Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Битка за оцеляване

Кариерата на Бруно Сена във Формула 1 започна много трудно
Кариерата на Бруно Сена във Формула 1 започна много трудно

Гран при на Бахрейн отбеляза един важен момент в историята на Формула 1 - 12 отбора стигнаха до стартовата решетка на първото състезание за сезон 2010. Това е най-големият брой участници в световния шампионат от 1995 насам. Но само минути след старта на надпреварата, че този исторически момент няма да е толкова вълнуващ.

Първата жертва, само след една обиколка, беше Карун Чандок, чийто болид на Hispania Racing Team (HRT) не беше участвал в тестове преди сезона, по това време бъдещето на отбора не беше ясно. Само три седмици преди първото състезание тимът беше купен от испанския бизнесмен Хосе Рамон Карабанте, което осигури участието на HRT в световния шампионат, след като предишният собственик - бившият пилот от Ф1 Адриан Кампос не успя да събере достатъчно пари.

Една обиколка по-късно започнаха да отпадат и колите на другите нови отбори - първо на подкрепяния от милиардера Ричард Брансън - Virgib Racing, заради повреди в хидравликата. След това дойде ред на Sauber, отборът изграден на базата на заводския отбор на BMW след оттеглянето на германския гигант от Формула 1. Lotus F1, четвъртият нов отбор се справи най-добре - единият болид на тима спря 46 обиколки след старта.

След края на състезанието дойде време за трезва оценка на участието на новите отбори - само един от осемте им болиди стигна до финала - Lotus с Хейки Ковалайнен зад волана, на 2 обиколки от победителя.

Формула 1 успя да си осигури четири нови тима насред световната икономическа криза - това е впечатляващ опит, но с оглед на слабото им представяне, то присъствието им едва ли помага много на спорта.

Но още през лятото на миналата година се появиха първите предупреждения, че новите отбори може да се окажат доста по-слаби от останалите.

През юли Европейската комисия получи оплакване относно начина, по който ФИА провежда избора за нови отбори във Формула 1. Оплакването дойде от сръбската компания AMCO, която също има "тим" - Stefan GP - един от 15-те кандидата, които кандидатстваха за място на стартовата решетка през 2010.

Кандидатурата на Stefan GP беше отхвърлена, заедно с тези на Lola, Epsilon Euskadi и Prodrive - компании, които разполагат със солидна финансова подкрепа и десетилетия опит в моторните спортове. За сърбите това не важи. Но другите три кандидати със сигурност щяха да имат по-добра подготовка от сегашните новаци. Затова ЕК трябваше да хвърли светлина върху причините за отказа на ФИА.

В изявлението на сръбската компания се казва следното: "AMCO Corporation беше принудена от ФИА да подпише с (доставчика на двигатели) Cosworth и това е поводът за оплакването от страна на AMCO... Тук е налице елемент на заговор зад гърба ни."

Корените на този "заговор" трябва да се търсят във войната на думи, която избухне между ФИА и автомобилните производители, които имаха и имат тимове във Формула 1, като на предната бойна линия се оказаха Ferrari и McLaren. ФИА планираше да въведе таван на бюджетите във Формула 1 от 40 милиона евро още за сезон 2010, но производителите се противопоставиха на това. Основно защото смятаха, че няма да могат отново да се борят за титлите с толкова малко пари. През юни миналата година те заплашиха, че ще основат алтернативен шампионат и тази опасност се размина едва след като ФИА прие да на налага тавана на бюджетите.

Но новите отбори бяха избрани преди отпадането на идеята за тавана на бюджетите и за да е сигурно, че те няма да сключат договори за доставка на двигатели с някой от големите производители, които след това да решат да напуснат Формула 1, ФИА реши да се застрахова и избута на преден план независимият доставчик на мотори - Cosworth.

"Без независим доставчик на двигатели, целият шампионат и всички тимове могат да зависят от милостта на автомобилната индустрия и без разрешението на големите автомобилни компании нови тимове няма да могат да влизат във Формула 1", обясни говорител на ФИА.

Босът на Stefan GP Зоран Стефанович обаче разтълкува това решение като ограничаващо конкуренцията и подаде оплакване в ЕК. Зоранович обясни, че е бил притискан да подпише с Cosworth, въпреки че тимът му е имал две по-добри възможности. "Трябваше да подпишем този договор на сила, срещу волята ни, само за да можем да влезем в списъка на кандидатите", оплака се сърбинът.

Подобни оплаквания имаше и Жоан Виладелпрат, президентът на Epsilon Euskadi, който обясни, че тимът му е имал реална възможност да получи мотори от Renault, Mercedes или Ferrari, но е бил "посъветван от техническия консултант на ФИА Тони Пърнел, че ако иска кандидатурата му да има успех, то трябва да има договор с Cosworth за три сезона."

Целта на Стефанович беше да накара ЕК да прегледа процеса за избор на нови отбори и да получи още един шанс да се бори за място на стартовата решетка. "Ако погледнете кои бяха избрани да участват във Формула 1, това са все хора, които по един или по друг начин, са свързани с ФИА или Formula One Management (FOM)", обясни Стефанович.

Но след като Toyota се оттегли от Формула 1 през ноември миналата година, Стефанович веднага започна преговори с японците, за да купи болидите на тима и изтегли оплакването си пред ЕК. Това обаче не отменя констатацията, че изборът на нови отбори по политически причини, а не по спортни или финансови параметри, изведе Формула 1 на труден и опасен път и не след дълго новите тимове се оказаха на дъното на класирането, при това на отчайваща разлика от лидерите."

Американският тим USF1 фалира 11 дни преди началото на новия шампионат, като от доста време се опитваше да намери сериозни рекламодатели, но не успя. Като се има предвид, че само две от 19-те състезания от календара на Ф1 са на територията на Южна и Северна Америка, позиционирането на базата на тима в САЩ си беше отвсякъде рисков ход. Най-малкото защото пътуването до стартовете щеше да е доста скъпо. Но възможността, точно USF1 да разпали интереса на американците беше оценена високо от Бърни Екълстоун, все пак последният старт от Ф1 в Щатите беше едва през 2007 и тази страна липсва сериозно на световния шампионат. USF1 още от самото начало заложи на моторите Cosworth, това беше добра новина за ФИА, но в крайна сметка американците не успяха да съберат пари, въпреки че бяха влезли без проблеми в списъка на избраните.

Подобна издънка направи и Адриан Кампос, а останалите шефове на тимове във Формула 1 само се чудеха как точно тези два нови отбора са минали през цедката на ФИА.

През юни миналата година ФИА обяви, че прави сериозно проучване на финансовото състояние на новите отбори и въобще на възможностите им да се състезават във Формула 1. Кандидатите за световния шампионат трябваше да представят счетоводните си баланси, договори със спонсори и доставчици, бизнес планове за няколко години напред и още един куп документи.

Но от юни насам светът на финансите се промени сериозно, а бизнес плановете на голяма част от кандидатите просто нямаше как да се реализират.

Което означава, че в Бахрейн на старт застанаха две категории отбори и разликата между тях едва ли ще се заличи до края на сезона. Три от новите отбори бяха избрани доста преди отпадането на тавана на бюджетите от 40 милиона евро, но техните бюджети бяха съобразени с него. Това ги поставя автоматично в неизгодно положение.

Според информациите на Formula Money, HRT получава едва 500 000 долара спонсорски пари, предназначени за отбора - от туристическия борд на Мурсия, областта в Испания, където е базата на тима и където беше представянето на новия болид. Това е точно 490 пъти по-малко от парите, които са събрали от спонсори във Ferrari.

Средно бюджетът на всеки един от четирите нови тима се върти около 64 милиона долара, като 17% от тези пари идват от спонсори. HRT е начело в тази класация с 32 милиона долара, осигурени от акционерите в тима и личните спонсори на пилотите. Дори Lotus, новакът, събрал най-много пари от спонсори трябва да ползва пари на своите акционери - 35 милиона долара, като тук сериозна е вноската на Тони Фернандес, босът на авиокомпанията Air Asia. Всичко това означава, че финансовото бъдеще на нито един от новите отбори не може да се нарече обещаващо.

Но дори и новите пари да намерят пари от спонсори, идва другата трудност - как точно да ги инвестират. Тестовете са забранени в хода на сезона, което в случая на HRT означава, че пилотите няма да имат шанс да подобрят колата си между състезанията.

Това означава, че Бруно Сена и Карун Чандок ще продължават да отпадат в първите обиколки на следващите състезания, а с такова представяне трудно ще убедят потенциалните спонсори да инвестират в HRT. Омагьосан кръг.

А шефовете на ФИА трябва да намерят начин да направят така, че легендарните имена като Lotus и Сена да се отлепят от дъното. Защото и това вреди на бизнеса.

На пистата ще е оспорвано, но в бизнеса битката е наистина на живот и смърт.

 

Най-четените