault, а френският автомобилен гигант остава само като доставчик на двигатели. Със сигурност, по-късно ще има обяснение за изтеглянето на компанията от Формула 1, но както обикновено става, трябва да търсим финансовите причини на първо място. Всичко друго са PR упражнения.

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените