Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

Защо продължаваме да изпращаме музика на извънземните

Фестивалът Sonar излъчва уникални послания към Космоса Снимка: iStock/ Getty
Фестивалът Sonar излъчва уникални послания към Космоса

През последните 25 години всяко лято десетки хиляди души се стичат към Барселона, за да присъстват на Sonar - тридневен музикален фестивал, посветен на електронната музика, изкуствата и дизайна.

Фестът тръгва от малък експеримент и се превръща в ежегодно събитие, което "Ню Йорк таймс" нарича "истинска европейска институция".

По-малко известен факт е, че Sonar в посланик на Земята, който има амбицията пръв да поздрави извънземните.

За да отбележи 25-ата си годишнина през 2018 г., фестивалът започва партньорство с Каталонския институт за космически изследвания и неправителствената организация METI International. Целта е да бъдат изпратени серия от междузвездни послания до звездата Лейтен - червено джудже на около 12 светлинни години от Земята.

Червените джуджета са най-често срещаните космически обекти в нашата галактика, но звездата Лейтен е необикновена - тя осветява планетата GJ237b, най-близката потенциално обитаема планета извън Слънчевата система.

Никой не знае дали наистина на планетата има каквито и да било форми на живот, разумни или не, но ако извънземните се опитват да ни чуят, Sonar ще се погрижат не само да ни чуят, но и евентуално да потанцуват.

В течение на няколко нощи в края на 2018 г. и началото на 2019 г. радарната система Тромсьо в Норвегия излъчва специалните музикални послания към GJ237b. Както във всяка кореспонденция между възпитани индивиди, и тук съобщението започва с поздрав. Първите 33 прости числа в радиочестотите са функция на думата "Hello!".

Следва кратък урок, който според създателите на посланието ще научи извънземните що е то музика и как да извлекат мелодиите, написани от музикантите на Sonar.

Всяка "песен" в съобщението на Sonar е дълга едва няколко секунди и може да бъде наречена музика само в много широкия смисъл на думата. Парчетата са създадени като към алгоритъм на изкуствен интелект са подавани мелодии, а ИИ сам миксира нотите, както прецени за добре. Това води до съчетания, които в най-добрия случай звучат като саундтрак от филм на ужасите.

Композициите не са леки за слушане, но целта им далеч не е такава. Вместо това артистите намират начини за пренос на информация за нашите естетически усещания, технология и даже физиологията ни - все теми, които по презумпция биха били интересни на извънземен получател.

В много отношения посланията на Sonar вървят по добре утъпкан път. Първият космически апарат "Вояджър" пренася на борда си златна плоча, на която е записано и изпълнението на Валя Балканска - "Излел е Дельо хайдутин". Заедно с българската фолклорна песен са записани и перуанска сватбена песен, ранен рокендрол и мексикански фолклорни напеви.

През 2001 г. послание, изпратено от радара Евпатория в Украйна, включва произведения на Бетовен и Вивалди. Няколко години по-късно НАСА изпраща песни на Бийтълс към звезда на 400 светлинни години от Земята.

Съобщенията на Sonar обаче са уникални, тъй като съдържат единствените музикални произведения, специално създадени за общуване с извънземни.

Това, че музиката включва и значително информационно съдържание, е допълнителен плюс пред други послания, изпратени към извънземните.

Инициативата на Sonar е част от METI - "messaging extraterrestrial intelligences", да изпращаш съобщения към предполагаем извънземен разум. Терминът е създаден от руския радиоастроном Александър Зайцев, за да отличи практиката от други опити за комуникация с извънземни.

Така например SETI (search for extraterrestrial intelligences - търсене на извънземен разум) е система за долавяне на сигнали от извънземни, а "active SETI" е създаването на сигнали, които не съдържат информация, но се опитват да сигнализират на извънземните, че съществуваме.

В исторически план извънземната комуникация клони към по-формални способи.

През 60-те години на миналия век е създадена Lingua cosmica - първият изкуствено създаден език за комуникация с извънземни. Той е смес от логика, математика и естествен синтаксис и подредба на езика. Наскоро холандският компютърен специалист Александър Олонгрен дори предлага свой вариант на второ поколение Lingua cosmica.

Системата се подчинява на пряк анализ - идеята е, че извънземните може и да не разбират отделните символи, но ще успеят да отгатнат как те се съединяват и функционират.

Музиката от своя страна се възприема като антипод на това схващане - тя не е толкова анализ, колкото усет.

Но както ще ви каже всеки музикант, в музиката има и дълбока логика, която й е присъща - има равни разстояния между нотите в една гама, нотите могат да се комбинират по точно определени начини, наречени хармонии, ритъмът може да бъде изразен в числа. Музиката е хибрид от логика и емоция, ин и ян на човешкото съществуване.

В това отношение музиката е идеална за междузвездна комуникация, но трябва да бъде пригодена за предаване през милиарди километри вакуум.

На Земята човешкото ухо се влияе от компресията на заобикалящия ни въздух, но в Космоса няма въздух, чрез който извънземните да доловят директно музикалните съобщения. Затова музиката първо трябва да бъде превърната в радиосигнал в аналогов или дигитален формат.

Специалистите предполагат, че ако на извънземните им липсва слух, те биха могли да анализират различни елементи от музиката - ритъма й, височините и т.н. - като изучат начина, по който тези елементи са вградени в радиовълните.

Освен че използването на музика като основа на сигналите е практично, също си струва да разгледаме ролята на музиката в човешката история и опит. Различни аспекти от музиката се срещат във всяко кътче на Земята и във всяка култура. За разлика от езика, всеки човек, който има слух, може да "разбере" музиката, дори и тези, които не могат да свирят на никакъв инструмент или да пишат ноти.

Ако METI се опитва да предаде послание на извънземните за Земята и хората, които я обитават, пренебрегването на музиката би било сериозен пропуск.

Това, че тя е толкова широко разпространена на Земята, е прекрасно, но що се отнася до космически послания, има проблем - как да изберем песните, които да изпратим на извънземните?

В исторически план музиката, която сме изпращали в Космоса, е била предимно в областта на западната класика, която обаче трудно улавя музикалното разнообразие, което съществува по света.

Но всеки процес на подбор, който разглежда само вече съществуваща музика, ще страда от културни пристрастия. Просто е невъзможно да създадеш музикален корпус, който обхваща всички жанрове музика на света.

Това подсказва, че целенасоченото създаване на музика и изцяло нов жанр, предназначен за извънземните, е правилният път.

Така не само се избягват пристрастията в селекцията, но и отваря пътя към създаването на музика, която носи максимално много информация за хората, които са я създали. Това е радикално отклонение типичната функция на музиката да свързва хората помежду им - новата музика, предназначена за извънземните, трябва да свърже два напълно различни интелигентни вида, разделени от огромно пространство и време.

Музикалните елементи в съобщенията на Sonar през 2018 г. са първата стъпка към тази извънземна музика.

По-рано тази година институтът за SETI обяви проекта си Earthling, в който ще бъде събрана оригинална музика от целия свят и ще бъде излъчена през телескоп в Северна Калифорния, специално предназначен да търси извънземен разум. Проектът има за цел да състави композиция, която да представя човечеството като едно цяло и се надява така да избегне пристрастията, които са допуснати в предишни музикални послания.

Въпреки че все още няма конкретна дата за излъчването на композицията в космоса, проектът може да ни научи на много неща за това как да композираме музика с идеята за извънземна комуникация.

Когато Карл Сейгън се заема да създаде Златната плоча за "Вояджър", той разбира, че първото музикално междузвездно съобщение едва ли някога ще бъде прихванато от извънземен разум.

Въпреки това той признава, че пускането му в космическия океан му носи силен оптимизъм за човечеството.

Същото можем да кажем и за всички бъдещи музикални послания, дори и ако нашите земни мелодии никога не достигнат до извънземно ухо.

Най-четените