Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Как Монако печели пари от Формула 1

В Монте Карло по трибуните се събират по-малко зрители, отколкото по яхтите, но това не притеснява организаторите Снимка: Getty Images
В Монте Карло по трибуните се събират по-малко зрители, отколкото по яхтите, но това не притеснява организаторите

Една от най-трудните задачи в последните години във Формула 1 е тази да си организатор на състезание. В глобален мащаб зрителите на стартовете от световния шампионат растат - до над 500 милиона на година, а заедно с тях се покачват и таксите, които плащат организаторите на стартовете на компаниите на FOM - по-точно 31,2 милиона долара годишно.

Надуването на тази цена се дължи основно на организаторите на стартовете в Сингапур и Китай, които не жалеха средства, за да си осигурят място в календара на Формула 1 - това е най-добрият начин, според тях, да се рекламират като туристическа дестинация. Освен това, организаторите на двете споменати азиатски състезания могат да си позволят тези астрономически такси по една проста причина - държавните власти подкрепят (финансово) тази маркетингова стратегия.

А тук става въпрос за много пари, защото носителят на правата на Формула 1 - F1 Group прибира всички приходи от рекламите по и около трасето, тв правата и организирането на корпоративни събития на пистата. Единственото изключение от тази формула, която не се нрави на организаторите, но носи страшно пари на Бърни Екълстоун е най-блясковото състезание за годината - Гран при на Монако по улиците на Монте Карло.

Организатор на състезанието е Automobile Club de Monaco (ACM), е единственият във Формула 1, който прибира за себе си всички приходи от рекламите по трасето - 16,3 милиона долара приход за 2008 г. Освен това, Монако е единственият домакин на старт от Формула 1, който не плаща такса за това, че трасето му е част от календара на световния шампионат. А споменатата такса "трасе" направо събаря по гръб другите организатори - 28 милиона долара на старт.

Тези привилегии за Монако имат история, която стартира доста отдавна - първото състезание по улиците на Монте Карло е от 1929. Този старт е част от "Светата троица" на световния автомобилен спорт - другите две надпревари са "500-те мили на Индианаполис" и "24-те часа на Льо Ман". Другото такова трасе с подобен статут и по-малки разходи към F1 Group е митичната "Монца", "храмът на скоростта", където се провежда Гран при на Италия. Но все пак италианците плащат такса, макар и малка.

"Рекламите край трасето са един от плюсовете за нас за това състезание, заедно с приходите от билетите за зрителите", обяснява президентът на АСМ Мишел Боери. "Другите писти наемат специализирана компания, за да организира състезанието. Ние си го правим сами. Гран при на Монако е най-известната надпревара, която се провежда в Монте Карло - годишно това състезание постига 900 часа телевизионно покритие в цял свят и 1,2 милиарда зрители. За имиджа на Монако и местният бизнес това е много важно постижение."

Монте Карло е трасето с най-малко места за зрители - едва 37 000, от които 22 000 по трибуните и още 15 000 за "правостоящи" с право да минават от сектор в сектор. И в същото време тук има най-много зрители без билети. Според Боери средно състезателният уикенд в Монте Карло се гледа от около 200 000 човека - има хора на трибуните, по балконите, в съседните сгради и на яхтите в пристанището.

"Неделя е големият ден", допълва Боери. "Тогава градът направо експлоадира - тук идват над 100 000 човека, а жителите на Монако са едва 30 000. Направо става навалица."

Растящата популярност на състезанието означава и ръст в цената на билетите - цените им варират от 194 до 958 долара - цена за "световните агенции" по думите на Боери, което означава че в евро е по-скъпо. АСМ получава 7 милиона долара субсидия от държавата, с което бюджетът на Гран при на Монако достига 35 милиона долара годишно.

Но тук субсидията е скромна в сравнение с това, което дават другите държави, за да организират кръг от Формула 1. Сингапур налива 60 милиона долара държавни пари, за да има кръг от Формула 1 и това осигурява на малката азиатска държава първо място в тази класация. Но тези 7 милиона долара, които Монако инвестира в състезанието носят на държавата страхотни дивиденти - оборотът на Монте Карло в дните на състезанието - изчислен общо, е около 120 милиона долара. Тук се включват и граничните градове, които предлагат по-евтини хотели - Ментон или Вентимиля, чиито приходи достигат 12 милиона долара годишно. Според Боери само приходите, събрани от ДДС покриват държавната субсидия за състезанието.

Боери е на мнение, че стартът от Формула 1 осигурява туристи в Монте Карло целогодишно, защото трасето "си стои, макар и без мантинелите". Освен това в Монако се организират много "конгреси, семинари, представяния, туристически и професионални посещения в Монте Карло." Боери държи да се знае, че другите автомобилни състезания също помагат много - рали "Монте Карло" и надпреварите с ретро автомобили, които също събират много зрители.

"Като цяло, нашият маркетингов план е добре балансиран", демонстрира скромност Боери. "Но всяка година се борим, за да се получи по-добре, защото конкуренцията е сериозна."

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
 

Най-четените