Марк Зукърбърг винаги се е клел, че няма да превърне Facebook в хардуерна компания. За нищо на света. Сега обаче Facebook пусна на пазара свое устройство с вградена камера, екран и говорители, което иска да си купите, да занесете вкъщи, да се взрете във всевиждащото й немигащо око и да започнете да споделяте пред микрофоните своите съкровени мисли, предназначени само за най-близките ви хора.
Това устройство се нарича Portal и иска да живее в кухнята ви, във всекидневната ви, в детската стая или в друго място, в което бихте поканили дистанционно своите приятели или роднини.
Portal се пренастройва сам, така че винаги да ви държи в кадър, докато се движите в пространството - идеята е максимално да улесни видео-чата в домашни условия, без ограничения. Устройството умее да заглушава страничния шум и да увеличава яснотата на гласа ви. Тези трикове са симпатични, но не са революционна иновация.
Като цяло Portal изглежда като полезен продукт. И без това всички ваши познати са във Facebook. Или поне бяха доскоро, напоследък картината започна да се променя.
Но докато все повече хора се опитват да ограничат присъствието си в социалната мрежа и да не поставят личните си данни под риск, компанията се самопокани в домовете им.
Portal се активира сам, като разпознава гласови команди.
Слуша диалозите вкъщи в очакване да чуе ключови думи (например "Хей, Портал") и дублира функциите на Alexa. Проблемът е, че доста потребители на домашния асистент на Amazon вече се оплакват от постоянно подслушващата Alexa и навика й да се активира от думи, изречени в съседната стая.
Facebook може да е най-масовата социална мрежа в света, но през 2018 г. все повече хора се опитват да я използват по-рядко.
Компанията трябваше да представи Portal на годишната си конференция F8 през май. Премиерата на продукта обаче беше отложена внезапно заради избухналия междувременно скандал с Cambridge Analytica - поредното сътресение за платформата между обвиненията в разпространяване на език на омразата, онлайн-тормоз, фалшиви новини и активни мероприятия за манипулиране на политически избори.
Уви, Portal се появи дни след поредното признание за допусната уязвимост в личните профили на милиони потребители на Facebook. Изглежда компанията не е имала повече възможности да задържа продукта, без да го "убие" окончателно. Изглежда и проблемите със сигурността няма да се разсеят в скоро време. Portal е поредният инструмент на Facebook, предназначен да кара потребителите да използват социалната мрежа всеки ден за връзка помежду си. Моментът за представянето му обаче не можеше да е по-неудачен.
Когато през 2013 г. се появиха слухове, че Зукърбърг ще представи митичния Facebook-смартфон, той анонсира създаването на семантичната търсачка Graph Search. Пазарната среда тогава беше наистина много по-подходяща за представянето на хардуерен продукт от Facebook. Да, платформата вече беше попаднала в полезрението на правозащитници, които предупреждаваха за проблемите със защитата на личните данни, но самите потребители използваха социалната мрежа постоянно и без особено замисляне за евентуалните рискове.
Хората, които доброволно се отказваха от профилите си във Facebook, бяха по-скоро изключение. Анализите върху непреодолимото влияние на мрежата върху социалното поведение не бяха тема на разговор извън средите на разочарованите журналисти от специализираните технологични медии.
Сега Facebook показа наченки на самосъзнание, обещавайки, че Portal е създаден "с грижа за сигурността и личното пространство". Ето какво обещава още компанията:
"Facebook не слуша, не гледа и не пази съдържанието на вашите видео-разговори през Portal. Разговорите си остават между вас и хората, с които говорите. Освен това, видео-разговорите в Portal са криптирани, така че да имате сигурност по всяко време.
За допълнителна сигурност камерата и звуковата система използват технология с изкуствен интелект, която работи локално в устройството, а не в сървърите на Facebook. Камерата на Portal не използва технология за лицево разпознаване и не може да ви идентифицира.
Както другите устройства с гласово активиране Portal изпраща гласовите ви команди до сървърите на Facebook едва след като кажете "Хей, Портал". Можете да изтриете историята на гласовите записи от Portal през Activity Log-а на своя профил във Facebook по всяко време".
Всичко това звучи добре, но на практика покрива стандартните изисквания за гласов асистент. Освен това - като всеки друг продукт на Facebook, подлежи на промяна преди окончателното пускане на пазара.
Камерата на Portal няма да ви идентифицира, но Facebook вече управлява мощна система за разпознаване на лица, а и има опит в размиването на границите между функционалностите на основните си услуги.
Това, с което Facebook вече не разполага, е критичното ниво на доверие в способността на платформата да пази информацията на потребителите си.
За да си върне това доверие, компанията трябва да положи не просто стандартни, а изключително сериозни усилия за гарантиране на тази сигурност. Вместо това - Portal има амбиция да навлезе още по-дълбоко в личното пространство на хората, без да показва промяна в начина на мислене на технологичната индустрия.
Нещо повече - хардуерното производство е труден и тежък бизнес. Facebook няма опит с производството на устройства. Придобиването на стъртъпа Oculus (създателите на очилата за виртуална реалност Oculus Rift) е единственият реален досег на компанията до сложностите на проектирането, пазарното предлагане и гарантирането на сигурността на нещо, което не е приложение за социална мрежа.
През 2012 г. Зукърбърг обяви, че хардуерът е "грешна стратегия" за Facebook. Две години по-късно той купи Oculus с идеята да набере предимство пред конкуренцията, след като по-рано изпусна вълната с масовия бум на мобилния интернет. Сделката не беше сигнал, че Facebook има намерения да се занимава с хардуер.
Смисълът на съществуване на Facebook е извличането на лични данни от потребителите. Това е основата на бизнес модела, с който компанията се издържа. Успехът на този бизнес модел е причината, поради която тази компания се оценява на 454 милиарда долара.
Когато човек използва продукт за обмен на лична кореспонденция и конфиденциални разговори, добре е да разчита на производител, чийто модел не е диаметрално противоположен на принципите за защита на личното пространство.
Разбира се, Facebook не е единствената компания, която работи по подобен начин - вземете за пример Google - но нейните продукти са толкова обвързани помежду си, че е трудно да се подцени риска за сигурността във всеки един от тях.
Разбира се - изборът е изцяло в полето на потребителите. Facebook, Apple, Amazon, Google и Microsoft предлагат продукти, които са безспорно полезни. От всеки човек зависи как ги използва и колко голямо парче от личното си пространство би продал, за да се възползва от услугите им.
Това е положението. И то не е добро. Защото въпросът не е в кого имаш доверие - а в кого имаш най-малко недоверие.