Този сайт използва „бисквитки“ (cookies). Разглеждайки съдържанието на сайта, Вие се съгласявате с използването на „бисквитки“. Повече информация тук.

Разбрах

"Баба ти все авокадо е яла..." - с какво да заместим екзотичните суперхрани

За нас местното е много по-полезно Снимка: iStock
За нас местното е много по-полезно

Модата на ускореното навлизане на до вчера неизвестни суперхрани сякаш попремина пика си. Някои от тях успяха да се наместят в менюто ни, други - не чак толкова.

Общото между модерните суперхрани е, че те са скъпи, идват от далеч и имат агресивен маркетинг, чиято цел е просто да ги наложи на пазара.

Но освен цената и транспорта от другия край на света, който налага обработка с химикали, за да са свежи храните, при консумацията на екзотични продукти има и друг проблем - нашите тела не са свикнали с тях.

Неслучайно концепцията за прием на местни и сезонни продукти е толкова популярна напоследък. Освен че така се стимулира по-устойчивото местно производство и се намаляват вредните емисии от транспорт, типичните на определен район храни се усвояват по-лесно от хората, които живеят в него.

Тоест ние сме генетично приспособени да извличаме максимум нутриенти от храните, които растат тук, защото това са яли нашите предци.

Затова тук ще покажем няколко добре познати по нашите земи от столетия, ако не и хилядолетия, алтернативи на екзотични храни.

Авокадо - бадеми

Снимка: iStock

Макар и вече да не гледаме на авокадото като на чак толкова екзотична храна, то си остава скъпо, освен това е трудно да уцелиш момента, в който не е нито прекалено твърдо, нито полуизгнило.

Този плод се смята за особено полезен най-вече заради високото си съдържание на ненаситени мазнини, богато е и на витамини А, B, C, E, и K, мед, желязо, фосфор, магнезий и калий.

Да влезем във форма заедно!

Скъпи читателю, този текст е част от Get in Shape 4 - инициативата, с която искаме да те мотивираме да водиш по-активен и здравословен живот. В това начинание ни партнират:

Next Level Fitness Club, Asics, Novo Nordisk, Shop.gladen.bg.

Подобни свойства обаче имат и суровите ядки, особено бадемите или орехите. В тях също има много ненаситени мазнини, малко въглехидрати и много фибри, както и витамин Е, магнезий, както и калций.

Високо количество здравословни мазнини има и в маслините.

Киноа - просо

Снимка: iStock

Киноа идва от Андите в Южна Америка и се смята, че има по-добър и богат хранителен състав от зърнените култури. В нея има много протеини, а също и фосфор, магнезий, желязо, цинк, мед и калий. Киноа е и добър източник на аминокиселини.

С подобни свойства обаче може да се похвали и една култура, която отдавна сме пренебрегнали - просото. То дори изглежда по подобен начин и може да се използва в кулинарията за същите рецепти, като тези за киноа.

Просото, подобно на киноата, не съдържа глутен, но е богато на магнезий, фосфор, мед и калий, както и със сравнително високо количество протеини.

Чия - ленено семе

Снимка: iStock

Чията е известна със съдържанието на омега-3 мастни киселини, витамини, минерали, фибри, протеини и антиоксиданти и често се препоръчва за имунната система. Тя е част и от диетите за отслабване, тъй като има високи хранителни и енергийни стойности, а съдържанието на магнезий, цинк и витамини А, С и Е подобрява метаболизма и ускорява изгарянето на мазнините.

Със същото обаче може да се похвали и лененото семе. В него също има много омега-3 мастни киселини, голямо количество от антиоксидантите лигнани, както и фибри.

Годжи бери - шипки

Снимка: iStock

Годжи бери е известно като храната на здравето, красотата и дълголетието, особено в родната си Азия. То е пълно с витамин С и желязо.

Още повече витамин С има обаче в добре познатата ни шипка - далеч повече, отколкото в цитрусите, и дори се смята, че е сред плодовете с най-високо съдържание на този витамин в световен мащаб. Шипките освен това помагат за понижаване на високо кръвно налягане, имат добри свойства срещу анемия, полезни са при камъни в бъбреците и язва на стомаха.

Спирулина - коприва и див чесън

Снимка: iStock

Тук поне вносната храна трудно може да пробие традицията на дивия чесън, известен като левурда, и копривата, а и самата спирулина няма особено приятен вкус.

Дивият чесън има силно антимикробно действие, понижава нивата на холестерола, действа разширяващо на кръвоносните съдове и предпазва сърдечно-съдовата система. Копривата е богата на витамини, калий, желязо и цинк.

Спирулината е водорасло, което също предпазва сърцето, има добър ефект за имунната система и помага срещу алергии.

Стевия - рожков

Снимка: iStock

Стевията навлиза все повече като естествен подсладител и заместител на захарта. За същото обаче може да се ползва и леко позабравеният рожков.

Рожковът е дърво, а в миналото вместо захар са се използвали изсушените и стрити шушулки. Те имат и добър ефект на здравето - помагат при болки в стомаха, разстройство, гадене и повръщане.

Кленов сироп - петмез

Снимка: iStock

Палачинките с кленов сироп може вече да се превръщат в често срещана закуска у нас, но далеч по-традиционният вариант на сиропа от сока на кленовото дърво е петмезът. Той може да се прави от редица плодове - грозде, диня, сини сливи, круши, ябълки, и представлява сгъстения им на огън сок.

Петмезът, известен и като маджун, е най-сладък, когато се прави от грозде. В него има органични киселини, които стимулират метаболизма и помагат при запек, за засилване на апетита, а също и при анемия.

---

Какво е Get in Shape 4? Инициативата на Webcafe.bg и нашите партньори има за цел да ви мотивира да "влезете във форма" - да се движите повече, да се храните по-добре, да тренирате, да полагате грижи за тялото си. Познати лица тренират в рамките на 3 месеца, за да ви докажат, че има ли желание, има и начин. Освен това ви очакват и съвети за фитнес и хранене. Всичко за инициативата, участниците и съветите може да откриете в платформата Get in Shape.

   

Най-четените